سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازدید هیات پژوهش میراث فرهنگی از روند کاوش تل آجری مرودشت + عکس

هیات پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور از روند هشتمین فصل کاوش در تل آجری مرودشت، توسط تیم مشترک ایرانی- ایتالیایی بازدید کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مصیب امیری مدیرکل میراث میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: هیات پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور به منظور نظارت بر کار کاوشگران مستقر در محوطه باستانی تل آجری شهرستان مرودشت، از این محل بازدید کردند.

وی افزود: روح الله شیرازی مدیر، جلیل گلشن مشاور و منیر خلقی مدیر حقوقی و روابط بین الملل پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کشور در این بازدید حضور داشتند.

امیری ادامه داد: هشتمین فصل از کاوش‌های باستان شناسی تل آجری با مجوز پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی، توسط هیاتی از باستان شناسان ایرانی به سرپرستی علیرضا عسکری چاوردی و باستان شناسان ایتالیایی به سرپرستی فرانچسکو کالیاری با اعتبار دانشگاه بولونیا ایتالیا و پایگاه جهانی تخت جمشید در حال انجام است.

تُل آجری دروازه‌ای است واقع در ۴ کیلومتری تختگاه تخت‌جمشید بنایی از خشت و آجر با ابعاد سازه‌ای ۳۰ در ۴۰ متر است که پیش از تخت‌جمشید برای کاخ فیروزی که امروز به طور کامل تخریب شده، در محوطه شهر باستانی پارسه ساخته شده‌است.

باستان‌شناسان یافتند که تُل آجری، دروازه‌ای از دوران هخامنشیان و احتمالا زمان کوروش است که در ساخت آن از هنر و فرهنگ بابلی هم استفاده شده است.

انتهای پیام/ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.