سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اربعین فرصت بازخوانی عبرت ها و درس های عاشورایی/پیاده روی اربعین گفتمان عظیم حق علیه باطل است

واقعه عظیم کربلا و نهضت امام حسین (ع) مملو از درس ها و عبرت هایی برای بشر در طول تاریخ پس از این واقعه است تا با الگو گیری از آن مسیر و هدف خود را روشن سازند و اربعین فرصتی مغتنم برای بازخوانی این درس ها و عبرت های عاشورایی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ چهل روز از شروع حرکت عظیم و جهانی عاشورا گذشت واقعه ای که محدود به برهه ای از تاریخ نیست و بعد از گذشت 1379 سال از وقوع آن هنوز بشر غرق در ظواهر و زیبائی های زودگذر زندگی دنیوی نیازمند عبرت ها و آموزه های نهضت عظیم کربلا است تا با بهره گیری از آن چراغ راه آینده و مسیر سعادت دنیا و آخرت خود را روشن نماید.

اربعین فرصتی مغتنم برای مرور سر فصل ارزش های تجلی یافته در کربلا است اربعین نه یک روز که تداوم فکر و اندیشه ای است که از کربلا سرچشمه گرفته و تشنگان و رهپویان طریق مکتب حسینی را تا همیشه تاریخ سیراب خواهد کرد.

حرکت امام حسین(ع) از مدینه به مکه و از آنجا به سمت کربلا به همراه خانواده و اصحاب گرانقدر شان نه برای برپایی حکومت که برای آگاه سازی و بصیرت افزایی و نجات بشریت از زیر باز ظلم و جور حاکم زمان بود که این هدف برای همه دوران ها مصداق دارد و اربعین گواه صادقی بر این مدعاست.

بشر قرن 21 باید قیام امام حسین و نهضت کربلا را از زیر ذره بین عقل و منطق خود بنگرد و نیازهای فکری و عقیدتی و انسانی خود را در آن جستجو کند و در سایه تعالیم و آموزه های عاشورایی در راه بهبود حیات دنیوی و اخروی خود قدم برداشته و از قید و بند هر نوع ظلم و ستم و زور خود را برهاند.

پیاده روی اربعین حسینی که در راستای بازآموزی درس های مکتب عاشورا بوده و اکنون تبدیل به نهضت و حماسه ای جهانی شده است فرصتی را پیش روی این بشر گشوده است تا در مسیر عشق و دلدادگی به خاندان اهل بیت علیهم السلام در این مهم تفکر و تعقل نموده و جان تشنه به معرفت و آگاهی را از سرچشمه این قیام سیراب نماید.

حرکتی که دشمن شناسی و دشمن سوزی لازمه آن و ولایت مداری و زمان شناسی نتیجه آن است.

دشمن شناسی لازمه حرکت در مسیر اربعین

مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان اردبیل در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ عاشورا و در امتداد آن اربعین  را مکتب احیاگری و پویایی و بیداری انسان معرفی کرد و گفت: حرکت امام حسین(ع) در راستای احیای دین جدش حضرت محمد(ص) که در آن زمان توسط حکومت ظلم و جور در معرض تهدید قرار گرفته بود صورت گرفت و در این راه تمام داشته هایش را فدای اسلام کرد

مهدی ستوده اعتقاد و معرفت به امام زمان را همانند اعتقاد به معاد و توحید خواند و اظهار داشت: در آموزه های دینی و حاکمیت الهی معرفت به امام جزء اصول دین بوده و ضرورت دارد تا شیعیان با شناخت و معرفت به امام زمان در مسیر الهی قرار گرفته و به سعادت دنیا و آخرت دست یابند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی اردبیل تلاش های استکبار جهانی برای مقابله با حماسه عظیم اربعین را بی اثر دانست و اظهار داشت: استکبار و نظام طاغوتی حاکم بر جهان امروز سعی بر معرفی اسلام به عنوان جنگ آور و جنگ طلب در دنیا دارد در حالی که موالید نامشروع آنها یعنی داعش با فجیع ترین شیوه های ممکن جان هزاران انسان بی گناه را می گیرند و دم از اسلام می زنند.

ستوده تصریح کرد: هدف این حکومت نامشروع از این کشتارهای فجیع نا امن نشان دادن منطقه و ایجاد رعب و وحشت در دل مردمی است که قصد زیارت اربعین را دارند اما این نقشه ها نه تنها تاثیری در اراده و عزم ارادتمندان به امام حسین نداشته است بلکه هر سال این جمعیت چون سیلی خروشان تر از سال قبل روانه کربلا شده و نهضت عظیمی را در مقابل دیدگان استکبار غرب به نمایش می گذارد.

وی بر لزوم هوشیاری و آگاهی امت اسلامی بر نقشه ها و اهداف دشمنان اسلام تاکید کرد و افزود: امپراطوری نظام سلطه تمام توان و قدرت خود را علیه اسلام به کار گرفته و تبلیغات گسترده ای را در جهت مبارزه با اسلام  و مسلمین انجام می دهد و سعی در براندازی این انقلاب که نشات گرفته از قیام و انقلاب حسینی است دارند.

این مسئول اظهار داشت: یکی از مهم ترین پیام های اربعین برای تمامی حق طلبان عالم استکبار ستیزی و دشمن شناسی است و خوشا به حال کسانی که توفیق حضور در این حماسه بزرگ خودسازی و جامعه سازی حسینی را پیدا می کنند.

لزوم هوشیاری بر نقشه نفوذ دشمن

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در ادامه سخنان خود ضمن تبیین درس ها و عبرت های عاشورا نفوذ را عامل اصلی فروپاشی بسیاری از حکومت ها دانست و عنوان کرد: در دوران ولایت امام علی عوامل معاویه با نفوذ در افکار و اذهان مردم آنها را از مسیر حق و عدالت خارج ساخته و قدرت تمییز حق از باطل در بین مردم از بین بردند که نتیجه آن مقابله تمام ظلم در برابر تمام حق و عدالت بود.

حجت الاسلام ستوده افزود: دشمنان انقلاب و نظام هم همواره درصدد نفوذ در بین مردم و مسئولان بوده تا باورها و اعتقادات آنان نسبت به آرمان ها و اندیشه های امام و انقلاب تغییر داده و خواست ها و تفکرات خود را بر جامعه تحمیل نمایند.

وی ضرورت شناخت و آگاهی از نقشه های دشمنان نسبت برای نفوذ در جامعه را خاطر نشان کرد و گفت: نفوذ دشمنان باعث تضعیف باورها و ارزش ها در بین جامعه و حکومت ها می شود که می توان با شناخت راه های نفوذ دشمنان را در رسیدن به این هدف ناکام گذاشت.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل کسب آگاهی و بصیرت نسبت به اهداف قیام امام حسین و فلسفه اربعین و به دنبال آن حرکت در مسیر اربعین  را ضرورتی برای همگان دانست و بیان داشت: امام حسین(ع) از زمان خروج از مدینه و مکه تا رسیدن به کربلا و لحظه شهادت شان نسبت به آگاه سازی مردم در مورد حاکم ظلم و جور سخنرانی ها می کرد که نداشتن بصیرت باعث شده بود عده ای خود را به خواب زده و نسبت به امام خود بصیرت نداشته باشند و امروزه نیز باید تلاش شود اهداف و فلسفه اربعین و حماسه بزرگ پیاده روی اربعین برای همگان تبیین و توضیح داده شود.

 ستوده اظهار داشت: دشمنان با ابزارهای قدرتمند رسانه که در اختیار دارند سعی در انحراف افکار شیعیان نسبت به واقعه عاشورا و تحریف پیام ها و درس های آن بویژه در اذهان جوانان را دادند که در سایه توجهات امام زمان و تلاش ها و مدیریت و بصیرت افزایی رهبر فرزانه انقلاب تاکنون به نتیجه دست نیافته و نخواهند یافت.

ولایتمداری آموزه بزرگ اربعین

استاد حوزه و دانشگاه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل ؛ فلسفه و هدف از زیارت اربعین را تمرین ولایت مداری و پشت سر ولایت فقیه بودن دانست و گفت: بزرگترین درس و آموزه ای که اربعین برای مسلمانان و پویندگان راه امام حسین (ع) دارد پشتیبانی از ولایت فقیه و ولایتمداری است

حجت الاسلام محمد حسین موسوی از حرکت عظیم و پیاده روی اربعین به عنوان تمرینی برای این مهم یاد کرد و بیان داشت: درس بزرگ اربعین امام شناسی و همراه امام بودن و مطیع ولایت فقیه بودن است و این اجتماع بزرگ تمرین همین ولایتمداری و پشتیبانی از ولایت فقیه است.

وی از اربعین به عنوان رمز پایداری و ماندگاری پیام حماسه حسینی یاد کرد و اظهار داشت: اگر اربعین نبود شاید پیام های قیام حضرت سیدالشهدا(ع)نیز در همان دوران باقی می ماند و بشریت حاضر درکی از واقعه عاشورا و فلسفه و هدف قیام امام حسین به دست نمی آوردند.

کارشناس مذهبی افزودند: اربعین فرصتی شد برای باز خوانی و باز تعریف و باز نشر حقایق عاشورا و امروز هم در زیر سایه توجهات سیدالشهدا راهپیمایی بزرگ اربعین در امتداد همان بازخوانی هاست و زائران به پیروی از اسرای کربلا و در امتداد پیاده رفتن آنها از کربلا تا شام در این مسیر گام گذاشته اند و این پیاده روی هم در جهت بیان حق بودن قیام امام حسین (ع) است.

پیاده روی اربعین تجلی گفتمان حق علیه باطل

استاد حوزه و دانشگاه پیاده روی اربعین عرصه بزرگ حق علیه باطل ذکر کرد و اظهار داشت: پیاده روی اربعین حسینی در زمانه ای که استکبار جهانی چشم دیدن اتحاد و همدلی رهروان راه حسین را نداشته و به انحاء مختلف سعی در خاموشی و ایستایی این حرکت عظیم را داشتند پیاده روی میلیونی ارادتمندان و عاشقان امام حسین از چهار گوشه جهان تمام نقشه ها و برنامه های آنان را با خاک یکسان کرد و خط بطلانی بر اقدامات بی اثر و بی نتیجه دشمنان کشید.

 موسوی تصریح کرد: راهپیمایی اربعین حسینی اکنون تبدیل به جبهه ای برای گفتمان حق در مقابل گفتمان باطل شده است.

وی راهپیمایی اربعین را یکی از مظاهر ارادت به خاندان اهل بیت علیهم السلام عنوان کرد و گفت: راهپیمایی اربعین گذشته از ابراز ارادت عاشقان و رهروان مکتب حسینی به امام حسین و شهدای کربلا است بلکه فرصتی مغتنم برای گردهمایی تمام ارادتمندان آن حضرت بدون توجه به دین و ملیت و یا نژاد خاصی است.

کارشناس مذهبی بیان داشت: در این راهپیمایی می توان از هر طیف و دسته ای و نژادی و از قومیت و ملیتی را مشاهده کرد که بدون توجه به تهدید معاندان و دشمنان و خطراتی و سختی هایی که این راه دارد قدم در این راه گذاشته اند که این جهانی بودن و جهانی شدن قیام و درس عاشورا و نهضت امام حسین را در طول تاریخ به اثبات می رساند.

آموزه های اربعین امتداد درس های عاشورا

استاد حوزه و دانشگاه اربعین را حلقه اتصال بین عاشورا در طول تاریخ تا زمان کنونی ذکر کرد و اظهار داشت: آموزه ها و درس ها و عبرت های عاشورایی برای تمام طول تاریخ است و اربعین در امتداد همان درس هاست که انسان غفلت زده دنیایی قیام و خط سرخ شهدای کربلا را به فراموشی نسپارد.

موسوی انسجام و وحدت و همگرایی گروه های مختلف عاشقان امام حسین (ع) در راهپیمایی عظیم اربعین را بزرگترین دستاورد قیام امام حسین دانست و خاطر نشان کرد: عاشورا و اربعین دستاوردهای زیادی برای تمام دوران ها در طول تاریخ داشته است که انسجام گفتمان حق در برابر بشریت و امت اسلامی از مهم ترین آن ها است.

وی تصریح کرد: اربعین در راستای معرفی پیام عاشورا برای زینبی شدن و زینبی ماندن است به طوری که حماسه اربعین نقطه عطفی شد برای تداوم نهضت حسینی و زائرانی که در پیاده روی عظیم اربعین شرکت دارند ماموریت دارند پیام این نهضت را به جهانیان ابلاغ نمایند.

و اما تاسوعا و عاشورا و اربعین در گذر ایام و روزها بر ما گذشتند و اکنون این ماییم و هزاران نکته و درس کوچک و بزرگ از قیامی به وسعت تمام تاریخ این ماییم و عظمت و شکوه حماسه ای که 1300 سال الهام بخش انقلاب ها و حماسه های بزرگ بوده است.

 عاشورا و اربعین تمام شد اما طوفانی که از نهضت عظیم حسینی به پا شد کاخ یزیدیان دوران را به ویرانی کشاند. اربعین پایان کار عاشورا نیست که شروع زندگی سراسر حسینی است که تک تک روزهای این زندگی الهام گرفته از درس های ناب مکتب حسینی است.

و اینکه تا زمین و زمان باقی است مجادله بین حق و باطل نیز ادامه خواهد داشت و حق طلبانی که به مبارزه با باطل برمی خیزند قیام امام حسین (ع) را الگو و سرمشق خود قرار خواهند داد بنابراین عاشورا و نهضت کربلا برای تمام تاریخ درس ها و عبرتهایی خواهد داشت برای حق طلبان و کسانی که به اهداف و عبرت های عاشورا معرفت نداشته باشند به سرنوشت سپاه کفر و باطل گرفتار خواهند شد.

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.