سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل امور فرهنگی و هنری مطرح وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد؛

۱۴ میلیون دانش آموز؛ مخاطبان شورای دانش آموزی/ شورا‌ها از کارکرد اصلی خود دور شده بودند

رمضانی گفت: ۱۴ میلیون دانش آموز مخاطبان شورای دانش آموزی هستند و این عدد نشان از تاثیر گذار بودن این شورا دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری بیست و یکمین دوره انتخابات شوراهای دانش آموزی با حضور علی رمضانی مدیرکل امور فرهنگی و هنری ظهر امروز در ساختمان علاقه‌مندان برگزار شد.

در این مراسم رمضانی با اشاره به تحقق سیاست مدرسه محوری شورای دانش آموزی از سال ۷۹، اظهار کرد: بر اساس قانون هر مدرسه یابد یک شورای دانش آموزی داشته باشد و هر مدیر مدرسه باید این موضوع را پیگیری کرد.

ابلاغ دستورالعمل جدید شورای دانش آموزی

وی ادامه داد: ۱۴ میلیون دانش آموزان مخاطبان شورای دانش آموزی هستند و این عدد نشان از تاثیر گذار بودن این شورا دارد، از سال گذشته با مرور تجریبات سال های گذشته، کارگروهی برای بررسی شورای دانش آموزی تشکیل و پس از یک سال تلاش این دستورالعمل جدید حاصل شد.

مدیرکل امور فرهنگی و هنری با اشاره به اینکه شورای دانش آموزی جایگاهی بالا در سند تحول بنیادین دارد، گفت: این شورا برای فراهم آوردن مشارکت بیشتر دانش آموزان در امور مدرسه شکل گرفته است.

رمضانی با اشاره به اینکه شورای دانش آموزی جایگاه اصلی خود را از دست داده است، تصریح کرد: با توجه به این اتفاق دستورالعمل پییشین تغییر کرد و اهداف و چشم اندازهایی جدید را مورد توجه قرار دادیم که تحکیم و تعمیق آموزه‌های دینی، تمرین مشارکت جویی و مسئولیت پذیری و تقویت روحیه انتقاد پذیری از جمله این اهداف است.

ضوابط انتخابات شورای دانش آموزی

رمضانی با اشاره به در نظر گرفتن ضوابط برای انتخابات شورای دانش آموزی، اظهار کرد: بر اساس این ضوابط در مدارس ابتدایی 100 نفر دانش‌ آموز، 5 نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو علی‌البدل‌ می‌شوند، همچنین از 101 تا 150 نفر دانش آموز 7 نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو علی‌البدل‌ خواهند شد و علاوه بر آن از 151 دانش آموز به بالا 9 نفر عضو اصلی و 12 نفر عضو علی البدل‌ می‌شوند.

مدیر کل امور فرهنگی هنری آموزش و پرورش افزود: در مدارس متوسطه اول و دوم نیز متناسب با تعداد دانش آموزان، اعضای شورا انتخاب می‌شوند، به این ترتیب که تا 250 دانش آموز 5 نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی‌البدل‌ خواهند بود، همچنین از 350 تا 550 دانش آموز 9 نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو علی‌البدل‌ هستند و در مدارس با تراکم بالا و بیش از 150 دانش آموز 11 نفر به عنوان اعضای اصلی و 2 نفر به عنوان عضو علی‌البدل خواهند بود و در مجموع 4 هزار و 650 دانش آموز در دوره ابتدایی، 3 میلیون و 112 هزار و 243 دانش آموز در دوره متوسطه اول و 188 هزار و 159 دانش آموز در مقطع متوسطه دوم در انتخابات برگزیده خواهند شد.

وی با اشاره به برگزاری این انتخابات در مدارس در اول آبان، تصریح کرد: مراسم در تمامی مدارس کشور، مدارس خارج از کشور و مدارس عشایری نیز برگزار خواهد شد و فرصتی فراهم است تا دانش آموزان تا 20 آبان ماه در این انتخابات شرکت داشته باشند.

رمضانی با اشاره به اینکه سعی شده است در مدارس از ظرفیت‌ دانش آموزان و شوراهای دانش آموزی بهترین استفاده را داشته باشیم، گفت: در برخی موارد مدارس همکاری لازم را ندارند، حتی همکاری هایی که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است. از این رو مطابق با دستورالعمل‌ جدید این موضوع نیز به طور جدی پیگیری خواهد شد تا مقاومت در برابر مشارکت دانش آموزان در امور مدرسه وجود نداشته باشد.

مدیر کل امور فرهنگی هنری آموزش و پرورش همچنین از فعالیت انجمن‌های جدیدی شامل انجمن فضای مجازی، اردوها، فضای بازدیدی‌، انجمن حمایت از کالای ایرانی‌، انجمن صلح و دوستی‌ و انجمن بهداشت، سلامت و محیط زیست خبر داد و گفت: با توجه به اینکه دانش آموزان بعد از شورای دانش آموزی به عضویت مجلس و پس از آن مشاوران مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها خواهند شد بنابراین باید نگاهی ویژه‌ به این شوراها داشت، امسال این موضوع را با جدیت بیشتری دنبال می‌ شود و از خانواده‌ها می‌خواهیم در این مسیر به ما کمک کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.