سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یادداشت/سادینا آبایی

فاوا یا نفت؛ مساله این است

به عقیده کارشناسان شکی در این مسئله وجود ندارد که تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بدون توجه به صنعت فاوا امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سادینا آبایی،کارشناس اقتصادی‌ یادداشت اختصاصی  را درباره «تاثیرات فناوری اطلاعات در تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» در اختیار باشگاه خبرنگاران جوان قرار داد.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

به یاد مى آورم در سال ۹۴ و در زمانى که امید‌ها با امضاى توافق‌نامه هسته‌اى در وین براى برچیده شدن تحریم‌هاى ظالمانه جوانه زده بود، از جایگزینى فاوا به جاى نفت نوشتم.

صنعت نفت خسته‌اى که در همه جا اولین راه حل براى خروج از بن بست‌هاى مالى است. از آن زمان تاکنون اتفاقات فراوانى رخ داده که برخى از آن‌ها تلخ و ناگوار بوده است. خروج ایالات متحده آمریکا به ریاست دونالد ترامپ که بر خلاف تمام قواعد بین‌المللى و قطعنامه شوراى امنیت سازمان ملل صورت گرفت، بار دیگر سبب تحمیل تحریم هاى یک‌جانبه به کشور شده است.

در همان زمان نوشتم که فروش نفت، فروشی گران‌قیمت است؛ محصولی است که به هزینه‌های گزاف با سرمایه‌گذاری‌های بسیار کلان و با دوره طولانی بازگشت سرمایه، اساسا سود ناخالص و خالص باقی‌مانده از فروش آن راهمیشه بسیار اندک کرده است؛ و باز هم در آن مقاله صنعت فن آورى اطلاعات را به عنوان راه درمان قطعى بسیارى از مشکلات کشور چه در حوزه اقتصادى و چه در سایر حوزه‌ها نوشتم.

گذشت تمام این فراز و نشیب‌ها به من نشان داده است که این مسیر تنها مسیرى است که می‌تواند ما را به ساحل امنیت برساند. صنعت فاوا نه تنها تحریم ناپذیر است بلکه تحریم شکن هم هست. هیچ وزارت خزانه دارى در دنیا نمى‌تواند در مقابل صنعت فن‌آورى اطلاعات سدى ایجاد کند. فن آورى بلاک چین و توسعه رمز ارزهاى غیرقابل رهگیرى تنها نمونه‌اى کوچک از توانمندى فاوا است.

توانمندى که در شرایط فعلى مى‌تواند به عنوان نوش دارویى برای محاصره ناجوانمردانه‌اى که بر کشور ما تحمیل شده عمل کند. این در شرایطى است با فشارى که محدودیت‌هاى اقتصادى به کشور ما مى شود، صنعت فاوا مى تواند به عنوان یک منجى وارد عمل شود.

شاید یادآوری این نکته خالی از لطف نباشد که شرکت نوکیا (آن زمان که هنوز آن‌قدر مغرور نشده بود که تغییرات را باور نکند) به‌ تنهایی نیمی از بازار سهام کشور فنلاند را در اختیار داشته و نقش کلیدی و اثرگذار در اقتصاد و شهروندى فنلاند بازی می‌کرده و البته حتی امروز نیز به نحو دیگر ایفا می‌کند.

اکنون در بالاترین سطح حاکمیتى کشور دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند پیشرفت ۵۰ سال کشور با موضوع الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به ارائه نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخوانده شده اند.

بر اساس این سند تا سال ۱۴۴۴ ایران به پیشتاز در تولید علوم انسانی اسلامی و فرهنگ متعالی در سطح بین‌المللی تبدیل شده و در میان پنج کشور پیشرفته جهان در تولید اندیشه، علم و فناوری جای گرفته و از اقتصادی دانش‌بنیان، خوداتکا و مبتنی بر عقلانیت و معنویت اسلامی برخوردار، و دارای یکی از ده اقتصاد بزرگ دنیا است.

تحقق چنین هدفی بدون توجه به صنعت فاوا امکان پذیر نخواهد بود. هیچ کس شک ندارد که رسیدن به این هدف بدون بهره برداری و پیشتازى در حوزه فن آورى اطلاعات امکان پذیر نیست.

می‌توان آینده را با استفاده از صنعت فاوا به‌گونه‌ای ساخت که دیگر بار، بحران‌های اقتصادی مشابه بحران فعلى، اقتصاد ایران را دچار تزلزل جدی نکرده و اقتصاد تک‌محصولی ایران، به اقتصادی هزاران محصولی ارتقا یابد.

در این میان وظیفه صاحب نظران و فعالان عرصه فن آوری اطلاعات، ارائه نظرات کاربردى براى استفاده از انقلاب صنعتى چهارم در سند پایه اسلامی ایرانی پیشرفت است.سندى که قرار است چراغ راهنماى توسعه ایران اسلامى در ۵۰ سال آینده باشد و بدون دیدن جایگاهى روشن و مناسب براى فاوا تحقق آن تنها در خیال امکان پذیر خواهد بود.

همان گونه که در این ابلاغیه آمده است وظیفه شوراى عالى فضاى مجازى است تا با تعیین ساز و کارى نسبت به جمع آورى ایده‌ها و نظرات فعالان این حوزه و ارائه آن به مراجع عالى رتبه نظام جهت گنجانده شدن در راهبرد توسعه ۵۰ سال آینده ایران اقدام کند.این نوشتار را رویا پردازى نپندارید و جنبش متن باز را در اجراى آن جدى بگیرید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.