سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد؛

ضرورت حفظ و معرفی دستاورد‌های علمی دانشمندان مسلمان

ولایتی گفت: ابوریحان بیرونی با نگارش کتاب تحقیق ماللهند، نخستین کتاب جامعه‌شناسی را در تاریخ تمدن اسلام نگاشته است.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی‌اکبر ولایتی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به یک هزارمین سالگرد درگذشت ابوریحان بیرونی، گفت: ابوریحان بیرونی با نگارش کتاب "تحقیق ماللهند" نخستین کتاب جامعه‌شناسی را در تاریخ تمدن اسلام نگاشته است.

وی افزود: بدون تردید ابوریحان بیرونی یکی از پنج چهره جامع تمدن اسلام است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: قرن چهارم و پنجم هجری درخشان‌ترین دوران تمدن اسلام است، ابوریحان بیرونی و ابن سینا در این دوره زندگی می‌کرده‌اند.

وی با اشاره به برخی دستاوردهای علمی دانشمندان مسلمان این دوره گفت: بسیاری از این دستاوردها هنوز نیز معتبر هستند و بنیان‌گذاری برخی از شاخه‌های علوم، نقد علمی و توأم با احترام دستاوردهای علمی سایر تمدن‌ها و پایه‌گذاری روش تحقیق تجربی در حوزه‌های مختلف علمی از ابتکارات این دانشمندان بزرگ بوده است.

علی‌اکبر ولایتی با اشاره به لزوم حفظ و معرفی این دستاوردها ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در این زمینه کمک‌های لازم را ارائه کند.

لزوم مطالعات تطبیقی علم قدیم با علم جدید

در ادامه جلسه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با تشریح راه‌اندازی گروه "علم حکمت بنیان" در این مؤسسه، گفت: هدف اصلی این موضوع مطالعات تطبیقی میان علم قدیم و علم جدید است و البته احیای میراث علمی و تصحیح و انتشار آثار این تمدن مورد توجه است.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ادامه داد: بررسی ارتباط حکمت به‌عنوان تلفیقی از مباحث نظری و عملی، با مباحث مختلف علمی و فرهنگی نیز از سایر اهداف این پژوهشگاه است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.