سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم خبر داد؛

برگزاری دوره آموزشی اصول مراقبت های پیش بیمارستانی تروما در قم

نخستین دوره آموزشی اصول مراقبت های پیش بیمارستانی تروما در مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم برگزار شد.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛شهیدی،رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم گفت:نخستین دوره آموزشی PHTM (اصول مراقبت های پیش بیمارستانی در تروما) در مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان قم برگزار شد.

 وی افزود: PHTM یا اصول مراقبت های پیش بیمارستانی در تروما یکی از دوره های مصوب سازمان اورژانس کشور است که باهدف به روز بودن دانش و مهارت پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی در زمینه نحوه برخورد با مصدومان و آسیب دیدگان حوادث ترافیکی و هر نوع سانحه دیگر برگزار می شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم عنوان کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته این دوره برای گروه ۲۴ نفره ای در قالب کلاس و کارگاه مهارتی و بر روی مدل انسانی در تاریخ دوم و سوم آبان در پایگاه هوایی اورژانس قم برگزار می شود.

 شهیدی تصریح کرد: شرکت کنندگان در این دوره آموزشی در پایان و در صورت اخذ حدنصاب نمره تعیین شده، گواهینامه مخصوص را دریافت می کنند و در صورت عدم کسب نمره موظف خواهند بود در اولین دوره بعدی شرکت کنند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم خاطر نشان کرد: همچنین بخشی از شرکت کنندگان در صورت اخذ نمره بالا قادر خواهند بود پس از طی دوره های تکمیلی به عنوان مربی سایر پرسنل اورژانس را آموزش دهند.

وی تصریح کرد: اورژانس پیش بیمارستانی قم واجد افراد خبره ای در امر آموزش است و دوره های متعددی تاکنون با محوریت کادراین مرکز برگزار شده است که از آن جمله می توان به "کارگاه تحویل بیمار از بالگرد" ، " مدیریت بیمار تنفسی در پره هاسپیتال" و غیره اشاره کرد.

ضربه یا تروما (به انگلیسی: Trauma) در دانش پزشکی به هر نوع آسیب دیدگی، ضربه، جراحت، شوک،آسیب و حادثهٔ وارد شده به بدن انسان گفته می‌شود با این شرط که از خارج به بدن وارد شود و عامل درونی یا بیماری در بدن علت ایجاد آسیب نباشد. اهمیت تفاوت این دو مبحث در اورژانس و فوریت‌های پزشکی مشخص می‌شود؛ مثلاً در برخورد با بیمار دچار سنکوپ یا شوک، اگر عامل آن بیماری باشد، امدادگر به‌آسانی می‌تواند اقدام به جابجایی بیمار کند ولی در شرایط تروما، به علت وجود احتمال آسیب‌های شدید مانند قطع نخاع، هرنوع جابجایی و حرکتِ بیمار بدون ساپورت و ثابت نمودنِ اندام‌های متحرک و توسط اشخاص ناوارد ممنوع است. تروما اگر شدید باشد شخص را به مداوای سریع اورژانسی نیازمند می‌سازد.

تروما ششمین عامل آماری در علل مرگ شمرده می‌شود.

انتهای پیام/ش

دوره اصول مراقبت های پیش بیمارستانی تروما در قم

برچسب ها: درمان ، اخبار سلامت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.