سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارگاه آموزشی کشت و معرفی ارقام جدید گلابی پاکوتاه با پایه های رویشی در میاندوآب برگزار شد

کارگاه آموزشی یک روزه کشت و معرفی ارقام جدید گلابی پاکوتاه با پایه های رویشی در محل روستای وکیل کندی شهرستان میاندوآب برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی محرمعلی دیانتی، مدیرجهادکشاورزی میاندوآب،در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، با اشاره به اهمیت حفاظت از منابع تولید و پایداری تولیدات بخش کشاورزی اظهارکرد: با توجه به تغییر شرایط اقلیمی، تغییر نوع کشت متناسب با اقلیم منطقه جهت پایداری تولید ضروری است.

دیانتی افزود: همچنین با توجه به افزایش جمعیت و افزایش نیاز غذایی به تبع آن، لزوم تامین امنیت غذایی و افزایش راندمان تولیدات کشاورزی امری اجتناب ناپذیر است که باید بیشتر از همیشه مورد توجه فعالان بخش کشاورزی قرار گیرد.

وی بیان کرد: هنر کشاورزی باید با علم روز توأم شود تا با تولید اصولی، مدیریت باغات، آموزش کارگران ماهر بویژه در برداشت، ضایعات محصولات باغی به حداقل برسد.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب به تولید 832 تن محصول گلابی در سال جاری ازسطح 52 هکتار از باغات گلابی این شهرستان  اشاره و با تاکید بر لزوم جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی، خاطر نشان کرد: با خرد شدن اراضی زراعی و باغی امکان اجرای پروژه ها و طرح های کشاورزی بصورت مکانیزه از بین می رود که این امر موجب کاهش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی و افزایش هزینه تولید در واحد سطح می گردد.

در ادامه هناره، ازاساتید مجرب مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی، با بیان نکات فنی و توصیه های علمی در خصوص اصلاح باغات قدیمی و جایگزینی با ارقام جدید، به معرفی ارقام جدید گلابی بویژه ارقام مقاوم به بیماری آتشک که جدیداً در منطقه شیوع پیدا کرده است؛ پرداختند.

وی ادامه داد:  پایه های رویشی گلابی عاری از عوامل بیماری زا و یروسی بوده و امکان افزایش تراکم در واحد سطح در این ارقام وجود دارد. که موجب افزایش تولید و کاهش هزینه در واحد سطح می شود. همچنین کیفیت محصول تولیدی و قابلیت نگهداری محصول در سردخانه نیز افزایش می یابد. 

در پایان کارگاه آموزشی ضمن برگزاری پانل پرسش و پاسخ، حضار از باغ گلابی روسیمی یکی از باغدران شهرستان بازدید کردند.

انتهای پیام/ع

برگزاری کارگاه آموزشی در میاندوآب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.