سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بی میلی وزرات نیرو نسبت به آب‌های ژرف

کارشناس حوزه نیرو گفت: با وجود ظرفیت‌های گسترده منابع آب ژرف در کشور، وزارت نیرو استقبال چندانی برای مطالعات و بهره برداری از این منابع ندارد.

محمدرضا شریفی دونچالی کارشناس حوزه نیرو در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به طبقه بندی آب‌های زیر زمینی اظهار کرد:آب‌های زیر زمینی بر اساس ذخیره در اعماق زمین، طبقه بندی ویژه‌ای دارند؛ منابع آبی در عمق ۲۵ متری به نام آب‌های زیر سطحی ، منابع آبی در عمق ۷۰۰ متری تحت عنوان آب خوان‌های آبرفتی و آب‌های های موجود در عمق ۱۰۰۰ متری به  آب‌های ژرف معروفند.

وی تصریح کرد: ذخائر آب های ژرف را می توان در سفره های زیر زمینی و در میان گسل های زمین شناختی جستجو کرد.


بیشتر بخوانید:ارسال نامه به رئیس جمهور در خصوص اکتشاف آب‌های ژرف/ برای تأمین برق سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم


به گفته وی؛ منابع آبی  که منشا  آنها به دوران بسیار دور زمین شناسی باز می گردد، جز منابع تجدیدناپذیر هستند و می‌تواند به دو صورت شور و شیرین باشد.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به حرکات آب در عمق زمین بیان کرد: بنا به بررسی‌های صورت گرفته منابع آب ژرف در زیر صفحات زمین شناسی در حرکت است و امکان ذخیره سازی آن وجود ندارد .در صورت استفاده نکردن از آن ، از  زیر صفحات زمین شناختی ایران عبور خواهد کرد و  به دریا سرازیر می شود.

وی با اشاره به عدم ورود وزارت نیرو به آب‌های ژرف بیان کرد:با وجود ظرفیت‌های گسترده منابع آب ژرف کشور، وزارت نیرو استقبال چندانی برای مطالعات و بهره برداری از این منابع ندارد.

این کارشناس با بیان اینکه مصرف انرژی و آب در کشور نیازمند فرهنگ سازی است، ابراز کرد:استفاده از آب‌های ژرف به معنی این نیست که ما بحران آب را پشت سر گذاشتیم، بلکه نیاز است ضمن استفاده صحیح از منابع آب این ذخائر را برای آیندگان نیز حفظ کنیم.

شریفی دونچالی در پایان گفت: احترام به شرایط اقلیمی کشور و تطبیق پذیری با محیط زیست تنها راه عبور از خشکسالی است.

انتهای پیام/

تطبیق پذیری با محیط زیست تنها راه عبور از خشکسالی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
آرا خودرو
۱۹:۴۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۷
خداوکیلی به این آب های ژرف دیگه کاری نداشته باشید بذاریدشون واسه روز مبادا.......