سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حاشیه صحن علنی مجلس در روز جلسه رای اعتماد؛

آمار اشتغال روحانی صدای برخی نمایندگان را درآورد/ بازار داغ گعده‌های رایزنی در راهروهای مجلس

جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت امروز با حاشیه‌هایی همراه بود.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سرانجام روز رای اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی اقتصاد، راه و شهرسازی، صمت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی فرا رسید.

قرار بود ساعت 13 امروز شنبه 5 آبان ماه این جلسه آغاز شود، اما خبرنگاران بسیار زودتر از این زمان در خانه ملت حضور یافتند.

ساعت 12 و 30 دقیقه شد و تصویربرداران، عکاسان و خبرنگاران در جایگاه خبرنگاران و پشت درب چوبی صحن ایستاده‌اند تا در باز شود.

با نزدیک شدن به زمان تعیین شده، ازدحام نمایندگان رسانه‌ها بیشتر می‌شد و سرانجام ساعت 13 و 10 دقیقه درب چوبی صحن به روی خبرنگاران باز شد.

با ورود خبرنگاران و تصویربرداران به داخل جلسه و قرائت آیاتی از سوره نساء جلسه به صورت رسمی آغاز شد.

با ورود به صحن، شاهد حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در ردیف جلو و در کرسی مقابل هیئت رئیسه بودیم. بعد از گذشت دقایقی از آغاز جلسه و ساعت 13 و 20 دقیقه رئیس جمهور با همراهی محمود واعظی رئیس دفتر خود، حسینعلی امیری معاون پارلمانی، سورنا ستاری معاون فناوری، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش مشایعت مطهری نایب رئیس دوم و اسدالله عباسی عضو هیئت رئیسه مجلس وارد صحن علنی شد.

با ورود این گروه دیگر نمایندگان هم به استقبال روحانی رفتند و در اطراف وی ازدحام ایجاد شد، تجمع برخی نمایندگان در اطراف رئیس جمهور مانع از نشستن وی شد، سرانجام بعد از دقایقی روحانی در کنار جهانگیری بر روی کرسی سبز مجلس و روبروی هیئت رئیسه نشست کرد.

با نشستن رئیس جمهور تجمع برخی نمایندگان در اطراف وی همچنان ادامه داشت، اما بعد از دقایقی و در ساعت 13 و 25 دقیقه روحانی برای استفاده از زمان یک ساعته خود و دفاع از وزرای پیشنهادیش در جایگاه ناطقان قرار گرفت.

در ابتدای سخنرانی روحانی قدری نظم در جلسه برقرار شد و نمایندگان بر صندلی‌های خود قرار گرفتند، اما با گذشت دقایقی برخی از آنها از پشت سر و صندلی شریعتمداری وزیر پیشنهادی کار و نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه شروع به صحبت با آنها کردند.

کم کم ردیف اول مجلس یعنی جایگاه مسئولان دولتی با حضور علوی وزیر اطلاعات، ابتکار، دژپسند و ... پر شد.

گعده‌های چندنفره نمایندگان با اعضای هیئت رئیسه

در جایگاه هیئت رئیسه هم ابزار برای شمارش آرای وزرای پیشنهادی آماده شده بود و چهار میز سبز رنگ در پشت هیئت رئیسه برای شمارش آرا قرار داده بودند؛ گاهی گعده‌های چند نفر نمایندگان با اعضای هیئت رئیسه انجام می‌شد.

عارف رئیس فراکسیون امید هم که در ردیف پنجم نشسته، از ابتدای جلسه به طور پیوسته با دیگر نمایندگان این فراکسیون در اطرافش رایزنی می‌کرد البته دیگر نمایندگان فراکسیون‌ها هم به رایزنی های خود در میان راهروی میان صندلی‌ها مشغول بودند.

حسن روحانی رئیس جمهور در میانه صحبت خود با اشاره به اقدامات خود برای معرفی وزرای پیشنهادی گفت؛ ما با برخی به توافق می‌رسیدیم، اما به دلیل صدای لرزان آنها پشیمان می‌شدیم، زیرا وزیر نمی‌تواند صدای لرزان داشته باشد و بعد درباره برخی دیگر هم خود افراد به ما می‌گفتند استخاره کردیم و جوابشان منفی می‌شد.

همچنین روحانی در ادامه کنایه جالبی به اصطلاح "صمت" داشت و گفت: برخی از ما می‌پرسند این کدام وزارتخانه است پس ما اینجا به جای کلمه صمت از همان صنعت استفاده می‌کنیم.

آمار اشتغال روحانی صدای برخی نمایندگان را درآورد

روحانی در انتهای سخنان خود اشاره‌ای هم به اشتغال‌زایی دولت داشت که برخی آمارها صدای نماینده‌های معترض مانند ابطحی را درآورد.

وی زمانی که اعلام کرد ما از بیست میلیون و 600 هزار و به 23 میلیون و 300 هزار شغل رسیده‌ایم و در طول 5 سال توانسته‌ایم 275 هزار شغل ایجاد کنیم برخی نمایندگان شروع به اعتراض و فریاد زدن کردند که لاریجانی رئیس مجلس برای آرام کردن آنها اعلام کرد هر کسی می تواند نظر خودش را بگوید.

رئیس جمهور همچنین در پایان سخنان خود که تا ساعت 14 و 30 دقیقه طول کشید از ربیعی و آخوندی و همچنین کرباسیان به دلیل اقداماتشان در دوره وزارت تشکر کرد.

با پایان یافتن سخنان، روحانی از جایگاه پایین آمد که همزمان با این حرکت قاضی‌پور از صندلی خود برخاست و فریاد زد که تذکر دارد، اما رئیس مجلس به این موضوع توجهی نکرد.

روحانی با ازدحام نمایندگان به سمت درب خروج پیش رفت، اما دقایقی رئیس‌جمهور همچنان در میانه نمایندگان در مقابل درب خروج ایستاد و شروع به صحبت با آنها کرد و در نهایت از صحن علنی مجلس خارج شد.

شریتعمداری که به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شده تا چند روز گذشته در وزارتخانه صنعت و معدن مشغول بود که البته مخالفان جدی داشت و تا پای استیضاح هم پیش رفت. اظهارات مخالفان و موافقان شریعتمداری تا ساعت 17:15 دقیقه به طول انجامید و نوبت به بیان اظهارات این وزیر پیشنهادی رسید.

پیش از این در ساعات ابتدایی جلسه علنی امروز لاریجانی رئیس مجلس اعلام کرده بود که ساعت 17 تا 18 به منظور خواندن نماز و تنفس جلسه یک ساعت تعطیل اعلام می‌شود، اما قبل از دفاعیات شریعتمداری در حالی که پزشکیان نائب رئیس اول مجلس که ریاست مجلس را بر عهده داشت برای ادامه جلسه رای گیری انجام داد که نمایندگان با ادامه آن موافقت کردند.

حرف یک نماینده را باید از یک گوش شنید و از گوش دیگر بیرون کرد

بر این اساس وزیر پیشنهادی کار در جایگاه ناطقان قرار گرفت که در این زمان پزشکیان خطاب به شریعتمداری اعلام کرده ما یک ربع تا نماز فرصت داریم و شما می‌توانید 15 دقیقه اکنون صحبت کنید و 15 دقیقه بعدی خود را بعد از بازگشت نمایندگان اما شریعتمداری مایل بود تا نیم ساعت زمان سخنرانی خود را به طور پیوسته انجام دهد، لذا بار دیگر بر سر ادامه یا اعلام تنفس در مجلس بحث شد.

در حالی که شریعتمداری همچنان سردرگم در جایگاه ناطقان ایستاده بود پزشکیان خطاب به نمایندگان اعلام کرد که می‌خواهیم جلسه ادامه پیدا کند یا خیر؛ اما در همین زمان برخی اعضای هیئت رئیسه نسبت به این حرکت پزشکیان اعتراض کردند، وکیلی یکی از این اعضا نزد پزشکیان رفت و به این روند اعتراض کرد که این موضوع موجب ناراحتی نائب رئیس اول شد و در نهایت پزشکیان با به رای گذاشتن پایان جلسه و موافقت نمایندگان یک ساعت تنفس اعلام کرد و مجلس از ساعت 17:20 تا 18:15 دقیقه برای ادای نماز تعطیل شد.

نجفی خوشرودی عضو فراکسیون امید و نماینده مردم بابل در میانه سخنان خود در مخالفت با وزیر راه و شهرسازی در تأیید سخنان محمد فیضی نماینده مردم اردبیل که اعلام کرده بود اسلامی در زمان استانداری خود در مازندران اعلام کرده حرف یک نماینده را باید از یک گوش شنید و از گوش دیگر بیرون کرد، کلیپی را به نمایش درآورد.

در آن کلیپ مصاحبه علی ضیاء با اسلامی بود که در آن اسلامی در پاسخ به سوال مجری که اعلام کرد آیا نماینده‌ای به شما شخصی را معرفی کند، وی را در آن منصب قرار خواهید داد، گفت: اگر شخص معرفی شده آدم صالح و با صلاحیتی باشد، این کار را انجام خواهم داد اما در غیر این صورت به حرف آن نماینده گوش نخواهم داد، در این موقع صدای تشویق نمایندگان در صحن علنی پیچید و احسنت گفتند.

نجفی که می‌خواست با پخش این کلیپ سخنان خود را در مخالفت با اسلامی تأیید کند، نتیجه معکوس گرفت و این موضوع و سخنان اسلامی در این کلیپ باعث شد تا نمایندگان حاضر در صحن وی را بیشتر تأیید کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار مجلس ، صحن علنی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۱۷ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
صدای ما ملت را بشنوید ما از گرونی نابود شدیم
ناشناس
۲۳:۳۸ ۰۵ آبان ۱۳۹۷
خدا وکیلی ی روز بفرستیدش بازار برا خرید ی ناهار خانواده اش.یا دکتر و داروی خانواده اش یا سرویس مدرسه ی فرزندانش.یا پوشاک و لباس فرزندانش. یا یک ماه بفرستیدش مستاجری .و یک ماه به جا یک میلیون تومان حقوق کارگری 2 میلیون تومان پول بهش بدید.ببینید ایشان و امثالهم در دولت و مجلس با ی میلیون تومان یا دو میلیون تومان حقوق چند ثانیه میتونند دوام بیارمند.
ناشناس
۲۲:۱۵ ۰۵ آبان ۱۳۹۷
نمایندگان بیخودی حرص نخورید چه بخواهید وچه نخواهید اینها وزیرند نه سر خودتان را درد بیاورید ونه وقت صدا وسیما را بگیرید
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۵ آبان ۱۳۹۷
فقط وعده پس کی اجرا میشه
حسن.ن
۱۹:۴۹ ۰۵ آبان ۱۳۹۷
چرا دولت هیچ کاری نمی کند ؟ چرا اجناس این همه گران شده وگرانی تا 10 برابرشده پس کی کاری انجام میدن؟؟؟؟ مگه نمیگن تحریم کارساز نیست ؟ پس چرا نمی توانند کاری بکنند؟؟؟برخی میلیاردها ثروت باداورده دارند وعین خیالیشان نیست؟
ناشناس
۰۸:۱۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
بله نه مشکل مالی دارند نه مشکل تامین وسایل و همه چیز براشون درحد عالی تامین هست فقط شعار میدن عمل نمی کنند چرا
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۵ آبان ۱۳۹۷
خدایا خودت رحم کن
بهنام
۱۹:۱۷ ۰۵ آبان ۱۳۹۷
اقای روحانی،کاش همون وزرای با صدای لرزان رو انتخاب میکردین مشروط بر اینکه دلشان مقابل دنیا نلرزد،گاهی مومن ممکن است ترسو باشد،حق را بگوید ولی با صدای لرزان
مهدی
۱۸:۲۱ ۰۵ آبان ۱۳۹۷
دلار رفت رو ۱۴۰۰۰ ت
حالا مگه میاد پایین
کسی به فکر مردم نیست
چرا ؟
مهدی
۱۸:۲۱ ۰۵ آبان ۱۳۹۷
دلار رفت رو ۱۴۰۰۰ ت
حالا مگه میاد پایین
کسی به فکر مردم نیست
چرا ؟
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۵ آبان ۱۳۹۷
به فکر ملت باشید
ناشناس
۱۷:۱۷ ۰۵ آبان ۱۳۹۷
توروخدا تمام اجناس و کالاهارو قیمت هاشونو بیارید پایین