سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

«هیاهو در خفقان»؛ روایتی از یک زندگی واقعی/ صداقت رمز تاثیرگذاری یک اثر هنری است

کارگردان نمایش «هیاهو در خفقان» ایده نگارش آن را از زندگی یک مراجعه کننده به دفتر وکالت گرفته است.

اشکان آبگون نویسنده و کارگردان نمایش «هیاهو در خفقان»، در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص این نمایش و نوشتن آن گفت: نمایش «هیاهو در خفقان» یک کار آسیب شناسی اجتماعی است و روایتگر داستان شخصی که در دوران کودکی با یکسری مشکلات و مسائل در جامعه آشنا شده و همان مشکلات را تا زمان بزرگسالی با خود حمل کرده است و حال سعی در رهایی از این مشکلات دارد. این نمایشنامه بر اساس داستان واقعی و تحقیقات زیادی در مورد آن نوشته شده است و به همین دلیل مراحل نگارش آن دشوار و اجرای آن دشوارتر شد.

وی افزود: ایده من برای نگارش این نمایشنامه زمانی شکل گرفت که در دفتر وکالت یکی از اقوام نشسته بودم و او با یکی از مراجعان خود صحبت می‌کرد. صحبت هایشان بسیار برای من جالب بود و زمانی که داستان آن شخص را شنیدم به یکی از دادگاه هایش رفتم تا او را ببینم. شخصیت او برای من بسیار جذاب بود و من نگارش این نمایشنامه را وامدار او هستم.

آبگون در خصوص انتخاب بازیگران نمایش بیان کرد: این نمایش دو شخصیت دارد. هنگام نگارش نمایشنامه به بازیگران زیادی چه حرفه‌ای و چه در حوزه دانشگاهی فکر می‌کردم. انتخاب بازیگر برای من بسیار سخت شده بود؛ اشخاصی هم انتخاب شدند، ولی در نیمه کار به دلایل مختلف از همکاری با گروه منصرف شدند. این از نداشتن تعهد در برخی سرچشمه می‌گیرد که به خود و اطرافیان لطمه زیادی می‌زنند. زمانی که نیما تبریزی برای این کار به من اعتماد کرد و با توانایی بالای خود این نقش را پیش برد، بار سنگینی را از دوش من برداشت؛ زیرا دیگر زمانی برای تمرین و آماده سازی برای ما نمانده بود.

کارگردان نمایش «هیاهو در خفقان» در خصوص ایفای نقش خود در نمایش گفت: من به عنوان بازیگر در تئاتر‌های زیادی بازی کرده‌ام، اما نمایش «هیاهو در خفقان» اولین کاری است که آن را کارگردانی می‌کنم و از این رو فشار زیادی بر من ایجاد کرده است. علاقه زیاد من به یکی از شخصیت‌های داستان سبب بازی من در نمایش شد. این شخصیت از این رو برای من جذاب بود که می‌توانستم با او همذات پنداری و آن را تصویرسازی کنم؛ یعنی بتوانم آن شخص را هم واقعی و هم نمایشی اجرا کنم.

آبگون افزود: یکی از نقاط قوت این نمایش موسیقی آن است. محمود والانژاد برای این نمایش موسیقی عجیبی ساخته که مورد استقبال زیاد مخاطبان واقع شده است. از طرفی این نمایش به گونه‌ای است که مخاطب را به فکر وادار می‌کند؛ زیرا مخاطب با اتفاقات غیر منتظره‌ای در نمایش مواجه می‌شود.

آبگون در خصوص استقبال مخاطبان بیان کرد: از ابتدا فکر این را کرده بودم که ممکن است با استقبال و رضایت مردم روبرو نشوم؛ زیرا این یک کار اجتماعی و کار طنز بیشتر مورد علاقه مخاطبان است. اما این موضوع باعث ترس من نشد. خواستم تجربه کنم و سعی کردم که کارم را صادقانه پیش برده و داستان را در یک خط روایت کنم. زمانی که در سالن نمایش استقبال خوب مخاطبان را دیدم، متوجه شدم که راه را درست انتخاب کرده و همین موضوع سبب اعتماد من به خود و گروهم شده است. از نظر من اگر کاری صادقانه نباشد قطعا مورد استقبال مخاطب قرار نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: هر کاری دشواری خود را دارد و باید با تمرکز روی آن کار درست را انجام داد تا بتوان به عنوان منبع مالی هخ به آن نگاه کرد. تمرکز در هر کاری سبب جلب رضایت مخاطب می‌شود. از طرفی نگاه داشتن اعتماد مخاطب برای گروه‌های هنری بسیار سخت‌تر است.

گفتنی است؛ این نمایش تا ۲۵ آبان یکشنبه تا جمعه ساعت ۲۰ در خانه استاد انتظامی روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

نمایش هیاهو در خفقان از چه حرف می زند؟

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.