رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه در حوزه آلودگی هوا مصوبات قانونی زیادی وجود دارد که به درستی هم به تشخیص رسیده و در اختیار سازمانها قرار گرفته است، گفت: در این مصوبات تکالیفی برای شهروندان و نهادها جهت اخذ معاینه فنی تعیین شده است.
وی با تأکید بر اینکه این تکالیف کاملا قانونی است، افزود: بر این اساس نیروی انتظامی هم با متخلفان برخورد میکند.
سردار مهماندار با تأکید بر اینکه نیروی انتظامی نگاه دیگری به معاینه فنی دارد، تصریح کرد: مسئله معاینه فنی با سلامتی شهروندان در ارتباط بوده و برای ما قابل چشم پوشی نیست.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: اگر چه بعضی از موضوعات شهروندان برای پلیس قابل چشم پوشی است، اما در خصوص معاینه فنی چشم پوشی نمیکنیم.
وی با اشاره به نصب دوربینهای کنترل معاینه فنی افزود: هر خودرویی که بدون داشتن معاینه فنی تردد کنند، روزانه 50 هزار تومان جریمه میشود و اگر کسی 10 روز بدون معاینه فنی تردد کند، 500 هزار تومان جریمه خواهد شد.
سردار مهماندار با بیان اینکه این اقدامات پیش از این در محدوده زوج و فرد انجام میشد و در سایر معابر خودروهای متخلف به صورت دستی جریمه میشدند، تصریح کرد: با همتی که در حوزه معاونت ترافیک شهرداری انجام شده، ورودیهای تهران مجهز به دوربین شدهاند و میتوانند خودروهای ورودی را رصد کنند و خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند، به پلیس معرفی میشوند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به سایر دوربینهایی که در شهر تهران نصب هستند، افزود: این دوربینها قادر به شناسایی خودروهای فاقد معاینه فنی شدهاند و میتوانند معاینه فنی خودروها را کنترل کنند.
وی با تأکید بر اینکه دیگر امکان ندارد خودرویی در معابر تهران تردد کند و جریمه نشود، تصریح کرد: چون خروجی جریمهها به راهور بر میگردد رانندگانی که تردد میکنند و جریمه میشوند، بعدها خواستار بخشش میشوند و ما از آنها میخواهیم تا با انجام معاینه فنی از جریمه شدن خودروهای خود جلوگیری کنند.
سردار مهماندار با تأکید بر اینکه همه خودروهای بالای 4 سال نیاز به گرفتن معاینه فنی دارند، گفت: من از کسانی که برای سال اول خودرو گرفتهاند هم تقاضا میکنم نسبت به گرفتن معاینه فنی برتر اقدام کنند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ خاطر نشان کرد: اگر خودرویی دارای معاینه فنی اما دودزا باشد، این معاینه فنی برای ما کافی نیست و با آن برخورد میکنیم و در صورت مشاهده، این خودرو فک پلاک شده و پلاک اعزام به تعمیرگاه بر روی آن نصب میشود که این خودرو تا 48 ساعت فرصت دارد به تعمیرگاه مراجعه کند و در غیر این صورت توسط پلیس به پارکینگ منتقل خواهد شد.
وی ادامه داد: خودروهای دارای معاینه فنی در سطح شهر توسط خودروهای سیار کنترل معاینه فنی رصد و کنترل میشوند.
سردار مهماندار در ادامه گریزی هم به معاینههای فنی جعلی زد و گفت: ممکن است برخی افراد سودجو ادعا کنند که میتوانند برای خودروهای فاقد معاینه فنی گواهی معاینه فنی بگیرند که من از شهروندان میخواهم فریب این افراد را نخورند، زیرا این گونه گواهیها جعلی و قابل شناسایی است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه همه خودروها برای گرفتن معاینه فنی، هنگام ورود به مراکز عکس برداری میشوند، گفت: از این طریق آمار برای ما مشخص میشود که چه خودروهایی مراجعه کرده و مورد معاینه قرار گرفتهاند.
وی با بیان اینکه در 6 ماهه اول سال بیش از یک میلیون ثبت تخلف معاینه فنی داشتیم، افزود: ممکن است این جریمه بارها برای یک خودرو ثبت شده باشد و به این معنی نیست که یک میلیون خودروی فاقد معایه فنی داریم.
سردار مهماندار با اشاره به برخوردها با خودروهای دودزا گفت: در 6 ماه نخست سال 20 هزار برخورد با خودروهای دودزا انجام شده است.
سردار مهماندار در ادامه به موضوع ممنوعیت خودروهای فرسوده پرداخت و گفت: آئین نامه جلوگیری از نقل و انتقال خودروهای فرسوده هفته گذشته ابلاغ شده و باید اجرایی شود، اما این موضوع مربوط به راهور تهران نبوده و به راهور کشور مربوط است.
وی با تأکید بر اینکه اگر قانونی تصویب شود ما آن را اجرا میکنیم، افزود: تنها در مواردی که در اجرای قانون مشکلاتی باشد و از سوی دولت خواستار اجرای آن نشوند، ما هم نسبت به اجرای آن توقف میکنیم.
سردار مهماندار در ادامه گفت: طرح کاهش آلودگی هوا که از اول آبان ماه اجرا میشود، تاکنون سابقه نداشته و برای اولین بار اجرا میشود.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه به موضوع شماره گذاری خودروهای آلاینده پرداخت و گفت: مجوز شماره گذاری در دو صورت انجام میشود که اولین مورد مربوط به آلایندگی است و مجوز آن را محیط زیست میدهد و دومین مورد هم به مباحث ایمنی مربوط میشود که سازمان استاندارد ملی نسبت به آن اقدام میکند و هنگامی که خودرو یا موتورسیلکت دارای این دو مجوز باشند، ناجا موظف به شماره گذاری است.
سردار مهماندار در ادامه به اقدامات غیرقانونی برخی از افراد در راستای دور زدن قانون با استفاده از مخدوش کردن پلاک پرداخت و گفت: تعداد پلاک پوشانی بالا نیست و کسانی هم که اقدام به این کار میکنند مجرم هستند و ما آنها را به دستگاه قضایی معرفی میکنیم و متحمل 6 ماه تا یک سال حبس میشوند.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه ما در محدوده طرح ترافیک خودروهای سیار کنترل پلاک مستقر کردهایم، این کار به صورت سیستمی انجام میشود و برای متخلفان فایده نخواهد داشت.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه به موضوع مکلف کردن شرکتهای خودروسازی برای رعایت تولید خودرو با شرایط استاندارد پرداخت و گفت: در دنیا دو روش برای ارتقای ایمنی و کاهش آلودگی میان شرکتهای خودروسازی وجود دارد که یکی روش رقابتی و دیگری استانداردهای ملی است.
وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته استانداردهای ملی در شرایط حداقلی وضع میشوند، تصریح کرد: همین شرایط استانداردهای کارخانهای به شدت بالاتر از استانداردهای ملی است و اگر اجرا نشود، آن خودرو بازار را از دست میدهد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: مدل دیگر این است که برخی کشورها دارای سیستم رقابتی نیستند و به صورت دولتی کنترل میشوند. آنها برای اینکه بحث تمایل کارخانهها به بالا بردن استاندارد را دارند، استانداردهای ملی را بالا میبرند.
وی افزود: در کشور ما شیوه جدیدی وجود دارد که رقابتی نیست و استانداردهای آن هم بالا نیست، از طرف دیگر دولت هم به آنها لطف کرده و استانداردهای ملی را بالا نبرده است و در نتیجه شاهدیم خودروهای بیکیفیت در کشور تولید میشوند.
سردار مهماندار با تأکید بر اینکه این مدل بدترین مدل است که در کشور ما وجود دارد، تصریح کرد: دولت و وزارت صنعت وظیفه دارند که یا شرایط رقابتی ایجاد کنند و یا استانداردهای ملی را بالا ببرند.
وی با بیان اینکه در سال جاری 110 هزار خودروی زیر 4 سال مراجعه کردهاند و 42 هزار مورد معاینه فنی برتر گرفتهاند، افزود: 62 هزار خودروی دیگر موفق به کسب معاینه فنی برتر نشدهاند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پایان با اشاره به اجرای مرحله بعدی طرح LEZ، گفت: با قدرت فراوان در کنار شهرداری هستیم تا این طرح را اجرا کنیم و از اول آبان خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه خواهند شد.
انتهای پیام/
اگه راهنمایی راست میگه اول جلوی موتوریای پلاک مخدوش رو بگیره که مردمو روانی کردن