سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استفاده از بذر مناسب سبب افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: عدم توجه به کیفیت بذرهای کشت شده منجر به کم شدن بهره وری بخش کشاورزی می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ؛ عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در جلسه کمیته بذر استان گفت: بعضی بعنوان بذر خود مصرفی اقدام به توزیع بذر مورد نیاز بخش زراعت می نمایند که بعضاً منجر به بهره وری کم، بروز آفات، بیماریها و کاهش عملکرد در واحد سطح می گردد.

وی افزود: متاسفانه بعضی از آفات و بیماریها ناشی از استفاده از بذر خود مصرفی است که بوجاری و ضد عفونی نشده و یا اینکه رقم آن تولیدش نسبت به بذور اصلاح شده بسیار پایین تر است که این امر حتی می تواند منجر به بروز مشکلاتی از جمله کاهش عملکرد از نظر کمیت و کیفیت محصول شود.

عباس سعیدی افزود: لازم است به تحقیقات و منافع کشاورزان احترام بگذاریم و در حالی که بر اساس تحقیقات می توان عملکرد در واحد سطح را با کاشت بذر مناسب بالا برد و علیرغم اینکه بذر اصلاح شده به اندازه کافی موجود می باشد، بعضاً به دلیل منافع شخصی اقدام به توزیع بذور نامناسب می گردد.

وی افزود: کمیته تخصصی بذر بعنوان تنها مرجع می تواند در خصوص تهیه و توزیع بذر تصمیم بگیرد و با کسی که بخواهد به خاطر منافع شخصی بخش کشاورزی را به مخاطره بیاندازد و ضوابط را رعایت نکند، برخورد می شود.

وی از تمامی اعضاء کمیته بذر خواست با قاطعیت با توزیع کنندگان بذر نا مناسب برخورد کنند و افزود: بعضی ملاحظات منجر به بروز مشکلاتی ازجمله کم شدن بهره وری بخش کشاورزی می شود که پاسخگویی آن به عهده ماست.

درحالیکه اکنون در استان کرمان ، 10 تن گندم در هر هکتار برداشت کرد با استفاده از بذور نامناسب عملکرد در واحد سطح به کمتر از 4 تن در هکتار کاهش خواهد یافت .


انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.