سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کوشکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حقوق بین‌الملل در عرصه واقعیت‌های جامعه جهانی کاربردی ندارد/ خروج از INF بهانه‌ای برای رونق کمپانی‌های اسلحه سازی آمریکا

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: خروج از INF تلاشی است که ترامپ به دنبال خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های میانبرد با هدف سفارش‌های بیشتر از سوی ارتش آمریکا به کمپانی‌های اسلحه‌سازی این کشور انجام می‌دهد.


به گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که نام کوتاه‌شده پیمان بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی برای حذف موشک‌های میان‌بُرد و کوتاه‌برد است پیمانی است که در سال ۱۹۸۷ (میلادی) بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (و پس از فروپاشی شوروی با روسیه) امضا شد. این پیمان در واشنگتن دی سی  بین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا رونالد ریگان و دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی میخائیل گورباچف در ۸ دسامبر ۱۹۸۷ امضا شد. از آنجایی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ید طولایی در نقض تعهداتش دارد، این بار هم  در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که به دلیل نقض مکرر این پیمان توسط روسیه ، آمریکا از پیمان مذکور خارج خواهد شد.
واشنگتن قرار است هفته آینده به رهبران روسیه اطلاع دهد که قصد خروج  از پیمان منع گسترش موشک های هسته ای میان برد را دارد. ترامپ روز شنبه (۲۰ اکتبر) گفت آمریکا به روسیه اجازه نمی‌دهد " که به فعالیت های تسلیحاتی خود در حالی ادامه بدهد که واشنگنتن برای  خود مانع ایجاد می کند . اکنون خبر خروج آمریکا از این پیمان این پرسش را بر می انگیزد که آیا این اقدام باعث سرعت گرفتن رفتار شبه جنگ سرد میان سه کشور آمریکا ، روسیه و چین خواهد شد؟

در همین رابطه محمدصادق کوشکی گفت‌وگویی را درخصوص امکان خروج ایالات متحده از معاهده INF با خبرنگار حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران داشته که در ادامه ارائه شده است؛

محمد صادق کوشکی کارشناس مسائل بین‌الملل  در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،   در رابطه با خروج آمریکا از معاهده INP (معاهده منع گسترش سلاح‌های میانبرد) که میان روسیه و ایالات متحده به بهانه پیوستن چین به این پیمان، گفت: اینکه آمریکا تلاش کرده است با پیشنهاد پیوستن چین به معاهده INP بهانه‌ای برای خروج خود از این توافق بیابد، یک امر پیش فرض است یعنی با مطرح کردن چین تلاش کرده بهانه‌ای برای خروج خود از این معاهده داشته باشد.

کوشکی گفت: غیر از چین کشورهای دیگری مانند کره‌ شمالی، هند، فرانسه و انگلیس هم هستند که چنین تسلیحاتی را در اختیار دارند و فقط این سه کشور (آمریکا، روسیه و چین)  نیستند که دارای این تسلیحات هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: اینکه ترامپ می‌خواهد از این معاهده خارج شود در واقع تلاشی است که وی به دنبال خروج از  پیمان منع گسترش سلاح‌های میانبرد با هدف سفارش‌های بیشتر از سوی ارتش آمریکا به کمپانی‌های اسلحه‌سازی این کشور انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ترامپ یک رئیس جمهور جمهوری خواه است، خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم ترامپ جمهوری‌خواه است و ارکان این حزب، کمپانی‌های اسلحه‌سازی است و معمولا هر زمان یک رئیس جمهور جمهوری‌خواه روی کار می‌آید تلاش می‌کند تا از جیب مالیات‌ دهندگان آمریکایی سفارش‌های سنگینی را از ارتش برای رونق کارخانه‌های اسلحه‌سازی را گرفته و توجیه آن را فراهم کند.

کوشکی افزود: به نظر می‌رسد این بازی کلی ترامپ باشد، اینکه آیا به طور جدی قرار است یک اتفاق نظامی بیافتد، چندان سندیت ندارد. در واقع این صرفا بهانه‌ای است برای اینکه افکار عمومی آمریکا برای بحث خروج این کشور از معاهده منع گسترش سلاح‌های میانبرد آماده و به دنبال آن کنگره متقاعد شود که بودجه لازم را تثبیت کرده و به رونق کارخانه‌های اسلحه سازی کمک کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه آمریکا می‌تواند کشورهای دیگر را وادار به محدود کردن تسلیحات خود در عرصه بین الملل کند، تصریح کرد: در عرصه بین‌الملل آنچه حکمران است ابتدا قدرت کشورها است و حقوق بین‌الملل در عرصه واقعیت‌های جامعه جهانی کاربردی ندارد، یعنی شما به همان میزانی که قدرت دارید، حق دارید که خواسته‌های خود را پیش ببرید و آمریکایی‌ها از این قاعده حداکثر استفاده را خواهند کرد.

وی افزود: آنها هر اقدامی را فارغ از آنکه موافق یا مغایر با حقوق بین‌الملل باشد، اگر حس کنند در مسیر منافع و امنیت ملی‌شان است با صراحت انجام خواهند داد و توجهی به این ندارند که آیا این اقدام مغایر با حقوق یا احتمالا توافق‌نامه‌ها و معاهدات بین‌المللی است یا خیر. آنچه برای آنها مهم است این است که این اقدام بتواند منافع‌شان تامین کرده و آنها را به اهداف‌شان برساند.

کوشکی در خصوص اعتماد دوباره کشورها به آمریکا اظهار کرد: در عرصه بین‌الملل اعتماد هیچ معنایی ندارد صحنه سیاست خارجی عرصه اعتماد نیست، عرصه رفتارهای کاملا واقعی و برآمده از قدرت است. اگر کشوری قدرت داشته باشد به همان میزان حق خواهد داشت و به پشتوانه قدرت خود که یک قدرت همه جانبه نظامی، سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای است وارد عمل شده و کشورها را مجبور می‌کند به خواسته‌هایش تن دهد، تا این اندازه که حتی می‌تواند به پیمان‌های بین‌المللی جهت داده و از پیمانی خارج و یا وارد شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: خود آمریکا عضو NPT نیست اما بسیاری از کشورها را وادار می‌کند که به عضویت NPT درآیند. این ماهیت روابط بین‌الملل است. بحث قدرت‌محوری است یعنی حق با کشوری است که صاحب قدرت است و اصولا اینکه بگوییم سایر کشورها به آمریکا بی‌اعتماد می‌شوند یا خیر ،مطرح نیست. در صحنه بین‌المللی چیزی به عنوان اعتماد یا بی‌اعتمادی وجود ندارد.

وی در پایان در رابطه با پیام تهدیدهای گاه و بی‌گاه  ترامپ  به جامعه جهانی گفت: این رفتارها گویای این است که اگر قدرت داشته باشیم حق داریم و اگر نه باید تسلیم قدرتمندان شویم.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.