سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واشنگتن پست: ایده اصلاح شدن حکومت مستبد سعودی افسانه‌ای بیش نیست

روزنامه واشنگتن پست نوشت ایده اصلاح شدن حکومت مستبد در عربستان افسانه‌ای بیش نیست و آمریکا که حامی این ایده است در توهم به سر می‌برد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌ای نوشت: ایده اصلاح شدن حکومت مستبد در عربستان سعودی افسانه‌ای بیش نیست و آمریکا که حامی این ایده است در توهم به سر می برد.

این روزنامه آمریکایی افزود: بسیاری از آمریکایی‌ها علاقه عجیبی به ایده اصلاح حاکم مستبد (محمد بن سلمان) دارند، یعنی مردی که می‌تواند مدرن‌سازی کند و ملت خود را از گذشته‌اش خارج می‌کند. این امیدواری برای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی وجود داشت امیدواری که هم اکنون تا حدی کمرنگ شده است زیرا به نظر می رسد بن سلمان دستور قتل جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست در ترکیه را صادر کرده باشد.

آمریکایی های طرفدار ولیعهد سعودی، محمد بن سلمان را فردی حامی تغییرات در تلاش برای اصلاح اقتصاد تک محصولی عربستان و آشتی با مدرنیته می دانستند. اما ظاهرا این کار مستلزم قدرت دیکتاتوری بیشتر بود نه کمتر، و بازداشت نه تنها اعضای خاندان سلطنتی بلکه فعالان حقوق زنان، چهره های میانه‌روی مذهبی و حتی اقتصاددانان جوان که آمار برنامه افق 2030 ولیعهد را زیر سوال برده بودند، در پی داشت. 

این روند جدیدی نیست. در دهه بیست و سی میلادی بنیتو موسولینی، جوزف استالین و حتی آدولف هیتلر در نظر بسیاری از آمریکایی‌ها همان کسانی بودند که کشورهایشان نیاز داشتند. در دوران جنگ سرد افرادی مثل فردیناند مارکوس از فیلیپین، محمدرضا پهلوی (شاه معدوم) از ایران، پارک چانگ هی از کره جنوبی و آگوستو پینوشه از شیلی اشخاص دلخواه آمریکا بودند. در دوره بعد از جنگ سرد، دیکتاتوری چین مورد تحسین بسیاری از آمریکایی ها به خاطر مدیریت یکنواخت اقتصاد کشورش قرار گرفت. 

امروز حامیان آمریکایی ولیعهد سعودی از خود می پرسند او تا چه حد می تواند احمق بوده باشد که دستور قتل خاشقجی را صادر کرده باشد. اما احمق ها چه کسانی هستند؟ دیکتاتورها کاری را می‌کنند که دیکتاتورها انجام می دهند. ما کسانی هستیم که در خیالات خود سیر می‌کنیم و همین تخیلات روزی به ما ضربه خواهد زد.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، آمریکا ، قتل ، ترکیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.