وی بابیان اینکه مدیران در آموزشوپرورش یا کارشناس هستند یا مدیر و یا هم کارشناس و هم مدیر هستند و ممکن است هیچکدام نباشند، گفت: در آموزشوپرورش تأکید این است که مدیران کارشناس نیاز است چراکه شناخت آموزشوپرورش بهسادگی ممکن نیست و باید مدیران کاملاً با سطوح مختلف آموزشوپرورش آشنا باشند و اقدام کارشناسی انجام دهند.
عمادی با اشاره به اهمیت مهارتآموزی در آموزشوپرورش، اظهار کرد: گفتمان وزیر آموزشوپرورش و کلیدواژههای تحول در نظام آموزشی مهارت است و حلقه گمشده ما دانش نیست، بلکه مهارت است. خوشبختانه در کشور ما در تمام سطوح مدیریتی، تأکید بر مهارتآموزی است و اینکه در معاونت آموزش ابتدایی تصمیم گرفتهشده است که مدارس از تکلیف رونویسی به سمت تکلیف مهارت محور پیش بروند، تأکیدی بر این گفتمان است.
سرپرست معاونت آموزش متوسطه تصریح کرد: طرح ایران مهارت در حقیقت ورود مهارتآموزی به متوسطه دوره اول تحصیلی است و این طرح برنامه مشترک وزارت آموزشوپرورش با وزارت کار است و هدف این است که دانش آموزان از نزدیک، مهارتهای حرفهای و شغلی را تمرین و تجربه کنند.
وی در ادامه گفت: سال گذشته در ۸استان طرح ایران مهارت را داشتیم و در سال تحصیلی جاری طرح ایران مهارت در تمامی استانها اجرا میشود و استانداردسازی مهارتها با کمک سازمان فنی حرفهای تدوینشده است.
عمادی خاطرنشان کرد: در طرح ایران مهارت در متوسطه دوره اول به میزان ۶۰ساعت، مهارتها در طول سهپایه آموزش داده خواهد شد و مدرسان در مرحله اول معلمان درس کار و فناوری هستند و درصورتیکه که نتوانیم معلمان موردنیاز را تأمین کنیم از مربیان سازمان فنی حرفهای استفاده خواهیم کرد.
سرپرست معاونت آموزش متوسطه با بیان اینکه در آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش هدفگذاری ۳۸درصد بوده است، اظهار کرد: برای فرهنگسازی در این بخش باید تلاش کنیم که البته به تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی نیاز است و سازمان نوسازی تعهداتی برای ارتقای سطح تجهیزات متقبل شده است.
عمادی در پایان گفت: در دیماه ۹۷تصحیح اوراق امتحانی بهصورت تماماً الکترونیکی خواهد بود و فقط در پایه دوازدهم نظری فعلاً دروس امتحانی نهایی داریم.
حیدر تورانی در این گردهمایی با بیان اینکه آموزشوپرورش در اجرای سند تحول تکلیفش مشخصشده است، اظهار کرد: در حال حاضر بهترین اقدام در آموزشوپرورش، تلاش برای این است که تمامی منابع را هم سو و همجهت کنیم تا به اهداف و آرمانها در سند تحول دست پیدا کنیم و ما امروز به تحقق تحول نیاز داریم.
وی افزود: در سازمان پس از پژوهش و تحقیقات متعدد، مدل رهبری اثربخش ترسیمشده است که هدف آن داشتن تصویر جامع و بسیج تمام منابع برای دستیابی به تصویر کلان و نهایی است و با مدیریت پژوهش، توسعه منابع انسانی، توسعه ارتباطات به کمک شش سیاست راهبردی سازمان همچون ماندگاری کتب درسی، چندتالیفی و چندرسانهای و چابک سازی برنامه درسی مؤلفههای مدل را محقق میکنیم تا به افزایش کیفیت آموزش برسیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: سیاست، هدف و برنامه نیست و سیاستگذاری راهبردی در آموزشوپرورش مهم است؛ سیاست مجموعهای از قوانین است تا تمامی منابع و ظرفیتها همسو در راستای اهداف سازمان به کار گرفته شود؛ سیاست کمک میکند تا ارتباط افقی در سازمان تقویت شود و از جزیرهای عمل کردن جلوگیری شود.
تورانی با اشاره به اینکه تولیدات را باید با نیازهای سازمان انطباق بدهیم، اظهار کرد: کتاب درسی مهمترین منبع یادگیری است و سازمان باید به چند تألیفی و چندرسانهای برسد؛ باید دقت کنیم تا ضمن اینکه کتاب قوی و استاندارد داشته باشیم به چند تألیفی برسیم و از ظرفیت همه دستگاههای ذیربط باید به کمک گرفته شود.
وی در ادامه گفت: چابک سازی برنامه درسی برای سبک شدن و غنی شدن محتوای آن است و آنچه در سازمان تولید میشود، برای محقق شدن به کمک نیاز دارد که مدیران مدرسه و معلمان نقش مهمی در این تحقق دارند.
تورانی با اشاره به برنامه ویژه مدرسه، خاطرنشان کرد: برنامه ویژه مدرسه و اطلاعات آن در سایت سازمان بارگذاری شده است و چارچوب آن آمادهشده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: در سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی تأکید شده است که تفویض اختیار به مدرسه صورت بگیرد و مدیران مدارس میتوانند از این برنامه ویژه استفاده کنند و البته برنامه ویژه مدرسه بهطور آزمایشی اجرا خواهد شد.
تورانی تصریح کرد: برای غنی شدن آموزش کتاب محیطزیست پایه یازدهم با سازمان آب در استانها هماهنگی شده است که تمامی همکاریها برای آموزش بهتر دانش آموزان انجام بگیرد و استانها میتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.
مجتبی زینیوند در ادامه این مراسم اظهار کرد: برای پوشش بیمه دانش آموزی، سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی به شکل مستقل با شرکت بیمه قراردادی را منعقد کردیم و سهمی را به مدارس غیر دولتی اختصاص دادیم.
وی افزود: شرکت بیمه پذیرفته است با همان مبلغ حق بیمه حوادث دانش آموزی، معلمان مدارس غیر دولتی را نیز تحت پوشش بیمه قرار دهد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی اظهار کرد: آمار دقیقی از معلمان غیر دولتی نداریم تا کنون ۱۸۴هزار نفر از همکاران شاغل در مدارس و مراکز غیر دولتی اطلاعات خود را در سامانه مربوطه وارد نموده اند که اطلاعات تعداد محدودی از این افراد در سامانه به شکل ناقص ثبت شده است.
وی تصریح کرد: متاسفانه علیرغم منوط کردن عقد قراداد خرید خدمات به وارد کردن اطلاعات در سامانه ویژه خرید خدمات، اما تنها ۱۳استان این کار را انجام دادند و سایر استان ها اطلاعات مربوطه را وارد سامانه نکردند.
زینی وند گفت: علیرغم مشکلات اقتصادی در سال تحصیلی جاری، رشد آمار دانش آموزان غیر دولتی را شاهد بودیم، البته تا پایان برنامه ششم توسعه باید سهم مدارس غیر دولتی به ۱۵درصد برسد که این هدف دور از دسترس نیست.
وی برگزاری دوره های ضمن خدمت با موضوع شاخص ها را از جمله فعالیت اداره مشارکت هاست و خاطر نشان کرد: عملکرد شوراهای آموزش و پرورش بهتر از گذشته شده است، ما موظفیم در هفته شوراها عملکرد شوراها را بررسی و به نهاد ریاست جمهوری ارایه بدهیم، لذا مدیران کل استان ها عملکرد شوراها را گزارش کنند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی استان های بوشهر، تهران و کهگیلویه و بویراحمد را دارای بیشترین مشارکت اعلام و مطرح کرد: سهم آموزش و پرورش از در آمدهای مربوطه شهرداری ها بسیار ناچیز بوده است.
وی بر ساماندهی مشارکت ها در استان ها تاکید کرد: استان ها باید گزارش های مالی دقیق تنظیم و ارسال کنند.
زینی وند گفت: در بسیاری از استان ها جلسات شوراهای آموزش و پرورش مرتب و با حضور استاندار ها برگزار می شود البته سطح مصوبات شوراهای مناطق اغلب از استان ها بالاتر است.
وی تصریح کرد: براساس سیاست های سازمان مدارس غیر دولتی باید خود را به آموزش های الکترونیکی مجهز شوند لذا مدیران کل استان ها در این زمینه بیش از پیش تلاش کنند.
مهرزاد حمیدی در گردهمائی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزشوپرورش استانهای کشور، با اشاره به توسعه فعالیتهای تربیتبدنی و سلامت، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین تأکید بسیاری به ورزش و تربیتبدنی است و در ساحت زیستی و بدنی این مطالب مطرح شده است.
وی افزود: حذف استرس و اضطراب از مدارس و ارتقای شادی و نشاط در مدارس، از سیاستهای مهم وزارت آموزشوپرورش و تأکید وزیر آموزشوپرورش است و حوزه تربیتبدنی میتواند در محقق شدن این اهداف وزارتخانه به شکل مطلوبی تأثیرگذار باشد.
معاون تربیتبدنی و سلامت با اشاره به اهمیت بهبود سلامت و ورزش کارکنان خاطرنشان کرد: در اسناد بالادستی در خصوص تعمیق و ارتقای سلامت روحی و جسمی کارکنان راهکارهایی آمده است و تقویت ورزش همگانی توصیهشده است.
حمیدی در ادامه گفت: دستورالعملی برای تمامی کارکنان با اولویت ورزش بانوان همکار در حال تهیه و تدوین است که با اجرای آن به ارتقای شادی و نشاط و سلامت جسمی خواهیم رسید.
وی با اشاره به آمارهای جهانی برای کمتحرکی، اظهار کرد: بر اساس آمارهای سازمان ملل، ۶۰درصد بزرگسالان دچار کمتحرکی هستند که در سال ۲۰۲۰میلادی به ۷۳درصد میرسد.
معاون تربیتبدنی و سلامت مهمترین سرمایه یک سازمان را منابع انسانی دانست و اظهار کرد: ما باید برای معلمان برنامههایی برای زندگی فعال و افزایش سلامت روحی و جسمی داشته باشیم و در حفظ و نگهداشت سرمایههای انسانی وزارت آموزشوپرورش توجه جدی کنیم.
معاون تربیتبدنی و سلامت در ادامه افزود: نقش ورزش در پیشگیری و درمان و افزایش امید بسیار مهم است و ورزش کارکنان در کنار آموزشهایی که در خصوص کنترل فشارخون، قند خون، دیابت، کنترل بیماریها واگیردار و غیر واگیر میتواند در سلامت و امید به زندگی کارکنان مؤثر باشد.
حمیدی تصریح کرد: برای بهرهوری نیروی انسانی، ترویج فعالیتهای تربیتبدنی اثرگذار است و ما در حوزه تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش آمادگی داریم با تجهیز منابع و نیروی انسانی در سطح کشور و فرهنگیان شاغل این برنامه را اجرا کنیم.
انتهای پیام/