سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معرفی خودرو/

کیا اپتیما JF فول GT را بشناسید

اولین سری از کیا اپتیما سال ۲۰۰۶ معرفی شد که خودروی چندان موفقی نبود، اما نسل دوم آن، اولین اپتیمای بازار ایران بود که در سال ۲۰۰۹ رونمایی و همان سال وارد کشور شد.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اولین سری از کیا اپتیما سال ۲۰۰۶ معرفی شد که خودروی چندان موفقی نبود و به کشورمان نیز راه نیافت. اما نسل دوم آن، اولین اپتیمای بازار ایران بود که در سال ۲۰۰۹ رونمایی و همان سال وارد کشور شد. هرچند در آن سال‌ها، ظاهر و خصوصا چراغ‌های جلوی اپتیما و سراتو، آن‌ها را شبیه به هم و مثل دو برادر با اختلاف اندازه نشان می‌داد، با شروع سال ۲۰۱۰ و رشد فروش حیرت‌انگیز خودرو‌های کره‌ای، اپتیما هم متحول شد و با چهره‌ای جسور و ظاهری کاملا متفاوت، نقش مهمی در موفقیت جهانی کیاموتورز داشت. البته نباید از نقش پیتر شرایر، طراح مطرح گروه هیوندای کیا، در جذاب‌تر کردن طراحی محصولات این برند غافل ماند.

نسل سوم اپتیما که از سال ۱۳۹۰ یا ۲۰۱۲ وارد بازار ایران شد، تا سال گذشته و نزدیک به ۷ سال، بدون هیچ تغییر خاصی در بدنه و چراغ‌ها، توسط کیا تولید می‌شد؛ با این حال، اپتیما در طول این سال‌ها همیشه فروش خوبی در کشورمان داشت و گویی طراحی آن برای خریدار، جذاب باقی مانده است. اپتیما در سال ۲۰۱۵ نیز پرفروش‌ترین خودروی کیا در جهان بود و در آن سال حدود ۱۶۰ هزار دستگاه از آن به مشتریان تحویل داده شد.

از اواسط سال ۲۰۱۵، کیا عنوان کرد که نسل جدیدی از اپتیما را در سال ۲۰۱۶ معرفی خواهد کرد؛ خودرویی که از دید کارشناسان، صرفا یک فیس‌لیفت را تجربه کرده بود و تفاوت بنیادینی با مدل پیشین خود نداشت. اما مدل ۲۰۱۷ اپتیما، در فضای داخلی تغییرات زیادی دارد و از این حیث می‌توان آن را نسخه‌ای جدید دانست.

مشخصات فنی

اپتیمای جدید که چند ماهی است در کوچه و خیابان‌های کشورمان نیز دیده می‌شود، از لحاظ پیشرانه، تفاوت زیادی با مدل پیشین خود ندارد. این خودرو همچنان از پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی استفاده می‌کند که گفته می‌شود در حد چند اسب بخار بهینه‌سازی شده است. این پیشرانه‌ی ۶ سیلندر، ۱۸۵ اسب بخار توان به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند که بدین ترتیب ۸ اسب بخار قوی‌تر از نسل قبلی است. البته عملکرد اپتیما ۲۰۱۷ در شتاب‌گیری کمی بهتر شده است؛ اما بهبود چندان چشم‌گیری به شمار نمی‌آید. با این پیشرانه، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خودرو معادل ۹ ثانیه است و نهایت سرعت آن به ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. قدرت بیشینه‌ی پیشرانه در دور موتور ۶۰۰۰ و بیشترین گشتاور معادل ۲۴۰ نیوتن‌متر نیز در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. این نکته را نباید از یاد برد که در نشریات خارجی، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این نسخه از اپتیما، معادل ۷.۵ ثانیه عنوان شده است که احتمالا به دلیل نوع بنزین مصرفی آن‌ها است. از دیگر آمار‌های شتاب‌گیری اپتیما با پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری، رسیدن به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، ظرف مدت ۲۰.۵ ثانیه و طی کردن مسافت ۴۰۰ متر در مدت ۱۶ ثانیه است.

سیستم ترمز اپتیمای جدید، به‌روزرسانی خاصی تجربه نکرده است و جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک ۶ سرعته نیز تفاوتی با گیربکس مدل قبلی ندارد و همچنان می‌توان آن را به‌طور دستی تعویض کرد. طبق ادعای کیا، مصرف سوخت اپتیمای جدید نسبت به مدل پیشین آن در حدود نیم لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته و به میانگین ۸.۵ لیتر رسیده است. همچنین در صورت رانندگی با سرعت ثابت در اتوبان، پایین‌ترین حد مصرف سوخت خودرو، ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود.

در میان برند‌های وارداتی، خصوصا نمونه‌های آلمانی، مدل‌های گران‌تر معمولا حجم موتور بالاتر از ۲.۵ لیتر دارند که واردات قانونی آن‌ها ممکن نیست؛ درحالی‌که اپتیمای جدید در مدل‌های گران‌تر، پیشرانه‌های کم‌حجم‌تر و قدرتمندتری دارد. بهترین پیشرانه‌ی قابل سفارش برای این خودرو در خارج از ایران، نمونه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ است که قدرت آن ۲۴۵ اسب بخار است و شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۶.۸ ثانیه‌ای به ارمغان می‌آورد. دیگر پیشرانه‌ی جذاب این خودرو، نمونه‌ی ۱.۶ لیتری توربوشارژ است که ۱۷۵ اسب بخار قدرت دارد و ظرف مدت ۷.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. علاوه بر موارد یادشده، امیدواریم در آینده‌ی نزدیک شاهد ورود نسخه‌ی هیبریدی اپتیما باشیم که مجموع قدرت ۱۹۰ اسب بخار، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۸.۱ ثانیه و مصرف سوخت ۵ تا ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد.

در جدول فوق قیمت مدل‌های مختلف کیا اپتیمای ۲۰۱۷ در بازار امریکا را مشاهده می‌کنید؛ درحالی‌که فعلا بیشترین حجم واردات این خودرو در ایران به مدل EX اختصاص دارد که دارای پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری و آپشن‌های تقریبا کاملی است و در بازار ایران به نسخه‌ی GT-Line معروف شده است.

طراحی بدنه و کابین

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، اپتیمای جدید در فضای داخلی بیش از نمای خارجی با مدل پیشین خود تفاوت دارد. در اپتیما ۲۰۱۷ با یک خودروی سدان نیمه لوکس مواجه هستیم و کیا در نسخه‌ی جدید سعی کرده است طراحی داشبورد آن را به مدل‌های لوکس متمایل کند و از ویژگی‌های اسپرت آن کم کند. برخلاف مدل قبل، داشبورد جدید کاملا متقارن طراحی شده است و تا حدودی یادآور بی‌ام‌و سری ۵ سال‌های گذشته است. نمایشگر ۸ اینچی میان داشبورد اندکی بزرگ‌تر شده است و اکنون کار کردن با آن آسان است. رابط کاربری جدید UVO۲، به‌خوبی با گوشی‌های مبتنی بر اندروید یا iOS ارتباط برقرار می‌کند و سیستم صوتی اپتیما را کنترل می‌کند. در حالت استاندارد ۶ اسپیکر در این خودرو وجود دارد؛ اما در مدل‌های فول‌آپشن آن که هنوز در ایران دیده نشده‌اند، سیستم صوتی اینفینیتی پریمیوم با ۱۴ اسپیکر و توان ۳۶۰ وات، قابل سفارش است.

در نگاه اول، طراحی داخلی کیا اپتیما ۲۰۱۷ تا حدودی شبیه فضای داخل یک خودروی شاسی‌بلند است؛ اما در عین سادگی، به‌هیچ‌وجه خسته‌کننده نیست. صندلی‌های مدل جدید، راحتی بیشتری برای سرنشینان به ارمغان می‌آورند و در مقایسه با مدل پیشین، در تست‌های جاده‌ای، لرزش کمتری منتقل می‌کند. کابین اپتیما سکوت بیشتری هم دارد؛ سکوتی که احتمالا به دلیل تقویت پوشش روی پیشرانه‌ی آن به دست آمده است.

کیا تلاش زیادی برای افزایش کیفیت سواری در اپتیما ۲۰۱۷ کرده است و این موضوع را چه در طراحی کابین و چه در استفاده از مواد مرغوب‌تر مشاهده خواهید کرد.

در فضای خارجی و نمای روبرو، چراغ‌ها بی‌شباهت به تویوتا کمری نیستند و البته نسبت به قبل زیباتر شده‌اند. جلوپنجره‌ی «دماغ ببر» اپتیما ۲۰۱۷ دیگر حالتی جدا از چراغ‌ها ندارد و با آن‌ها، بخشی واحد ایجاد می‌کند. سپر جلو شکاف بزرگی برای هدایت هوا در بخش میانی خود دارد و در کناره‌ها با دریچه‌های هدایت‌کننده‌ی جریان هوا همراه شده است که مسلما علاوه بر زیبایی، آیرودینامیک اپتیما را نیز افزایش می‌دهد. در مدل جدید، چراغ‌های مه‌شکن نه‌تن‌ها مانند مدل قبل بزرگ و چشم‌گیر نیست، بلکه به شکل هنرمندانه‌ای داخل سپر و در فضای میانی آن، پنهان شده است. در نمای بیرونی می‌توان اپتیما را همچنان اسپرت و تهاجمی تشبیه کرد.

شاید برای مردم عادی تشخیص یک اپتیمای ۲۰۱۷ از مدل ۲۰۱۵ از روبرو، چندان ساده نباشد؛ اما این تفاوت در بخش عقب کاملا مشهود است. کیا با حداقل هزینه، زیبایی بخش عقب این خودرو را افزایش داده است. درحالی‌که فرم کلی سپر عقب، تفاوت زیادی با مدل قبلی ندارد، چراغ‌های هشداردهنده، دقیقا بالای اگزوز‌ها جایگذاری شده‌اند. این چراغ‌ها به همراه چراغ‌های اصلی بخش عقب که اکنون باریک‌تر شده و از LED در آن‌ها به کار گرفته شده است، حس اسپرت بودن اپتیما را تکمیل می‌کنند.

کیا تغییرات گسترده‌ای در طراحی بدنه‌ی اپتیما ۲۰۱۷ اعمال نکرده است؛ با این حال نمی‌توان افزایش زیبایی بصری و جذابیت آن را انکار کرد. اما در طرف دیگر سوناتا ۲۰۱۷، برادری ناتنی اپتیما با تغییرات گسترده در بدنه اکنون بیش از پیش خود را به عنوان محصولی جذاب معرفی می‌کند. اگر پیش‌تر و در سال ۲۰۱۵ عموم کارشناسان اپتیما را جذاب‌تر از سوناتا می‌دانستند، این موضوع در حال حاضر دیگر صادق نیست.

امکانات رفاهی

خودروساز‌های کره‌ای برای کسب سهم بیشتری از بازار‌های جهانی، خودرو‌های خود را با لیست بلند بالایی از آپشن‌ها و امکانات رفاهی همراه می‌کنند که پیش‌تر حتی در نمونه‌های سفارشی خودرو‌های ژاپنی یا انواع آمریکایی مشاهده نمی‌شود. کیا در ادامه‌ی این راه و همچنین معرفی اوتیما به‌عنوان خودرویی مجهز و راحت، لیست بلند بالایی از سیستم‌های رفاهی را برای خریداران اپتیما در نظر گرفته است.

کیا اپتیما ۲۰۱۷، به‌تازگی وارد ایران شده است و با کد JF (نسخه‌ی پیشین با کد TF) شناخته می‌شود. این خودرو با پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری که پیش‌تر معرفی کردیم، در بازار جهانی، تحت عنوان مدل EX عرضه می‌شود. کیا در جهت افزایش راحتی سرنشینان، آپشن‌های متعددی در سدان خانوادگی خود به کار برده است که می‌توان به سقف پانورامیک با ۲ سانروف، سیستم رفع بخار اتوماتیک شیشه‌ی جلو، تهویه‌ی خودکار دوگانه، گرم‌کن فرمان، خروجی برق ۱۲ ولت برای شارژر، شارژر وایرلس گوشی و تبلت، پورت USB، ترمز پارک هوشمند، تنظیم الکترونیکی صندلی‌های جلو، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، چرخش اتوماتیک نور چراغ‌ها در هنگام حرکت در پیچ، کروز کنترل، سیستم شستشوی چراغ‌های جلو، سامانه‌ی کمکی حرکت در سربالایی، نمایشگر فشار باد تایر، روشنایی روز (DRL) و چراغ راهنما روی آینه‌های بغل اشاره کرد.

ایمنی

گروه خودروسازی هیوندای کیا طی دهه‌ی گذشته تغییرات زیادی در روند توسعه‌ی خودرو‌های خود ایجاد کرده‌اند. در همین راستا بازار اروپا و ایالات متحده جزو اهداف اصلی خودروساز‌های مطرح کره‌ی جنوبی هستند. به همین دلیل امنیت بالای سرنشینان و تجهیز به جدید‌ترین سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده، جز مشخصه‌های همیشگی خودرو‌های برند‌های هیوندای و کیا بوده‌اند. شاید امکان مقایسه‌ی خودرو‌های مذکور با برند‌های مطرحی اعم از ولوو و مرسدس بنز در بخش ایمنی موجود نباشد، اما هیوندای و کیا در رده‌ی قیمتی خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و خود را به‌عنوان یکی از ایمن‌ترین برند‌های خودرویی جهان معرفی می‌کنند. البته لازم به ذکر است که خودرو‌های لوکس هیوندای و کیا اعم از جنسیس و K۹۰۰ را می‌توان جز ایمن‌ترین خودرو‌های جهان دانست.

با توجه به مقدمه‌ی بالا، می‌توان انتظار تجهیز اپتیما ۲۰۱۷ به طیف گسترده‌ای از سیستم‌های ایمنی را داشت. کیا نیز در همین راستا توقع مشتریان را به‌خوبی برآورده کرده است و امکاناتی که پیش‌تر تنها در خودرو‌های لوکس مشاهده می‌شد، اکنون در محصولات خانوادگی و میان‌رده‌ی کیا از سرنشینان محافظت می‌کنند. کیا اپتیما ۲۰۱۷ از ۷ کیسه‌ی هوای ایمنی بهره می‌برد؛ دو کیسه‌ی هوا مسئولیت حفاظت از راننده و سرنشین کناری را در تصادفات روبرو بر عهده دارند. کیسه‌های هوای جانبی نیز از بدن و سرنشینان ردیف جلو در برخورد‌های جانبی محافظت می‌کنند. این در حالی است که کیسه‌ی هوای پرده‌ای نیز در تصادفات جانبی از برخورد سر سرنشینان ردیف جلو و عقب با شیشه و پنل‌های کناری جلوگیری می‌کند.

کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش

شاید اگر از راننده‌های باتجربه و کهنه‌کار در خصوص کیفیت ساخت خودرو‌های کیا پرس‌وجو کنید، آن‌ها را مطلوب عنوان نکنند و همواره محصولات برند تویوتا و هوندا را پیشنهاد بدهند. هیوندای و کیا شاید در بسیاری از بخش‌ها اعم از طراحی و امکانات جانبی، برتری‌های محسوسی نسبت به سایر رقبای خود در این کلاس داشته باشند، اما در بخش کیفیت ساخت و آمار خرابی هنوز به‌خوبی ژاپنی‌ها نیستند. این موضوع در نمونه‌ی سال‌های گذشته‌ی هیوندای و کیا بیشتر مشهود بود. با جست و جوی ساده‌ای در تعمیرگاه‌ها و مراکز خدمات پس از فروش می‌توانید از آمار خرابی و عیوب این خودرو‌ها مطلع شوید. مشکلاتی اعم از افت عملکرد گیربکس، خرابی کمک‌فنر‌ها و صدا‌های آزاردهنده‌ی ادوات داخل خودرو، برخی از مشکلاتی هستند که پس از کارکرد چندساله‌ی محصولات هیوندای و کیا به‌مرور خود را نشان می‌دهند.

گروه خودروسازی هیوندای و کیا از مشکلات خودرو‌های خود به‌خوبی مطلع است و جهت رفع این مشکلات دو راهکار برگزیده است؛ افزایش خدمات گارانتی و تعداد مراکز خدمات پس از فروش در کنار بهبود تدریجی کیفیت خودرو‌ها و نظارت‌های بیشتر بر کیفیت تولید قطعات. روند در پیش‌گرفته‌ی هیوندای و کیا در بازار ایران نیز نتیجه‌ی محسوسی در پی داشته است و علاوه بر آمار خرابی کمتر نسل جدید خودروها، میزان رضایت مشتریان نیز افزایش چشمگیری داشته و اکنون اطلس خودرو (نماینده‌ی رسمی کیا در ایران) به‌عنوان دومین برند محبوب در بخش ارائه‌ی خدمات به مشتریان شناخته می‌شود.

تجربه رانندگی

کیا تلاش زیادی برای بهبود کیفیت سواری اپتیما کرده است و نسخه‌ی جدید این خودرو اکنون سواری آرام و راحت‌تری برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد. کاهش انتقال ناهمواری‌های جاده و فضای آرام‌تر کابین، بخشی از بهبود‌های فیس‌لیفت اپتیما است. بدین ترتیب دیگر نمی‌توان از اپتیما به‌عنوان خودرویی خشک نام برد و کیفیت سواری مناسب یکی از نقاط قوت آن است.

رقبا

اصلی‌ترین رقبای اپتیما در بازار جهانی، در بازار کشورمان هم حضور دارند؛ رقبای شاخصی که طرفداران خاص خود را دارند. تویوتا کمری، هیوندا سوناتا و هوندا آکورد سال‌ها قبل از اپتیما در بازار سدان‌های نیمه‌لوکس فعال هستند و اپتیما باید همانند گذشته، با آن‌ها به رقابت بپردازد. علاوه بر رقبای یاد‌شده، در بازار کشورمان یک فرانسوی تازه‌وارد به نام رنو تالیسمان هم ظهور کرده است که هرچند از نظر کلاس بدنه، کمی از اپتیما بزرگ‌تر و لوکس‌تر است.

انتهای پیام/

برچسب ها: نبض بازار ، خودرو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.