سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ملکی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد:

علیرغم قوانین متعدد اراده‌ای برای رفع موانع تولید وجود ندارد

نماینده مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: علیرغم قوانینی که برای رفع موانع تولید وجود دارد اما اراده‌ای برای اجرای آن نداریم.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ولی ملکی نماینده مشکین شهر در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز می‌خواهیم سرنوشت جمهوری اسلامی را تعیین کنیم گفت: از صحبت‌های نمایندگان این بود که ما در جنگ اقتصادی هستیم؛ در جنگ اقتصادی همه اعم دولت، مجلس و قوه قضائیه باید آرایش جنگی بگیرند؛ آیا امروزه همه ما در آرایش جنگی به سر می بریم؟

ملکی با اشاره به توانمندی‌های دژپسند گفت: به هر حال طبیعی است که کسی که به عنوان وزیر انتخاب می‌شود، در سوابق کاری خود رشدی پلکانی داشته باشد؛ نمی‌خواهیم سوابق آقای دژپسند را به کلی تاریک و یا به کلی سفید ببینم، باید بر عملکرد و برنامه‌های ایشان متمرکز ‌شد. وی به کارآمدی اقتصادی توجه نموده و کارآمدی و اهداف راهبردی اقتصادی را منبعث از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تشریح کرده است.

نماینده مردم اردبیل و مشکین‌شهر با طرح این سوال که دژپسند برای افزایش قدرت خرید خانوار و کاهش قدرت تورم چه برنامه ای دارد، اظهار کرد: بهبود وضعیت مردم، قدرت خرید خانوار و تلاش برای کاهش تورم با چه مکانیزمی صورت می گیرد؛ این مکانیزم‌ها تعریف نشده است ؛ سال گذشته هم من مخالف آقای کرباسیان بودم؛ امروز هم بحث این است که این برنامه‌ها که داده شده، آیا عملیاتی می‌شود یا خیر؛ چرا به مردم وعده بدهیم، ولی چهار تا شش ماه بعد سوال و استیضاح را مطرح می‌کنیم؟

وی در ادامه افزود: دژپسند در راستای مدیریت وضع موجود از چهار تصمیم عاجل سخن می گوید؛ بنده می خواهم این چهار مورد را تجزیه و تحلیل کنم؛ وقتی که تولید ناخالص ملی ما پایین است؛ آقای دژپسند با چه مکانیزمی می‌خواهند قدرت اقتصادی را بالا ببرند؟

ملکی خطاب به وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی گفت: آقای دژپسند شما می‌خواهید مسائل ارزی کشور را حل کنید؛ شما اقتصاددان هستید؛ آقای رئیس جمهور اشاره کردند که ابر تورم نداریم، در حالی که شما در برنامه‌هایتان ابر تورم را مطرح کرده اید. ما در جلسه رای اعتماد به آقای کرباسیان از ایشان خواستیم که یک آمار کمی به ما بدهید که چنین آماری به ما داده نشد؛ امروز هم آمار کمی نمی‌بینیم.

وی با بیان اینکه وزیر شدن و درج در رزومه چندان مهم نیست، گفت: مگر رزومه تحصیلی هرکدام از این افراد که به عنوان وزیر اقتصاد به مجلس آمدند از آقای طیب نیا بالاتر است؛ پایان نامه آقای طیب نیا در مورد مهار تورم بود، اما سرانجام چه اتفاقی افتاد آقای دژپسند! در مورد مبارزه با فساد اشاره کردید وزارت اقتصاد و دارایی مأموریت زیادی برای مبارزه با فساد دارد؛ آقای دژپسند شما با چه مکانیزمی با بانک‌ها می‌خواهید مبارزه کنید؟ همه می‌دانند که بدنه بانک ها بیمار است، مگر بانک های ما مشارکت اقتصادی انجام می‌دهند؟ تنها کاری که بانک‌ها می‌کنند این است که بهره می گیرند و وام را بدون توجه به اینکه کارآمدی داشته یا نداشته باشد به افراد اعطا می‌کنند.

ملکی با بیان اینکه تولید ما زمانی سامان می‌گیرد که بانک‌های ما در تولید مشارکت داشته باشند، گفت: بانک ها باید چه در سود و چه در زیان مشارکت داشته باشند؛ آقای جهانگیری که امروز در کنار نمایندگان می‌خندد، باید به این مسائل توجه کند؛ وقتی ایشان می گوید من حتی حق ندارم رئیس دفترم را عوض کنم، همین می شود که نتوانیم قانون مربوط به رفع موانع تولید را اجرایی کنیم؛ ما قوانینی در مورد رفع موانع تولید داریم، اما اراده‌ای برای اجرای این قوانین وجود ندارد؛ باید دید آقای دژپسند چطور می تواند بین گمرکات و وزارت صنایع تعامل ایجاد کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، مجلس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.