سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای 128 میلیارد تومان طرح مصوب درآمدزایی پایدار در روستاهای کشور

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشورگفت: 128 میلیارد تومان طرح برای ایجاد درآمدهای پایدار و توسعه روستاها مصوب شده است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سعیدرضا جندقیان معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در حاشیه نشست با فرمانداران، شهرداران و دهیاران شهرستان های آران و بیدگل و کاشان در گفت و گو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه وزارت کشور صرفا برای حاکمیت خودش و اینکه باید مدیریت دهیاران را به عهده داشته باشد فعالیت نمی کند بلکه یک وظایف ذاتی دارد که معاضدتی و همکاری با سایر دستگاه ها است گفت:وزارت کشور در راستای انجام وظایف توسعه ای خیلی خیلی مهم آن تفاهم نامه ای را برای ایجاد درآمدهای پایدار در روستاها با پست بانک منعقدکرده است.

وی افزود: درراستای این تفاهم نامه بالغ بر 128 میلیارد تومان از طرح های دهیارای ها را در یکسال و 6 ماه به تصویب رسانده است که حدود 25 میلیارد تومان آنرا پرداخت کرده و به سرعت در حال پرداخت مابقی وام های تصویب شده است.

به گفته وی، کارگروه فنی نیز در وزارت کشور در معاونت امور دهیاران تشکیل داده شده است تا به سرعت طرح هایی را که دهیاران برای ایجاد درآمدزایی و درآمدهای پایدار و نیز ایجاد یک ایده و الگویی برای سایر روستاییان دارند تعمیم دهند.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اظهار تاسف از اینکه جمعیت روستایی ما هر پنج سال 700 هزار نفر کاهش پیدا می کند گفت: سوق دادن جمعیت ماندگار در روستاها به ناکارآمدی بدتر از کاهش جمعیت روستایی است.

جندقیان، بهترین کار را برای عرصه های روستایی احیای اقتصاد روستایی به سبک نوین دانست و گفت: ما ناچار هستیم رویکردمان را از کمیت به کیفیت ببریم یعنی جمعیت های موجود در روستاها را با فکر، هیات های اندیشه ورزی و با رویکرد و انگیزه های جدید توانمند کنیم چون وقتی سطح توانایی را بالا ببریم یعنی بهره وری را در عرصه های روستایی بالا بردیم و اقتصاد روستایی را حتما پایدارتر کردیم.

وی تصریح کرد: نتیجه این پایداری ممکن است بازگشت جمعیت باشد یا نباشد اما این پایداری ظرفیت را در روستاها اضافه خواهدکرد و ممکن است آن عدد کم ناخالص تولید ملی روستایی را که سه تا پنج درصد است افزایش دهد.

اختصاص بیشترین میزان بودجه به روستاها در دولت تدبیر و امید

به گفته وی، بودجه سال گذشته دهیاریها 25 هزار میلیارد ریال بود و در سال جاری اگرچه بودجه سال 97 به علت شرایط خاص و تحریم ها کاهش پیدا کرد اما اعتبارها و بودجه دهیاری ها حدود 35 هزار میلیارد ریال و بیشتر از سال گذشته شد.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تصریح کرد: نزدیک به 200 هزار میلیارد ریال از محل طرحهای بودجه ای بند الف ماده 38 و بندهای ب، ج، د و تبصره 2 ماده 39 از ابتدای تاسیس دهیاریها تا پایان اردیبهشت 97 تزریق شده است یعنی 75 درصد منابعی که به روستاها تزریق شده در دولت روحانی بوده است البته مجلس هم بسیار کمک کرده تا این بودجه ها واریز شود.

جندقیان با تاکید بر اینکه عیال وارترین مدیر کشوری است گفت: این حاکمیت دهیاران در عرصه های روستایی بالغ بر 92 درصد جمعیت روستایی یعنی از 20 میلیون و 700 هزار نفر 92 درصد از آن را مدیریت می کنند.

وجود 500 روستای هدف گردشگری در کشور

وی در ادامه وجود 500 روستای هدف گردشگری در کشور و انجام اقدامات خوبی برای گردشگری در این روستاها را تاکیدکرد و گفت: تفاهم نامه ای با سازمان گردشگری داشتیم که در هر سال 100 روستا به ازای هر روستا مساعدت یک طرفه (وام نیست) را ما کمک کنیم وقتی 100 میلیون اول را به ازای هر روستا دادیم که زیرساخت گردشگری و ظرفیت و مشارکت و پویش مردمی به تبع آن ایجاد شد در نتیجه ما هم به عنوان مدیران دولتی راغب شدیم تا این رقم را افزایش دهیم.

به گفته وی، 52 درصد از تعهد ما در دو سال اول انجام شد و به 280 درصد روستای گردشگری 100 میلیارد تومان دادیم.

جندقیان در پایان با اشاره به اینکه در حا ل حاضر به حدود 37 هزار و 100 دهیاری از 38 هزار 800 روستای کشور مجوز دادند گفت: بالغ بر 34 و هزار و 500 نفر دهیار را از این تعداد در روستاهای کشور مستقر کردیم.

شایان ذکر است: نشست فرمانداران، شهرداران و دهیاران شهرستان های آران و بیدگل و کاشان و نمایندگانی از شهرداریها و روستاهای این شهرستان ها با حضور مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان برخی از مشکلات شهری و روستایی منطقه در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان برگزار شد،

شهرستان کاشان هفت شهر و حدود 70 روستا و آران و بیدگل چهار شهر و 11 روستا دارد.

این شهرستان ها با 470 هزار نفر جمعیت در حدود 200 کیلومری استان اصفهان قرار دارد.

 

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
سخاوتمندانس!