سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

روشی ساده برای نماندن در صف طولانی معاینه‌فنی

مرحله دوم طرح کاهش (LEZ) از اواسط آبان ماه به صورت ۲۴ ساعته اجرا می‌شود و خودرو‌هایی که فاقد معاینه فنی باشند، ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند سالی است طرح «کاهش» (کنترل آلودگی هوای شهر) با هدف‌ معاینه فنی‌ خودروها، آلایندگی اتوبوس‌ها (اعم از اتوبوس‌های سرویس ارگانی و حمل مسافر)، ناوگان حمل بار(اعم از وانت‌ها، کامیونت‌ها و کامیون‌ها) جهت کاهش آلودگی هوا اجرا می‌شود.

طبق قانون هوای پاک مصوبه مجلس شورای اسلامی، خودروهای پلاک شخصی پس از طی کردن دوره 4 ساله یعنی گذشت 4 سال از تاریخ تولید خودرو و خودروهای پلاک عمومی پس از گذشت یک سال نیاز به اخذ معاینه فنی دارند. در واقع خودروهای پلاک شخصی تولید داخل از سال ۱۳۹۲ به قبل، خودروهای پلاک شخصی وارداتی از سال ۲۰۱۳ به قبل و خودروهای پلاک عمومی از سال ۹۵ به قبل نیازمند اخذ معاینه فنی هستند.

در حال حاضر فاز نخست طرح کاهش در محدوده طرح ترافیک و محدوده زوج و فرد در ساعات اعمال این طرح در حال اجراست و مقرر شده بود که از ابتدای آبان 97، فاز دوم این طرح اجرایی شود، البته این طرح دو هفته به تعویق افتاد.

در هفته‌های اخیر با اجرایی شدن طرح کاهش آن هم با محوریت معاینه فنی، شاهد افزایش مراجعات مردمی به مراکز معاینه فنی هستیم، چرا که بر اساس این طرح، مقرر شده است خودروهای فاقد معاینه فنی در شهر تهران  در طول ٢٤ ساعت از طریق دوربین‌های ثبت تخلف مورد اعمال قانون قرار گیرند و جریمه 50 هزار تومانی در انتظار آن‌ها باشد.

نبرد ۱۲۰ روزه برای مقابله با آلودگی هوای شهر تهران

موضوع آلودگی هوا و تاثیر آن بر افراد جامعه باعث شد که سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در نود و ششمین جلسه شورای شهر تهران، بر اهمیت اجرای طرح کاهش تاکید کند.

سیدآرش حسینی میلانی در تذکری به شهرداری تهران درخصوص طرح کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: از ابتدای آذرماه ما به نوعی وارد نبردی ۱۲۰ روزه برای مقابله با آلودگی هوای شهر تهران شده‌ایم.

وی ادامه داد: در این مدت، میزان ذرات آلاینده کمتر از ۲.۵ میکرون نسبت به شش ماهه نخست سال دو و نیم برابر می‌شود و شهرداری تهران تلاش دارد با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی از طریق توسعه معاینه فنی خودروها و کمک گرفتن از گزارش‌های مردمی، ریسک افزایش آلایندگی را کاهش دهد.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه به دلیل صف‌های طولانی مراکز معاینه فنی، مهلتی دو هفته‌ای داده شده است تا همه شهروندان بتوانند معاینه فنی را اخذ کنند، گفت: لازم است شهرداری تهران اطلاع‌رسانی بیشتری را در رابطه با نوبت‌دهی اینترنتی به مراجعه‌کنندگان انجام دهد، چراکه با نوبت‌دهی اینترنتی امکان ساماندهی زمان مراجعه‌کنندگان و کاهش طول صف فراهم می‌شود.

حسینی میلانی افزود: از ابتدای آبان تاکنون، ۲۷ هزار خودرو با مراجعه حضوری و ۱۳۹۲ مورد به صورت اینترنتی توانسته‌اند مجوزهای لازم را پس از معاینه فنی اخذ کنند، لذا اگر نوبت‌دهی اینترنتی بیشتر شود، این امکان به وجود می‌آید تا اواسط آبان ماه پوشش کامل برای معاینه فنی تمامی خودروها فراهم شود.

وی در ادامه تصریح کرد: اجرای به موقع و سراسری فاز دوم طرح کاهش گام بسیار مهمی در بهبود شرایط زیستی شهروندان تهرانی است، از این‌رو ضرورت دارد تمامی ذینفعان اعم از شهروندان و سازمان‌های مسئول مشارکت فعالی در راستای اجرای این طرح داشته باشند.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: با توجه به تعیین مهلت دوهفته‌ای عدم اجرای جریمه معاینه فنی، از شهروندان درخواست می‌کنم با استفاده از امکان ثبت‌نام اینترنتی در فرصت باقی مانده نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند که با صرفه‌جویی در زمان و کاهش طول صف، تا قبل از آغاز وارونگی هوا، تمامی خودروهای باقی مانده موفق به اخذ معاینه فنی شوند.

مشکلات مراکز معاینه فنی، از نوبت دهی اینترنتی تا متصدیان سیستم دوگانه سوز

امروزه با وجود افزایش تعداد مراجعات به مراکزمعاینه فنی، مراجعین با مشکلات بسیاری مواجه هستند. نوبت دهی اینترنتی در مراکز معاینه فنی علاوه بر سهولت کار برای مراجعین، آن‌ها را با مشکلاتی درگیر کرده است.

در حالی که که ساعات نوبت دهی را مراکز حدودی و بین ساعت‌های مختلف اعلام می‌کنند، اما باز هم شاهد صف‌های طویل در مراکز معاینه فنی هستیم که این خود باعث هرج و مرج و اتلاف وقت شهروندان می‌شود. از جمله مشکلات عدیده می‌توان به عملکرد سامانه ثبت اینترنتی و ساعت کاری مراکز نیز اشاره کرد.

در این باره سید نواب حسینی منش مدیر عامل ستاد معاینه فنی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص محدودیت ظرفیت مراکز معاینه فنی اظهار کرد: با توجه به افزایش تعداد مراجعات، برخی از شهروندان تلاش می‌کنند تاریخ مراجعه خود را در سامانه اينترنتی همان روز یا فردای آن روز انتخاب کنند که این اقدام باعث شلوغی این مراکز می‌شود.

وی بیان کرد: برای کاهش ازدحام در مراکز، طی اطلاع رسانی به شهروندان اعلام شده که برای مراجعه روزهای بعدی را رزرو کنند تا مشکل محدودیت حل شود.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی شهر تهران درخصوص اعلام ساعات مراجعه به چندین نفر و مراجعه همزمان این افراد به مراکز معاینه فنی، گفت: به غیر از یک مرکز، تمامی مراکز دارای چندین درب مجزا هستند و شهروندان می‌توانند بر اساس ساعت رزرو به درب مورد نظر مراجعه کنند؛ همچنین به شهروندان توصیه می‌شود رأس ساعت اعلام شده در مراکز حضور داشته باشند.

حسینی منش در خصوص مشکلات ایجاد شده در مراکز معاینه فنی گفت: همکاران ما به صورت 24 ساعته مراکز معاینه فنی را رصد می‌کنند و درصدد این هستند که روز به روز مشکلات را اصلاح کنند، چراکه سامانه اینترنتی نوبت دهی معاینه فنی برای نخستین بار است که در کشور ایجاد شده است.

وی در خصوص زمان حضور متصدیان سیستم اصلاح خودروهای دوگانه سوز و گازسوز، بیان کرد: متصدیان سیستم دوگانه سوز زیر مجموعه سازمان استاندارد هستند و تحت کنترل مراکز نیستند و تنها به جهت تجمیع ارائه این خدمات به شهروندان در مراکز معاینه فنی مشغول فعالیت هستند.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی شهر تهران درباره عدم عملکرد درگاه پرداخت بانک در سامانه ثبت نوبت اینترنتی مراکز معاینه فنی عنوان کرد: رفع این مشکل در دسترس ستاد معاینه فنی نیست، اما همکاران ما در شهرداری تهران پیگیر این مشکل هستند و دائما این مسئله را بررسی می‌کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۵۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
این معاینه فنیم مسخره بازیه من امروز رفتم معاینه گرفتم با اینکه لاستیکام 20% هم نبود اصلا به لاستیکام نیگا نیکردن و معاینه دادن جالب اینجاس که همه میگن مهمترین قسمت هر ماشین لاستیکاشه
ناشناس
۰۸:۳۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
شهرداری تنها چیزی که براش مهم نیست رعایت حال مردمه و عشقش فقط جریمه کردنه و همه کاری میکنه
حمید برادر
۰۰:۳۲ ۱۲ آبان ۱۳۹۷
با سلام یک هفته نتوانستیم نوبت بگیریم واعصاب من وهمسرم واقعا خرد شد
بنظر من خود شهرداری یا پلیس برای ماشین ها به ترتیب سال ساخت نوبت تعین و به مالک اعلام نمایند فلان روز بین ساعت 5 تا 6 به فلان مرکز مراجعه نمایند
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۷
برقي كردن بي آر تي ها و تاكسيها هزينه اش يك دهم مترو هم نميشه
علی
۲۳:۴۵ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
البنه درموردمعاینه فنی فرقی بین خودروهای داخلی وخارجی قائل نشدن یعنی کیفیت خوددوهای تولید داخل باخودروهای خارجی یکسان است که پنج سال برای هرووتعیین شده است؟غیرازاینکه فقط جنبه مالی آن مهم است
ناشناس
۲۰:۵۷ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
مگه ماشین صفر لا بالای پنج سال چه فرقی داره یا حتی 50 سال ماشبن باید رسیدگی بشه ک از نظر الایندگی موتورش تنطیم یک تعمیر اساسی 5 سال دیگه دوباره میتونی مشکلی نداسته باشه
احمد
۱۸:۳۹ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
معاینه فنی جز علاف کردن وایجاد گرفتاریها برای مردم نیست
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
یک پیشنهاد
لطفا موتورسیکلت ها و تاکسی ها و اتوبوسها رو برقی کنید.
در قدم اول تا....
ایرانی
۱۲:۲۷ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
اینها همه دکان و دستگاه است و مانور و نمایش است 1 ماشینهای تولید داخل پرمصرف و غیر ایمن 2 اتوبوس های شهرداری بسیار دود زا می باشند3 سوخت نیز غیر استاندرد می باشد بخصوص گازائیل 3بجای تسعه دیوانه وار گاز خانگی در شهرها برق را ارزانتر به دست مصرف کننده برسانید .
ایرانی
۱۲:۲۷ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
اینها همه دکان و دستگاه است و مانور و نمایش است 1 ماشینهای تولید داخل پرمصرف و غیر ایمن 2 اتوبوس های شهرداری بسیار دود زا می باشند3 سوخت نیز غیر استاندرد می باشد بخصوص گازائیل 3بجای تسعه دیوانه وار گاز خانگی در شهرها برق را ارزانتر به دست مصرف کننده برسانید .
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
میای بیرون میافتی تو چاله تصادف میکنی کمکت خراب میشه چراغ ماشین میسوزه لامپش و ..... درسته یک هفته باشه معاینه فنی گرفتی ایا همه چیز حله ر ماشینت بعد یک مسافرت ت. گردو غبار اسیب مببینه بهتره جمع کنند این سیستم را و فکر بهتر کنند
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
میای بیرون میافتی تو چاله تصادف میکنی کمکت خراب میشه چراغ ماشین میسوزه لامپش و ..... درسته یک هفته باشه معاینه فنی گرفتی ایا همه چیز حله ر ماشینت بعد یک مسافرت ت. گردو غبار اسیب مببینه بهتره جمع کنند این سیستم را و فکر بهتر کنند
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
من خودرو پرتید 83 دارم الایندگی که داره بسیار پایین تر از خودروهای صفر الان هست ضمنا تو 5 یا 4 مردم پوندند ولی داخل نمایندگی ها زده پایان 4 سال یعنی وارد 5 که شد ضمن اینکه تماپ اینا بازیه و هرکس باید مراقب کسیله خود از هرنظر باشد پارسال یکساعت بعد از خروج از معاینه فنی روغن ترمز ماشینم تخلیه شد مجبوربه نعویض پیستون بوستر شدم 4 سال پیش به پیشنهاد نمایندگی لنت عقب نعویض شد بعد از چند روزپیستون چرخ عقب اروی سر لنت پرواز به بیروم نه ترمز داشت نه ترمز دستی با لنت اونهم استاندارد مثلا لنت که همیشه استفاده میکردم عوض کردم درست شد خدا میدونه چند نفر ناحالا بااوم لمتها خدای نکرده ....
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
چرا خودرو 5 سال به بالا دارند
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
لطفا یک گزارش هم راجع به قیمت بالای کاتالیزور تهیه کنید .به نظر من برای کاتالیزور ماشین باید یارانه اختصاص بگیره
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
وقتی شهرداری حتی حاضر نیست تاکسیا و بی آر تیهاش رو برقی کنه مردم چه توقعی از شهرداری دارن که بیاد براشون آلودگی رو برداره ؟
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
من بر این باورم آلودگی چون جان مردم را به خطر میاندازد باید دادستانی به جدیت با شهرداری برخورد کند و اگر در ایمن سازی شهرها کوتاهی کردند، مجازاتشون کند.
علیرضا قربانزاده
۱۰:۲۷ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
بیشتر ماشین های ساخت داخل بعد ۵ سال باید از رده خارج بشن. خیلی از دوستان معاینه فنی پول میگیرن و برگه معاینه صادر میکنن
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
این رو من دیدم، باید گزارش بدهید و مثلا بگویید فلان جا فلان کس این کار را کرد. باید بازرسان به صورت نا محسوس در جمع مردم وارد شوند و این کار را انجام دهند.
مهدی
۰۹:۵۲ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
همه این طرحها برای چیه
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
صد تا طرح کاهش اجرا کردن هنوز بدتر شده که بهتر نشده طرح ترافیک - طرح زوج و فرد - طرح معاینه فنی و . . .
یکی آدم کار بلد نیست بیاد ما رو نجات بده ؟
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
نه طرح میخاد نه نجات دهنده فقط خودرو سازی رو از دست سایپا و ایران خودرو بگیرند و عمر ماشینها رو به 5 سال کاهش بدن اونوقت هوای پاک رو احساس میکنیم بدون دردسر نه با 405 و پراید
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
درسته، خودروها و بنزین نا سالم هست و مردم بیچاره دچار مشکل هستند. بیچاره افرادی که بیماری ریوی دارند و حتی جانبازان دفاع مقدس تو این هوا دارند ذجر می کشند. دادستانی باید وارد بشه و کسی را که کوتاهی کرده را مجازات کند.
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
معایته فنی که همه با پارتی بازیه پول بهشون بدی سریع معاینه رو بهت میدن اصلا به صلاحیت واقعی خودرو توجه نمیکنن
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
این حرف شما کلی و چند راه وجود داره:

1) از خبرنگاران می خواهیم که با دوربین مخفی به معاینه فنی بروند و از این تخلفات گزارش تهیه کنند.

2) در صورت رویت این موارد تخلف اطلاعات کامل شامل محل وقوع تخلف، زمان، مشخصات فرد متخلف و اطلاعات دیگر را به حراست اعلام کنید
هادی
۰۸:۴۷ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
فقط بدبخت مردم بایدتوان بیدن