سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آینده مبهم گاز طبیعی مایع آمریکا در پی صف‌آرایی کشور‌هایی اروپایی برای خرید گاز از روسیه

اسپوتنیک نوشت با ابراز تمایل برخی کشورهای اروپایی برای خرید گاز روسیه از طریق خط لوله «ترکیش استریم»، آینده روشنی در انتظار ال‌ان‌جی آمریکا نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری اسپوتنیک با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت برخی از کشورهای اروپایی به تازگی برای خرید گاز طبیعی روسیه از طریق خط لوله «ترکیش استریم» ابراز تمایل کرده اند. ایتالیا، بلغارستان، صربستان و مجارستان به دنبال خرید گاز طبیعی روسیه هستند. با در نظر گرفتن این روند، باید گفت پیش بینی ها درباره افزایش فروش گاز طبیعی مایع آمریکا در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

در ادامه گزارش اسپوتنیک آمده است اگرچه بروکسل سال 2014 میلادی روسیه را به لغو پروژه «ساوت استریم» وادار کرد، گاز روسیه در نهایت مسیر خود را به جنوب اروپا پیدا خواهد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پیش تر اعلام کرده بود که کرملین به دنبال اتصال شبه جزیره ایتالیا به خط لوله گاز ترکیش استریم است. پوتین در نشست خبری مشترک با نخست وزیر ایتالیا، اعلام کرد: ما همه احتمالات را بررسی می کنیم، از جمله اتصال ایتالیا به همراه مسیرهای دیگر به خط لوله ترکیش استریم. این مسیر می تواند از بلغارستان و حتی صربستان، مجارستان و یونان نیز عبور کند. رئیس جمهور روسیه همچنین در این نشست خبری، از افزایش عرضه گاز طبیعی (هیدروکربن ها) از طریق خطو لوله نورد استریم 2 خبر داد.

خط لوله ساوت استریم خط لوله انتقال گاز طبیعی به طول ۲۳۸۰ کیلومتر است که از کشورهای روسیه، بلغارستان، صربستان، مجارستان، اسلوونی و اتریش و از زیر بستر دریای سیاه عبور می‌کند. ظرفیت انتقال گاز طبیعی این خط لوله روزانه معادل ۴۵ میلیون متر مکعب است. این خط لوله یک پروژه مشترک روسی-ایتالیایی-فرانسوی-آلمانی است که احداث آن سال 2007 توسط گازپروم روسیه طرح‌ریزی شد.

در بخش دیگری از گزارش اسپوتنیک آمده است افزایش عرضه گاز طبیعی روسیه در تضاد با نقشه واشنگتن است که قصد دارد اروپا را به خریدار عمده گاز طبیعی مایع (ال ان جی) آمریکا تبدیل کند و آینده چنین طرحی را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ژوئیه سال 2018 میلادی، از سران کشورهای اروپایی خواست پایانه های ال ان جی را در کشورهای خود افزایش دهند تا بتوانند گاز طبیعی مایع بیشتری از آمریکا خریداری کنند. این در حالی است که تنها یک چهارم پایانه های کنونی دارای ال ان جی هستند. وزارت امور خارجه آلمان در گزارشی که اوایل ماه اکتبر سال جاری میلادی منتشر شد، با اشاره به قیمت بالای گاز طبیعی مایع آمریکا از منطقی نبودن خرید آن توسط این کشور خبر داد.

گزارش اسپوتنیک می افزاید در حالی که واشنگتن در تلاش است تا تولید ال ان جی خود را به طور چشمگیری افزایش دهد هنوز مشخص نیست آیا چنین اقدامی از نظر اقتصادی به صرفه است یا خیر، به ویژه آنکه چین تصمیم گرفته است خرید گاز طبیعی مایع از آمریکا را متوقف کند. آمریکا قصد داشت تا پایان سال 2019 میلادی (سال آینده) تولید ال ان جی را به میزان سه برابر کنونی افزایش دهد و از 3.6 میلیون مترمکعب در روز به 9.6 میلیون متر مکعب در روز برساند. اما اکنون، چشم انداز صادرات انرژی آمریکا چندان مشخص نیست.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.