سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس انجمن گوارش و کبد مطرح کرد؛

رفلاکس و سندرم روده تحریک پذیر؛ شایع‌ترین بیماری های گوارشی در کشور/ ۳۰ درصد ایرانیان کبد چرب دارند

ملک زاده گفت: ۳۰ درصد مردم ایران رفلاکس و ۲۰ درصد روده تحریک پذیر دارند که این بیماری ها بیماری خوش خیم محسوب می‌شوند.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید رضا ملک زاده رئیس انجمن گوارش و کبد و رئیس هجدهمین کنگره بیماری‌های گوارش و کبد ایران و معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نشست خبری هجدهمین کنگره بیماری‌های گوارش و کبد با بیان اینکه سرطان‌های گوارش ۲۷ درصد سرطان‌ها را در ایران تشکیل می‌دهند، گفت: ۱۷ درصد سرطان‌های گوارش را سرطان معده و ۱۰ درصد را سایر سرطان دستگاه گوارش تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: سرطان مری، لوزالمعده، و کبد درصد کمی از سرطان‌ها را تشکیل می‌دهند و خوشبختانه اکنون اقدامات خوبی برای تشخیص و درمان بیماری‌های گوارشی انجام می شود.

سرطان روده بزرگ با غربالگری قابل پیشگیری است

رئیس انجمن گوارش و کبد با اشاره به برنامه غربالگری سرطان روده بزرگ گفت: سرطان روده بزرگ قابل پیشگیری با غربالگری است  زیرا قبل از به وجود آمدن سرطان روده بزرگ ضایعاتی به نام پلیپ‌ به وجود می‌آید که این ضایعات 10 سال طول می‌کشد تا سرطانی شوند و برنامه‌ای در دست اجرا داریم تا با انجام غربالگری این بیماری را به سرعت تشخیص دهیم و از پیشرفت آن جلوگیری کنیم.

وی  ادامه داد: در دنیا برای غربالگری‌ سرطان روده بزرگ دو راهکار وجود دارد در روش اول همه افراد سالیانه یک بار آزمایش مدفوع می‌دهند و اگر نتیجه آن آزمایش مثبت بود فرد کلونوسکوپی می‌شود؛ در روش غربالگری دیگر افراد پس از 50 سالگی هر سال آزمایش مدفوع می‌دهند یا کلونوسکوپی می‌شوند اگر نتیجه کلونوسکوپی طبیعی بود فرد 10 سال دیگر باید مجدداً کلونوسکوپی شود و اگر پلیپی وجود داشت هر 5 سال باید کلونوسکوپی‌ انجام شود.

ملک زاده در ا‌دامه شایعترین بیماری گوارشی در ایران را ریفلاکس و روده تحریک پذیر دانست و افزود: ۳۰ درصد مردم ایران رفلاکس و ۲۰ درصد روده تحریک پذیر دارند که این بیماری ها بیماری خوش خیم محسوب می‌شوند.

ملک‌زاده افزود: اکنون در چند استان غربالگری‌ سرطان روده بزرگ در حال انجام است و امیدواریم پس از کسب موفقیت در انجام غربالگری‌ در این چند استان بتوانیم این برنامه را به صورت کشوری اجرایی کنیم.

رئیس هجدهمین کنگره بیماری های گوارش و کبد ایران به بیماری های مزمن التهابی روده و افزایش شیوع آنها طی ۴۰ سال اخیر اشاره کرد و گفت: بیماری‌های مزمن التهابی روده کولون و کولیت اولسروز شایعترین بیماری‌های التهابی روده هستند که تخمین زده می شود که ۴۰ درصد افراد به این بیماری ها مبتلا باشند.

ملک‌‌زاده اظهار کرد: هر چه سطح بهداشت و اقتصاد در یک کشور بهبود پیدا کند بیماری‌های خودایمنی‌ روده شیوع بیشتری در آن کشور دارد.

وی با اشاره به بیماری سلیاک‌ و شیوع آن در کشور گفت: یک درصد بیماران به سلیاک‌ مبتلا هستند که این بیماری حساسیت گوارشی به گندم محسوب می‌شود.

30درصد ایرانی‌ها کبد چرب دارند

رئیس انجمن گوارش کبد ایران با بیان اینکه شایع‌ترین بیماری کبدی، کبد چرب است گفت: 30 درصد ایرانیان مبتلا به کبد چرب هستند و مهم‌ترین علت بروز این بیماری چاقی است.

وی افزود: هپاتیت B و C یکی دیگر از بیماری‌های کبدی است که خوشبختانه به دلیل واکسیناسیون‌ در کشور شیوع آن کاهش پیدا کرده و داروهای درمان این بیماری‌ها تحت پوشش بیمه قرار دارد.

رئیس انجمن گوارش و کبد با بیان اینکه شانس سرطانی شدن رفلاکس‌ بسیار کم است، اظهار کرد: افزون بر این برخی بیماران نگران این هستند که مصرف قرص‌های ضد اسید در درمان رفلاکس‌ خطراتی را به دنبال داشته باشد اما این اطمینان را می‌دهیم که مصرف قرص‌های ضد اسید منجر به بروز سرطان معده و عوارض خطرناک در افراد نخواهد شد.

وی با بیان اینکه نفخ معده شایع‌ترین علامتی است که بیماران به پزشکان داخلی یا گوارش مراجعه می‌کنند، تصریح کرد: نفخ شکم بیشتر به دلیل میکروب‌های طبیعی‌ که وجود دارند، بروز می‌کند و با برخی داروها می‌توان این عرضه‌ را کنترل کرد و این بیماری خطرناک نیست.

ملک‌زاده افزود: یکی از علل بروز نفخ در ایرانی‌ها این است که مردم کشور ما نان به میزان زیادی مصرف می‌کنند که می‌تواند منجر به بروز عارضه نفخ شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، بیان کرد: 10 درصد مردم ایران قند خون دارند و 30 درصد در مرحله پیش دیابت هستند و اگر پیشگیری نکنیم 15 سال آینده حداقل 20 درصد ایرانی‌ها دیابتی می‌شوند.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
برنج کیلوئی 12000 تومان به بالا و گوشت 50000 هزلرتومان نمیتوانیم بخوریم .بله ما نان خیلی میخوریم چون باید فقط با نان شکممان را سیرکنیم و مقداری هم آب روی آن بخوریم