بسته بندی جذاب و حرفهای با لحاظ کردن ظرافتهای لازمِ بصری، یکی از مولفههای حائز اهمیت در تسهیل فروش کالا و توسعه صادارت به شمار میرود، مقولهای که متاسفانه در طول سالها و دهههای گذشته از سوی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی نسبت به آن بی توجهی شده است.
یکی از الزامات حصول این امر (حمایت از کالای ایرانی) به صنعت بسته بندی و رعایت ظرافتها و اصول بصری لازم از حیث گرافیکی، طراحی، رنگ و غیره در آن، باز میگردد.
متأسفانه در بسیاری از اقلام و محصولاتِ تولیدیِ داخِلِ کشور، علی رغم کیفیت بالای کالاها، به دلیل بسته بندی نامناسب، شاهد به انزوا رفتن این تولیدات و حداقل کاهش سود حاصله از فروش و عرضه آنها هستیم.
یکی از نمودهای برجسته این حقیقت تلخ در خصوص فروش زعفران ایرانی، مشهود است که متاسفانه بعضا به دلیل بسته بندی نامناسب، برخی از کشورها همچون امارات، اسپانیا و غیره با خرید آن و اِعمال تغییراتی هوشمندانه در نحوه بسته بندیِ آن، اقدام به عرضه مجدد این محصول و فروش آن با قیمتهای به مراتب بالاتر میکنند.
سخن از فروش فلهای بسیاری از محصولات و تولیدات ایرانی است که در فقدان و خلاء بسته بندی مناسب با ارزش افزوده بسیار پایین صادر میشوند و در صورت رعایت اصول بسته بندی حرفه ای، قطعا شاهد ارزش افزوده افزون تری از محل فروش تولیدات داخلی به کشورهای هدف یا مقصد خواهیم بود.
بسته بندی مناسب از مولفههای تعیین کننده در ارتقای ضریب ارزش افزوده کالاها و محصولات تولیدی به شمار میرود.
رضا ابراهیم زاده، یکی از فعالان با سابقه عرصه بسته بندی در استان البرز، در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ضرورت توجه هر چه بیشتر دستگاهها و نهادهای ذی ربط صنعتی و تولیدی در بخشهای گوناگون، اظهار کرد: بارها و به کرات بر ضرورت برند سازی کالاهای ایرانی در عرصههای داخلی و بخصوص جهانی سخن به میان آمده، اما باید با صراحت به این امر اشاره شود که حصول چنین امری (بِرَند سازی) با کلی گویی و طرحِ یِکسِری شعارهای بدون عمل محقق نخواهد شد.
وی افزود: یکی از ضروریات جدی و تعیین کننده در برند سازی کالاهای ایرانی، به صنعت بسته بندی معطوف میشود و در صورت ضعف و کم توجهی به این مقوله، امکان تحقق چنین امر خطیری، محال ممکن خواهد بود.
ابراهیم زاده تصریح کرد: گواه اثبات این ادعا را به روشنی در اقلام و محصولات برند جهانی میتوان جستجو نمود، جایی که شاهد هستیم تمامی اقلام و کالاهای برند از کیفیت بسته بندی بالایی برخوردار هستند.
این فعال در حوزه بسته بندی گفت: به واقع در بسیاری از مواقع، وجه تمایز میان دو کالای مشابه در بازارهای جهانی به کیفیت بسته بندی آن معطوف میشود و این در شرایطی است که بعضا از حیث کیفی دو محصول مشابه، تفاوت و تمایز چندانی با یکدیگر ندارند، اما جذابیت بالای بسته بندی آن باعث رسوخ و نفوذ هر چه بیشتر آن در بازار میشود و به نوعی بسته بندی حرفه ای، برگ برنده این کالاها در نظام عرضه و تسهیل فروش آن محسوب میشود.
وی افزود: متاسفانه در طول سالها و دهههای گذشته، شاهد توجه چندانی به مقوله بسته بندی کالاها در کشور نبوده ایم و بعضا دیده و مشاهده میشود که یک کالا یا محصول با کیفیت، از چنان بسته بندی نامناسبی برخوردار است که نمود بصری آن باعث به انزوا رفتن و یا اُفتِ فاحش جذابیت آن در بازارهای هدف میشود.
ابراهیم زاده گفت: امید آن میرود در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به حمایت از کالای ایرانی مزین شده نگاه حرفهای تری به صنعت بسته بندی معطوف شود و دستگاههای متولی در راستای ارتقای کیفی بسته بندی حمایت و تلاش فزاینده تری را لحاظ کنند.
حمید رضا طاهری آشتیانی از کارشناسان حوزه چاپ و بسته بندی کشور در برنامه رادیو اقتصاد در تشریح اهمیت و جایگاه صنعت مذکور گفت: غفلت از این عرصه باعث کاهش ارزش افزوده محصولات صادراتی ایران به کشورهای هدف شده و بعضا شاهد هستیم کشورهای مقصد با بسته بندی محصولات ایرانی و عرضه مجدد آن به بازار، به سود و ارزشِ افزودة فزاینده تری نائل میشوند.
به زعم وی بسته بندی مناسب و باکیفیت، عمر حضور کالا در بازار را افزایش میدهد و در چنین شرایطی صادارت کشور از توسعه و پیشرفت هر چه بیشتری برخوردار خواهد شد.
به اعتقاد این کارشناس صنعت چاپ و بسته بندی، توجه به صنعت مذکور و اعمال ظرفتها و اصول لازم در فرآیند بسته بندی کالاها، باعث بازاریابی موفقتر خواهد شد و در بازارهای بین المللی این امر نقشی کلیدی در افزایش فروش و به حداکثر رساندن سود حاصله بنگاههای تولیدی و اقتصادی ایفا میکند.
وی میگوید: در دنیای امروزی، ظاهر و بُعد بصری کالاها و محصولات از اهمیت بسیاری برخوردار شده و در صورت توجه به این امر قطعا شاهد ارزآوری هر چه بیشتری برای اقتصاد کشور خواهیم بود.
بهرام شهریاری، کارشناس حوزه اقتصادی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اهمیت نافذ و برجسته صنعت بسته بندی در تسهیل فروش و صادرات محصولات ایرانی گفت: ضعف در صنعت بسته بندی به دلیل فقدان برنامه منسجم و کارشناسی شده در حوزه توسعه صادراتی کشور است.
وی افزود: صنعت بسته بندی از استانداردهای مشخصی برخوردار است و در اقصی نقاط جهان به واسطه فرهنگی که جوامع و کشورها از آن برخوردار هستند، صنعت بسته بندی متنوع، متعدد و به اَشکال گوناگون انجام میپذیرد و به واقع، توجه به این امر و مقوله ها، نقش تعیین کنندهای در ارتقای ضریب صادرات کشورها ایفاء میکند.
این کارشناس اقتصادی میگوید: ضعف در صنعت بسته بندی، باعث سلبِ قدرت مانور بسیاری از محصولات و تولیدات ایرانی در عرصه رقابت صادراتی در بازار کشورهای خارجی و بین المللی شده است.
رضا رضایی، رئیس سابق اتحادیه صادرکنندگان ماشین آلات چاپ و صنعت بسته بندی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص (اهمیت صنعت بسته بندی و الزامات آن) گفت: متاسفانه بسیاری از طراحیهای داخلی در حوزه بسته بندی با الگوبرداری از نمونههای ترکیهای و اروپایی انجام میپذیرد.
وی افزود: در واقع دنباله روی و الگوبرداری از طراحی کشورهای خارجی در ارتباطِ با محصولات ایرانی، باعث اُفت ضریب کیفیِ گرافیکِ بسته بندیها شده است.
وی افزود: بعضا مواد اولیهای که در عرصه بسته بندی کالاها استفاده میشود از کیفیت مطلوب و مرغوبی برخوردار نیست.
علی اکبر رادمهر، رئیس اداره فرآوردههای غذایی با منشا دامی و دریایی سازمان غذا و دارو معتقد است، اگرچه در ارتباط با صنعت بسته بندیِ کشور، شاهد حصول تحولاتی هستیم، اما همچنان با معیارهای مطلوب فاصله بسیاری احساس میشود.
وی میگوید: نگرش کلان ما تسهیل در فعالیتهای صنعتی و استقبال از فرآیندهای خلاقانه و نوین است و با اولویت قرار گرفتن حُسنِ مشورت و درمیان گذاشتن فرآیندها، پیش از آغاز به فعالیت قطعا از هزینه کَردهای مجدد (به منظور اصلاح)، جلوگیری خواهد شد.
محمد رضا سپهری، معاون وزیر کار و تعاون در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در ارتباط با کم توجهی صادرکنندگان به صنعت مذکور گفت: صنعت بسته بندی کشور، نیازمند توسعه و ارتقاء و تحول هر چه بیشتری است و این امر میباید در هر دو عرصه کمیت و کیفیت عملیاتی شود.
به زعم وی، طراحی مناسب در بسته بندی، و سازگاری آن با محیط زیست و تسهیل حمل و نقل آن به واسطه تحقق این امر و لحاظ کردن استانداردهای بین المللی از ضروریاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
سپهری گفت: بسیاری از محصولات تولیدی داخلی کشور، به دلیل بسته بندی نامناسب از بین میروند و درواقع رشد صادارت غیر نفتی به امر بسته بندیِ مناسب گره خورده و با این اوصاف، لزوم توجه فزایندهتر به این مقوله، پیش از گذاشته احساس میشود.
علی آقا محمدی، عضو شورای سیاستگذاری صنعت بسته بندی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: متاسفانه این صنعت در کشور حال و روز خوشی ندارد و چنین وضعیتی ریشه در کیفیت پایین بسته بندی و عدم بهره گیری از دانش روز دنیا دارد.
وی معتقد است، برای توسعه و تقویت این صنعت باید از طراحان ماهر و خبره بهره گرفت و با ایجاد آزمایشگاه جامع نسبت به بازاریابی حرفه ایتر و بسته بندی مناسب در قالب و چارچوب استانداردهای روز دنیا اقدامات مقتضی عملیاتی شود.
وی در پایان تصریح کرد: گام برداشتن در مسیر بسته بندی مناسب، حرکتی راهبردی در راستای توسعه صادراتی کشور محسوب میشود و میطلبد فعالان این عرصه با امتزاج و تلفیق هنر در این صنعت، در مسیر شکوفاییِ آن تلاش افزون تری را لحاظ کنند.
انتهای پیام/