سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشست «آیین عاشورا به مثابه مسئله فرهنگی» برگزار می‌شود

نشست «آیین عاشورا به مثابه مسئله فرهنگی» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست «آیین عاشورا به مثابه مسئله فرهنگی» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، همراه با رونمایی از دو کتاب «تراژدی جهان اسلام» و «هیئت‌های عزاداری» برگزار می‌شود.

در این نشست که به همت گروه انسان شناسی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با همکاری انجمن جامعه شناسی ایران و انجمن انسان شناسی ایران برگزار می‌شود، نعمت الله فاضلی، جبار رحمانی و محسن حسام مظاهری به سخنرانی خواهند پرداخت.

در این نشست همچنین از دو کتاب «تراژدی جهان اسلام» نوشته حسام مظاهری و «هیئت‌های عزاداری» نوشته جبار رحمانی رونمایی خواهد شد.

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در دعوتنامه خود برای این مراسم آورده است: مناسک عزاداری امام حسین (ع) در حفظ هویت ملی ایرانیان نقش بسزایی داشته است و جامعه ایرانی از دیرباز به برپایی آیین‌های گوناگون عزاداری آن امام اقدام کرده است. در سال‌های اخیر مسئله تحولات ناشی از آیین عاشورا و ارتباط مسائل فرهنگی با نحوه برگزاری این آیین سوژه مطالعات بسیاری بوده است. به اعتقاد برخی محققان این حوزه، بخشی از سبک و سیاق فعلی آئین‌های عزاداری، نیاز به اصلاحاتی دارد که آن هم جز با زبان همدلانه، گفت‌وگوی علمی با گروه‌های مرجع اجتماعی و پرهیز از نگاه دستوری، موفقیتی حاصل نمی‌شود. نشست «آیین عاشورا به مثابه مسئله فرهنگی» گامی است به سوی این مهم.

این نشست در روز شنبه ۲۸ مهرماه از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۹ در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ادبیات ، عاشورا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.