سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر بهداشت:

۷۰درصد دریافتی‌های وزارت بهداشت هزینه حقوق می‌شود/ ۲۶ خدمت دندانپزشکی تحت پوشش بیمه است/ بیمه برای افراد فقیر است و باید آن را هدفمند کرد

وزیر بهداشت گفت: منابع ما باید پایدار شوند،۷۰درصد دریافتی ها هزینه حقوق می‌شود، به دلیل اینکه منبع پایدار نیست نمی‌توانیم خرید خدمت را کم کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم آئین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت که امروز در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت: امام حسین قیام کرد و در این راه شهید شد، ما باید از قیام آن حضرت در زندگی استفاده کنیم و امیدوارم زندگی و کشورمان حسینی باشد و  بتوانیم بیمه را به سازمانی کارآمد تبدیل کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش بیان کرد: سازمان بیمه سلامت در گذشته تنها صندوق برای رسیدگی به افراد بود، اما امروزه کاری فراتر از آن دارد؛ بیمه باید یک سازمان مستقل، قدرتمند و کارآمد باشد و در جایگاه خودش قرار گیرد، این درخواست کمیسیون بهداشت و درمان است که دولت و مجلس باید در طول زمان به بخش سلامت توجه ویژه‌ای داشته باشند.

 قاضی زاده هاشمی ادامه داد: کم‌توجهی به سلامت مردم به ضرر جامعه است، اگر ملتی توان پرداخت حق بیمه را نداشته باشد، آن دولت؛ دولت خوبی نیست، چرا که امروزه دولت خوب باید در کنار آموزش، کار درمان و خدمات را انجام دهد.

  پراکندگی بیمه؛ مهم ترین مشکل در حوزه سلامت

قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: تاریخچه بیمه به بیش از 160 سال پیش برمی‌گردد؛ سال 1309 اولین بیمه تأسیس شد و این بدان معنی است که ما 90 سال فرصت داشتیم تا بیمه‌ای کارآمد درست کنیم که نکردیم و یک فرصت‌سوزی انجام شد،‌ این موضوع یکی از ظریف‌ترین بخش‌ها در نظام سلامت است.

وزیر بهداشت تشریح کرد: بر اساس تصمیم مجلس قرار شد بیمه سلامت زیرنظر وزارت بهداشت باشد، اما از نظر من فرقی نمی‌کند زیرنظر چه ارگانی باشد، تنها رفاه اجتماعی و سلامت افراد مهم است که باید جزء دغدغه‌ها به شمار آید، در حوزه اجرایی کارنامه قابل قبولی دارد و زیرساخت‌هایی ایجاد کرده است.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: دنیا علم، تجربه و دانش گسترده‌ای دارد که از آنها می‌توان بهره‌گیری کرد؛ یکی از مشکلات در حوزه سلامت پراکندگی بیمه است که تنها 45 درصد آن مربوط به سایر بیمه‌ها و 48 درصد آن تأمین اجتماعی است که همه آنها باید در یک ظرف سیاسی خرید خدمت کنند.

6.9 درصد از مردم فاقد بیمه هستند

وی افزود: 6.9 درصد از مردم فاقد بیمه هستند که این 6.9 درصد از جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت نیستند، 8.9 درصد همپوشانی دارند. این شرایط شرایط بدی نیست، اما قانونی اجرا نکردیم و اجرای قانون مستلزم پرداخت هزینه است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش افزود: ما را از دید رقیب نگاه می‌کردند نه از دید ملی؛ در سراسر کشور کارگاه ساختمانی ایجاد شد و پرداختی مردم از جیب‌شان از 60 به 37 درصد رسیده است که هر یک درصد آن 790 میلیارد تومان پول می‌خواهد؛ دسترسی به تجهیزات، وسایل، رشد شرکت دانش‌بنیان از مواردی بود که طرح تحول انجام داد؛

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه هرچه سرمایه اجتماعی ایجاد کردیم عده‌ای آن را نابود کردند، تصریح کرد: این طرح مستلزم پرداخت پول است، مجلس بعد از تصویب بودجه نظارت می‌کند، نباید وزارت بهداشت را به پول پاشی متهم کرد.

دندانپزشکی هزینه مردم را بالا می‌برد

وی با بیان اینکه مردم  از طرح تحول 83 درصد رضایت دارند که اگر آن را لمس نکرده بودند این موضوع اتفاق نمی‌افتاد؛ اجازه ندهیم هزینه کمرشکن سلامت مردم را به زیر فقر ببرد، به نظر می‌رسد بیمه تکمیلی جایگاه درستی ندارد؛ 28 بیمه تکمیلی داریم که در طرح تحول سلامت سود بسیاری بردند‌؛ در حال حاضر 773 خدمت تحت پوشش بیمه نیستند، دندانپزشکی هزینه مردم را بالا می‌برد و 25درصد هزینه آن را از جیب پرداخت می‌کنند، از 126 خدمت دندانپزشکی 26 خدمت تحت پوشش بیمه است.

وزیر بهداشت گفت: هفته گذشته در دانمارک نپذیرفتند که داروی گران قیمت کم اثر تحت پوشش بیمه قرار گیرد، آنجا همه تحسین کردند و در کشور ما این کار را تقبیح می‌کنند،کشورهای پیشرفته پرداخت از جیب 32.5  درصد است و سهم بیمه تکمیلی هفت درصد است؛ در ایران 35.7  درصد از جیب مردم و 6 درصد سهم بیمه تکمیلی است؛ باید بیمه‌های تکمیلی اصلاح شود، در عملکرد سازمان بودجه و خزانه تجدید نظر شود، بیمه برای افراد فقیر است و باید آن را هدفمند کرد.

قاضی زاده هاشمی  با اشاره به اینکه  می‌گویند سهم ما از جی دی پی هشت درصد است اما این عدد واقعی نیست، تصریح کرد: مهم‌ترین چالش بیمه سلامت عدم اجرای قانون است، همه بیمه‌ها باید یکپارچه شوند، بیمه بدهکار مثل انسانی ورشکسته است؛ مهم‌ترین چالش بیمه سلامت عدم اجرای قانون است.

1300میلیارد تا پایان سال در بیمارستان‌های دولتی کسری خواهیم داشت

وی افزود: اول از همه اراده مجلس و دولت در اولویت است، چیزی را که دنیا اعلام کرده است و رهبری فرمودند هزینه در آموزش و سلامت سرمایه‌گذاری است اما اقتصادی‌های دولت رفاه را قبول ندارند؛ هدفمندی یارانه ها به ما پرداخت شده است اما دیرهنگام یا به صورت اوراق بوده است؛ تصمیم گرفته می‌شود اما اجرای آن بسیار طول می‌کشد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه به کارگیری روش مالی پایدار باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: منابع ما باید پایدار شوند؛ 70 درصد دریافتی ها هزینه حقوق می‌شود، به دلیل اینکه منبع پایدار نیست نمی‌توانیم خرید خدمت را کم کنیم؛ یک‌درصد مالیات بر ارزش افزوده کار خوب مجلس بود که از نمایندگان مجلس تشکر می‌کنیم؛ اجناس و اقلام چقدر افزایش قیمت داشته است؟ پتروشیمی 150درصد، فولاد افزایش قیمت داشته است که این ها بر حوزه سلامت تاثیرگذار است.

قاضی زاده هاشمی گفت: سازمان برنامه و بودجه حساب کرده است 1300میلیارد تا پایان سال در بیمارستان‌های دولتی کسری خواهیم داشت که اگر پرداخت نشود به این معنی است که کیفیت کاهش پیدا کند که اوضاع در بخش خصوصی سخت‌تر است به دلیل اینکه آنها ارز نیمایی دریافت می‌کنند؛ 500 میلیون یورو هنوز ابلاغ نشده است که امیدواریم پیگیری شود و در حوزه بیمه قرار گیرد تا شادابی و نشاطی به‌وجود آید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۶:۰۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
فعلا ركورد دار سكته تو دنيا هستيم
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
دندان پزشکی وااااای
خدا نکنه دندون ها درد بگیرند
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
پزشکان متخصص یک سال خدمت با حقوق ماههای اول ماشین های لوکس و خانه های مناسب تهیه میکنند.
کارمند
۱۱:۴۶ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
به عنوان نمونه پول البسه در سال 97 و معوقات البسه در سال 97 بابت هر سال 28 هزار تومان است. شما بفرمایید با 28 هزار تومان چه چیز میتوان خرید؟ 2 جفت جوراب!!!!
ارشادی
۱۱:۳۲ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
آقای وزیر چند روز قبل یرای بستری وعمل جراحی مادرم به یکی از بیمارستانهای همدان مراجعه کردیم .بیمارستان اعلام کرد با بخشنامه ای که اداره بیمه برای ما ارسال کرده است فعلا تا عید فقط بیماران اورژانسی رابا این بیمه(خدمات درمانی که الان شده سلامت)می پذیریم .شما یا باید آزاد عمل کنید یا دفترچه بیمه تأمین اجتماعی داشته باشید یا اینکه تاعید با این بیماری بسازید!این در حالی است که من 25سال است برای دفترچه بیمه مادرم پول می دهم والان هم ماهی 53000تومن پرداخت می کنم .