وی ادامه داد: معاونت دانشجویی بر اساس سیاستهای کلان دانشگاه و مصوبات هیئت رئیسه، ظرفیت خوابگاههای ملکی را گسترش داده است؛ بیشتر ظرفیت خوابگاههای استیجاری به ملکی تغییر کرده است و رسیدن به این ظرفیت و بروز نقل و انتقالات خوابگاهی قطعا دانشجو را دچار مشکل کرده و در این مورد به دانشجو حق میدهیم، در شرایط فعلی در مرحله توسعه زیربنا و خرید چند خوابگاه در نزدیکی دانشگاه هستیم.
معاون دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه سلف دانشگاه تربیت مدرس جزء سلفهای برتر دانشگاهی است و آشپزخانه مرکزی، رتبه یک آشپزخانههای دانشگاهی را از آن خود کرده است، اظهار کرد: خدمات ما در بخش تغذیه تغییراتی نکرده است و پیمانکاران طبق قراردادها و با همان مواد اولیه و برندهای مقرر در پروتکل، فعالیت میکنند؛ طبق مصوبات شورای صنفی دانشجویی، اعضای شورا میتوانند در هر زمان تقاضای بازدید از سلف را داشته باشند؛ اگرچه وضعیت تغذیه در دانشکده کشاورزی دارای کاستیهایی است.
معاون دانشجویی در ادامه به اساسنامه و اهداف شورای صنفی دانشجویان اشاره کرد و گفت: از اعضای شورای صنفی انتظار داریم که عملکردی در چارچوب اساسنامه شورا و در راستای اهداف آن داشته باشند، بهبود وضعیت امور صنفی رفاهی دانشجویان، تلاش برای شناسایی، طرح و رفع نقایص وضعیت صنفی دانشجویان، پر رنگ کردن نقش مشورتی دانشجویان، بهره مندی دانشگاه از ظرفیتهای خلاق دانشجویی در راستای بهبود ارائه خدمات، ایجاد فضای همدلی در بین دانشجویان و مسئولان و افزایش آگاهی دانشجو نسبت به حقوق و تکالیف دانشجویی از جمله اهداف شورای صنفی است.
وی بیان کرد: برای مثال در خصوص بحث تغذیه، نقش شورای صنفی در بازدید از سلف و آشپزخانه چیست؟ آیا بازدیدی داشته و در صورت بازدید چه گزارشی ارائه کرده است؟ مگر یکی از اهداف شورا، بهبود وضعیت و شناسایی و رفع نواقص نیست؟ چه راهکارهای عملی و اصولی پیشنهاد کرده اند؟ از شورای صنفی دانشگاه تحصیلات تکمیلی ابتکار و خلاقیت و مشارکت در حل مسائل دانشجویان انتظار میرود و راه حلهای عملی در چارچوب توان مالی و قانونی دانشگاه از طریق شورای مشترک به دست میآید.
اصلاحچی در پاسخ به این سؤال که «اگر مشکلی در غذا وجود داشته باشد، دانشجویان باید چگونه اطلاع رسانی کنند؟ » گفت: مسئول ارزیابی غذا در سلف دانشجویی و خوابگاهها آماده پاسخگویی است، در صورت بروز مشکل، دانشجو باید به این مسئول مراجعه کرده و پس از تهیه صورت جلسه، مشکل پیگیری و بررسی میشود.
معاون دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس در تشریح نحوه برخورد با پیمانکار در صورت بروز موارد نبود کیفیت لازم تصریح کرد: به محض اطلاع رسانی در خصوص بروز موارد بیکیفیتی، بر اساس قراردادهای موجود، پیمانکار با جرایم بسیار بالا مواجه میشود، حداقل جریمه مبلغ ۲ میلیون تومان است که در صورت ایجاد مشکل، پیمانکار متقبل خواهد شد.
وی با اشاره به جلسات برگزار شده با شورای صنفی دانشجویان گفت: با حضور شورای صنفی دانشجویی، نمایندگان رئیس دانشگاه و معاون دانشجویی ۱۲ جلسه برگزار شد و در نهایت به جمع بندی و نتایج خوبی هم دست یافتیم که حدود ۸۰ درصد مصوبات جلسات پیگیری و انجام شد، اما برخی امور باید با مشارکت دانشجویان به نتیجه نهایی برسد و اینجاست که نقش شورای صنفی اثرگذار است.
شورای صنفی بر اساس یکی از اهداف خود که آگاهی دانشجو نسبت به تکالیف دانشجویی است، باید دانشجویان را به پذیرش مسئولیت تشویق کند؛ برخی موارد هم مانند راه اندازی خشکشویی صنعتی و تحویل و تجهیز خوابگاه به دلیل شرایط اقتصادی حاکم در بنگاههای دولتی تسریع در اجرای آن از اختیارات معاونت خارج است، ولی قطعا بزودی به ثمر میرسد.
اصلاحچی تأکید کرد: حوزه خدمات رفاهی، حوزه بسیار پرمشغلهای است و بدون مشکل و نقص نیستیم؛ معاونت دانشجویی تنها معاونت دانشگاه است که دانشجویان میتوانند بدون وقت قبلی مراجعه و مشکلات خود را مطرح کنند، همواره آماده رفع مشکلات هستیم، کارشناسانان معاونت در چارچوب قوانین پاسخگو هستند و در مواردی هم که دانشجو دارای شرایط ویژهای شده، در راستای رفع مشکل، دستور خاص میدهیم.
وی با بیان این مهم که اعتراض حق دانشجوست، اضافه کرد: دانشجو میتواند به سیاستها و نحوه اجرای امور در چارچوب قانونی اعتراض کند، بر اساس قانون باید برای تجمع و اعتراضات دانشجویی مجوز گرفت؛ ما هم در چارچوب قانون فرمهای تشکیل تجمع در زمان و مکان معین را ارائه و با آن موافقت میکنیم اما دانشجویان باید به این نکته توجه کنند که بر اساس نصح صریح آئین نامه انضباطی، هر گونه تجمع بدون مجوز و هماهنگی در فضای دانشگاه مزاحمت برای فعالیتهای مهم آموزشی پژوهشی دانشگاه است و قطعا تنبیهاتی به دنبال دارد.
اصلاحچی ادامه داد: در این جا شورای صنفی مسئول است تا به دانشجویان آگاهی لازم را در خصوص مقررات نحوه اعتراض ارائه دهد، اما شورای صنفی نه تنها در راستای یکی از اهداف خود که ایجاد فضای همدلی و تعامل با مسئولان است، اقدام نکرده، بلکه شواهد محکمه پسند و مستدل نشان میدهد به صورت لیدر در جمع معترضان عمل میکند.
معاون دانشجویی بیان کرد: رئیس دانشگاه بر تعامل بیشتر با شورای صنفی و نادیده گرفتن برخی اشتباهات تأکید دارد، اما متأسفانه آنها به جای مشارکت، به دنبال اطلاع رسانی در فضاهای مجازی هستند و در آخرین نشست نیز علی رغم دعوت محترمانه و حضور رئیس دانشگاه، در جلسه حاضر نشدند، این اقدام بی توجهی و بی احترامی به بالاترین مرجع و مقام دانشگاه و به دور از اهداف تعریف شده در اساس نامه شورای صنفی است. این شورا باید در قبال عملکرد و حرکت در راستای مخالف اهداف وضوابط قانونی خود، پاسخگو باشد و اگر نگاه سازنده برای حل مشکلات دانشجویان دارد، مسائل را مدیریت کند.
وی بار دیگر به وجود مسائل و مشکلات در حوزه دانشجویی اذعان کرد و گفت: تمام مسائل موجود در حوزه دانشجویی دارای راهکار است، شاید برخی راهکارها به دلیل شرایط موجود به زمان بیشتری نیاز داشته باشند، اما ما در معاونت در اسرع وقت اقدام میکنیم، از سویی باید صبر داشت و با گفتگو مشکلات را مطرح کرد، بی شک در معاونت دانشجویی اشکالاتی وجود دارد، اما مشتاقیم آنها را با تعامل با نهادهای دانشجویی اصلاح کنیم و جریانات ۴ سال اخیر بخوبی این موارد را نشان میدهد.
اصلاحچی به کمیته انضباطی دانشگاه تربیت مدرس به عنوان کمیتهای که در بین دانشگاههای تهران کمترین پرونده و صدور حکم را دارد اشاره کرد و اظهار کرد: شعار ما شعار تعامل است، در روش تعامل، اعتراض باید از طریق مجاری قانونی انجام شود، کمیته انضباطی دانشگاه پیش از تشکیل پرونده، بسیاری از موارد را حل میکند، اما نظم و امور دانشگاه باید برقرار و جاری باشد و یکی از مواردی که در برنامههای دانشگاه و خوابگاهها اختلال ایجاد کرده و باعث بی نظمی و مزاحمت میشود، همان تجمعات غیر قانونی و مزاحم آرامش، کار ظریف و حساس دانشجویان و استادان است.
معاون دانشجویی دانشگاه تصریح کرد: توجه به شرایط حساس کشور از نظر سیاسی و اجتماعی در ماه آبان، ضرورت مهم دیگری است که غفلت از آن موجب مشکلات پیچیدهای برای معترضان میشود، لذا ضروری است در چارچوبهای قانونی طرح اعتراضات صورت گیرد؛ چرا که تعامل و همکاری در اجرا میتواند به خوبی موثر باشد.
انتهای پیام/