سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مصرف داروی قند خون «متفورمین» و خطر کم خونی

مصرف طولانی مدت داروی «متفورمین» برای درمان قندخون، خطر بروز کم خونی را به همراه دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ کیمیا حمیری کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: « متفورمین » یکی از نخستین داروهای ضد دیابت است که در برخی بیماری های دیگر مانند کیست های هورمونی در بانوان اثر درمانی دارد، اما مطالعات اخیر نشان داده «متفورمین» در درمان های طولانی مدت موجب افزایش احتمال کمبود ویتامین B۱۲ و اسید فولیک می شود.

وی افزود: بیمارانی که از این دارو برای مدت زمان طولانی استفاده می کنند باید از عوارض جانبی آن مطلع شوند و در صورت نیاز و با مشورت پزشک معالج خود از داروهای مکمل استفاده کنند.

حمیری پیشنهاد داد: بیمارانی که مشکلات کلیوی حاد و یا به داروی «متفورمین» حساسیت دارند، بهتر است با تجویز پزشک خود به جای متفورمین از داروی دیگری برای درمان استفاده کنند.

این دکتر داروساز گفت: افراد در صورت داشتن هر گونه بیماری کبدی، قلبی و کلیوی، پیش از مصرف این دارو باید به پزشک اطلاع دهند،همچنین اگر بیماری که متفورمین مصرف می کند، نیاز به عمل جراحی یا هر نوع تصویربرداری با اشعه ایکس یا سی تی اسکن رنگی دارد که نیازمند تزریق مواد حاجب در رگ های بیمار وجود داشته باشد، بیمار باید به طور موقت مصرف این دارو را قطع کند.

او گفت: مصرف این دارو در کودکان ممنوع است و برخی اشکال متفورمین در افراد زیر ۱۸ سال منع مصرف دارد.

حمیری با بیان اینکه در بانوان باردار، کنترل قند خون در طول بارداری بسیار مهم است، اضافه کرد: در طول هر سه ماهه بارداری میزان نیاز به متفورمین ممکن است متفاوت باشد، در نتیجه مادر باردار باید دستور مصرف آن را با پزشک خود به طور مرتب بررسی کند.

شهروندان فارسی برای اطلاعات بیشتر از نحوه مصرف داروها می توانند با مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم با شماره تلفن های ۰۷۱۳۲۳۳۱۰۱۷ و یا ۱۴۹۰ و یا ۱۹۰ تماس گرفته واز کارشناسان این مرکز مشاوره بگیرند.
انتهای پیام/ر

توضیحاتی در ارتباط با مصرف داروی قند خون «متفورمین»

برچسب ها: علوم پزشکی ، درمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.