سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لس آنجلس تایمز: مرگ خاشقجی به اردوغان فرصتی طلایی داد تا به ولیعهد سعودی ضربه‌ای کاری وارد کند

روزنامه ­لس آنجلس تایمز نوشت قتل خبرنگار عربستانی در استانبول فرصتی به رئیس‌جمهور ترکیه داد که در نبرد بر سر قدرت منطقه‌ای ضربه‌ای کاری به محمد به سلمان وارد کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه ­لس آنجلس تایمز در تحلیلی تحت عنوان «مرگ خاشقجی؛ نبرد بر سر قدرت منطقه‌ای بین اردوغان و بن سلمان را برملا کرده است» نوشت: این پرونده همچنین جبهه‌ای تازه در نبرد قدرت منطقه‌ای میان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، گشود، دو چهره‌های که حتی با وجود تلاش برای بازتعریف روابط خود با آمریکا و اروپا، درصدد برآمده‌اند تا دیدگاه و نقطه نظراتشان را علاوه بر کشور‌های متبوع خود در سطحی گسترده‌تر در منطقه اشاعه و تعمیم دهند.

به عبارت دیگر مرگ خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول؛ فرصتی طلایی به دست اردوغان داد تا به ولیعهد سعودی ضربه‌ای کاری وارد کند.

سونر کاگاپتای، نویسنده کتاب «سلطان جدید: اردوغان و بحران ترکیه معاصر»، در مصاحبه‌ای تلفنی با این نشریه در این باره گفت: اینجا یک بازی بزرگ راهبردی به راه افتاده و محمد بن سلمان در وضعی سست و شکننده قرار گرفته است. 

این روزنامه آمریکایی افزود: رقابت دیرینه میان دو قدرت سنی خاورمیانه‌ای در سال ۲۰۱۳ و هنگامی نمایان شد که عربستان سعودی از کودتای نظامی در مصر که به سرنگونی محمد مرسی، رئیس جمهور منتخب این کشور و یکی از رهبران جنبش اخوان‌المسلمین، انجامید حمایت کرد.  اردوغان که از حامیان اخوان‌المسلمین به شمار می‌رود با گذشت بیش از پنج سال از این واقعه هنوز هم از شناسایی دولت عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، خودداری می‌ورزد.

اردوغان در واکنش به اقدام سعودی‌ها در محاصره قطر نیز نیرو‌های ترکیه را به منظور محافظت از این کشور کوچک در برابر حمله احتمالی همسایگانش به قطر فرستاد. آنکارا هم‌اکنون در قطر یک پایگاه نظامی دایر کرده است و اوایل امسال نیز یک قرارداد همکاری نظامی با کویت یکی دیگر از همسایگان عربستان سعودی -که با بن سلمان بر سر میادین نفتی اختلاف دارد- منعقد ساخت.

افزون بر آن رویکرد ضدایرانی دولت ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، که در نتیجه تحریکات سعودی‌ها شکل گرفته است و نیز رویکرد ترامپ در پیشبرد فرایند صلح میان اسرائیل و فلسطینیان بن سلمان را در کانون سیاست خاورمیانه‌ای دولت آمریکا قرار داده است. 

از سوی دیگر دولت آمریکا به نشانه حمایت از سعودی‌ها در جنگ در یمن کمک‌های تسلیحاتی و تدارکاتی در اختیار ریاض قرار می‌دهد. این‌ها در حالیست که جرد کوشنر، داماد ترامپ و مشاور رئیس جمهور آمریکا، بن سلمان را مامور کرده است تا با لابی کردن با رهبران متحد عرب، آن‌ها را به پذیرش طرح صلح فلسطین و اعراب که بسیاری آن را برای فلسطینیان غیرقابل پذیرش می‌دانند وادار کند. تمامی این‌ها موجب شده است تا جایگاه و موقعیت اردوغان به عنوان چهره اصلی و قهرمان منطقه‌ای در جهان اهل سنت تضعیف شود.

کاگاپتای می‌گوید از آنجایی که ولیعهد سعودی در شرایط کنونی با توجه به وضع حاضر به دیده ضعیف‌ترین حلقه در میان کشور‌های سنی در برابر اخوان‌المسلمین نگریسته می‌شود، هدف اردوغان این است که موافقت پادشاه سعودی را برای دست‌کم کنار گذاردن یا مهار بن سلمان به دست آورد.

اردوغان در پیگیری این هدف فرصت را غنیمت شمرد و کنترل روایت پرونده ناپدید شدن مشکوک خاشقجی را در استانبول از همان نخستین روز به دست گرفت و اصلا کوتاه نیامد.

بحران مرگ خاشقجی بهترین فرصت را به دست رئیس جمهوری داده که در داخل وخارج با مشکلاتی روبروست. ماه گذشته ارزش لیر ترکیه سقوط کرد و اگرچه هم اکنون بهبود یافته، اقتصاد ترکیه همچنان آسیب‌پذیر است. 

ارون استین، کارشناس امور ترکیه در شورای آتلانتیک، در این باره می‌گوید اردوغان می‌خواهد تا تغییرات سیاسی بزرگتری در سیاست خارجی عربستان ایجاد کند که بیشتر از دفتر بن سلمان رهنمود می‌گیرد. وی به درستی دریافته تنها کسی که می‌تواند به بن سلمان فشار وارد کند آمریکاست. حال سئوال اینجاست که آیا تیم ترامپ حاضر خواهد بود تا روابط دوستانه، نفت و همکاری خود با سعودی‌ها بر سر مهار ایران را قربانی یک روزنامه به قتل رسیده کند یا خیر؟.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، ترکیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۲ آبان ۱۳۹۷
اردوغان میخواد قطر رو به جای عربستان بیاره رو کار
ناشناس
۱۷:۲۳ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
اردوغان هنوزهم يك قهرمان است ؟؟؟