سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تجلیل از ۴۴ واحد تولیدی نمونه صنایع غذایی در لرستان

۴۴ واحد تولیدی نمونه صنایع غذایی و ۱۴ مسئول فنی برتر واحد‌های تولیدی در لرستان تجلیل شدند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ همایش روز جهانی غذا در سالن جلسات معاونت غذا و دارو استان برگزار و در این همایش از ۴۴ واحد تولیدی نمونه صنایع غذایی و ۱۴ مسئول فنی برتر واحد‌های تولیدی استان که توانسته بودن رتبه عالی درجه‌بندی را کسب کنند تقدیر شد.

رضا سپهوند معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این همایش بابیان اینکه هرساله در مهرماه روز جهانی غذا برگزار می‌شود اظهار داشت: روز جهانی غذا در ایران همراه با برنامه‌های جهانی باهدف فراهم کردن غذای موردنیاز مردم جهان است.

وی با اشاره به اهمیت نقش تولیدکنندگان افزود: برای تهیه غذا و در دست قرار گرفتن غذای سالم برای تغذیه انسان‌ها، تولیدکنندگان و مسئولان فنی که بر سلامت و کیفیت خط تولید نظارت می‌کنند خط اول تهیه غذا و فرآورده‌های غذایی هستند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به شیوع بیماری‌های غیر واگیر عنوان کرد: علی‌رغم اینکه جهان برای بیماری‌های واگیردار برنامه‌ریزی کرده و بسیاری از آن‌ها ریشه‌کن شده، ولی آنچه امروز جهان و ایران با آن مواجه است بحث بیماری‌های غیر واگیر است که سبب بیشترین عامل مرگ‌ومیر شده است.

وی بیان کرد: بالاترین آمار مرگ‌ومیر به‌واسطه بیماری‌های غیر واگیر است که در رأس آن‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی بوده و دومین عامل سرطان‌ها هستند که یکی از علت‌های این بیماری‌ها در جهان و کشور کم‌تحرکی است و سبب شده جامعه به سمت چاقی پیش برود که عامل بسیاری از بیماری‌های دیابت و قلبی و عروقی است.

سپهوند تصریح کرد: تغییر الگوی تغذیه‌ای، تغییر سفره‌ها از سنتی بودن به فست فود و تقلباتی که در فرآیند‌های غذایی استفاده می‌شود از مهم‌ترین دلایل چاقی و بیماری‌های غیر واگیر است.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان علی‌رغم همه مشکلات باید سلامت فرآورده‌ای که تولید می‌شود و مستقیم در ارتباط با سلامت مردم و جامعه است دقت کنند و از سلامت فرآورده‌ها برای سلامت مردم چشم‌پوشی نشود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به تشکیل کمیته فنی جهت صدور و اصلاح پروانه‌های ساخت از سال گذشته در معاونت غذا و دارو گفت: از سال ۹۰ برنامه پیوسته و مداومی که مطرح‌شده درجه‌بندی واحد‌های تولیدی در استان بوده که نتایج هرساله سنجش شده در همین راستا طی این چند سال رتبه‌های عالی واحد‌های تولیدی رو به افزایش و رتبه‌های ضعیف کاهش پیداکرده است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه رتبه‌بندی‌ها هرساله نوساناتی داشته، ولی در نرم کشوری رتبه‌های عالی واحد‌های لرستان بالاتر و رتبه‌های ضعیف پایین‌تر از سایر استان‌ها بوده که در سال ۹۶ بیشترین رشد را داشته‌ایم.

فرزانه حیدری مدیر نظارت بر مواد غذایی و آرایشی بهداشتی استان لرستان نیز در این همایش اظهار داشت: شرایط آب و هوایی وخیم ناشی از تغییرات اقلیمی، جنگ و رکود اقتصادی و سرعت افزاینده پدیده چاقی مسیر پیشرفت نبرد علیه گرسنگی و سوءتغذیه را با مانع روبه‌رو کرده و این در حالی است که میلیون‌ها نفر در جهان گرسنه هستند، ولی ۶۰۰ میلیون نفر از چاقی و بیش از یک میلیارد نفر در جهان دچار اضافه‌وزن هستند.

وی با اشاره به شعار روز جهانی غذا افزود: شعار جهانی این روز تلاش برای دنیای بدون گرسنه تا سال ۲۰۳۰ و با شعار ملی رفتار ما آینده را می‌سازد و همچنین تغییر و اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و آرایشی بهداشتی استان لرستان با اشاره به اهداف ملی هفته گرامیداشت روز جهانی غذا عنوان کرد: کاهش مصرف قند، نمک و چربی در محصولات و فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی بهترین راه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر و همچنین درج نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای محصولات راهی مناسب برای اصلاح الگوی مصرف است.

انتهای پیام/د

۴۴ واحد تولیدی نمونه صنایع غذایی در لرستان تجلیل شد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.