سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‎وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

حذف کارت سوخت یکی از زمینه‌های ایجاد قاچاق است/ حدود ۱۰ میلیون لیتر در روز، حجم قاچاق سوختِ کشور

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع سناریوهای دولت و مجلس برای کاهش قاچاق سوخت پخش شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سناریوهای دولت و مجلس برای کاهش قاچاق سوخت موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه 23 مهرماه بود که با حضور علی ادیانی راد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و عبدالله هندیانی معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سوخت برگزار شد.

ادیانی راد عضو کمیسیون انرژی مجلس در ابتدای برنامه در رابطه با حجم قاچاق سوخت و ارزش آن گفت: ما عدد دقیقی نداریم، اما حجم قاچاق سوخت حدود ده میلیون لیتر در روز است. در حال حاضر به جهت افزایش قیمت ارز به نظر می‌رسد قاچاق سوخت به ویژه بنزین و گازوئیل رشد قابل توجهی داشته است.

وی ادامه داد: اگر ما ارز را مبنای 15 هزار یا 20 هزار حساب کنیم، حجم قاچاق سوخت به چیزی بالغ بر 200 میلیارد در روز می‌رسد که بیت المال و سرمایه بین نسلی بوده و متعلق به 80 میلیون ایرانی است.

عبدالله هندیانی معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه برنامه با اشاره به ارائه آمار و ارقام قاچاق سوخت بیان کرد: ماده 16 قانون تکلیف کرده حوزه برآورد قاچاق را مرکز مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعیین کند. تا سال 92 ارقام اعلام شده در مبارزه با قاچاق چیزی حدود 25 میلیارد دلار بود.

وی تصریح کرد: با توجه به اقداماتی که در این سال ها در حوزه‌های سامانه های مرتبط با حوزه سوخت انجام گرفته، بحث تجارت آسان مطرح شده و هم اینکه تلاش های مختلف از طرف نیروی انتظامی، مرزبانی و نیروهای اطلاعاتی ما در حوزه های مختلف، سازمان تعزیرات و قوه قضائیه انجام شده، این همکاری توفیق بسیار خوبی بوده و روند نشان می‌دهد که ما در حوزه کنترل قاچاق توانسته ایم کاهش قابل توجهی به وجود آوریم.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: اتفاقی که در پایان سال ۹۶ رخ داد و تغییرات ناشی از ارز، اختلاف بین قیمت جهانی و قیمت یارانه ما را به شدت دچار یک اختلاف شدید کرد. اختلافی که این تصور را به وجود آورد که به هر وسیله و هر شکلی، اگر این سوخت انتقال یابد قابلیت بهره برداری دارد برای کسی که فناوری را دنبال می‌کرد.

عبدالله هندیانی معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  با اشاره به اینکه در جایگاه‌ها نباید کارت آزاد برای سوخت داشته باشیم خاطرنشان کرد: هر کسی باید با کارت خود، سوخت‌گیری را انجام دهد، لذا اولین پیشنهاد ما احیای کارت سوخت است.

وی با بیان اینکه باید بر روی کارت‌های مرزی بحث کدینگ نیز اعمال شود تا کارت‌های مهاجر مورد استفاده قرار نگیرد، ادامه داد: در ۶ ماه گذشته بالای ۲۰۰ فقره پرونده مهم تشکیل شده، به میزان افزایش قاچاق، کشفیات هم رشد پیدا کرده است.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه عوامل متعددی در بحث قاچاق سوخت دخیل است، لذا این ساماندهی باید حتما به صورت سازمان یافته باشد افزود: مرزبانی، نیروی انتظامی و نیرو‌های اطلاعاتی زحمت خود را می‌کشند و پرونده‌ها را شکل می‌دهند و رسیدگی به فرآیند پرونده یا در حد تخلفات تعزیراتی بوده و یا در حد جرایم است لذا آن بخشی که به شکل باندی و سازمان یافته است به خدمت قوه قضاییه ارسال می‌شود و در نهایت قوه قضائیه نظر خود را اعلام می‌کند.

وی با اشاره به اینکه به تعداد پرونده‌های مهمی که تشکیل می‌شود، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیگیریِ باند‌های مهم و سازمان‌های مهم را تا زمان رسیدگی حکم دنبال می‌کند، ادامه داد: در کردستان، در ۶ ماهه امسال نسبت به ۶ ماهه سال قبل بالای صد در صد کشفیات داشته ایم.

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه برنامه طی گفت و گوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا به امروز ۶ هزار و ۷۲۶ پرونده قاچاق سوخت مایع و گاز در شعب سازمان تعزیرات حکومتی سراسر کشور تشکیل شده، گفت: شش هزار و ۴۷۸ فقره پرونده در این مدت مختومه شده‌اند و برای متهمان ۲۴۵ پرونده قرار صادر شده، قاچاقچیان سوخت در پنج هزار و 479 پرونده علاوه بر ضبط سوخت مکشوفه، به پرداخت ۶۷ میلیارد و ۴۴۸ میلیون تومان جزای نقدی به صندوق دولت محکوم شده اند.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین پرونده‌های قاچاق سوخت در استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان بوده است.

ادیانی راد عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه بنزین و گازوئیل در اختیار دولت است و بخش خصوصی و ماهو خصوصی آن را تولید نمی کند، گفت: اجرا و وجود کارت سوخت در تقابل با ابزارهای تحریمی است .

وی با اشاره به اینکه قاطبه قاچاقچیان مرزنشین نیستند اظهار کرد: کسانی که اقدام به امر قاچاق می‌کنند در قالب مافیا و یک سازمان حساب شده و نظام‌مند عمل می‌کنند لذا، حذف کارت سوخت یکی از زمینه های ایجاد قاچاق است.

موسوی خواه مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی با اشاره به اینکه قاچاق سوخت در حجم گسترده انجام می شود افزود: قاچاق به هیچ وجه از نازل و پمپ بنزین نیست، بین ۳ تا ۵ میلیون نفر ممکن است کارت های سوخت و رمز خود را فراموش کرده باشند، لذا ظرف 3 ماه می‌توانیم این کارت ها را صادر کنیم.

ادیانی راد با اشاره به اینکه مسئولان باید پاسخگوی حذف کارت سوخت باشند و از ملت عذرخواهی کنند، گفت: دفع ضرر احتمالی عقلا واجب است، از ابتدای انقلاب تا به امروز در شرایط تحریم بوده ایم و اجرای کارت سوخت در تقابل با ابزار‌های تحریمی است.

وی با اشاره به تصمیمات و نوع برنامه ریزی های تصمیم سازان در قانون و سیاست‌های دولت اظهار کرد: باید در این مقطع به تجربه زیبای کارت سوخت توجه کنیم و به دنبال احیای آن باشیم.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی با اشاره به اینکه در استان سیستان و بلوچستان در سال گذشته ۷ و نیم درصد رشد مصرف بنزین داشتیم در صورتی که سال گذشته رشد میانگین کشور ۸ درصد بود افزود: رشد مصرف بنزین در این ۶ ماهه نزدیک به ۳۰ درصد شده است، لذا باید اذعان داشت که ۲۳ درصد اضافی به بحث قاچاق تمایل پیدا کرده و سال گذشته سال قاچاق خیزی نبوده است.

وی با اشاره به اینکه اعداد و ارقام قاچاقی که دوستان اعلام می‌کنند برآوردی و تقریبی است اظهار کرد: در بحث بنزین مصرف کننده عمده نداریم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
مهدی
۰۹:۰۰ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
دلیل اصلی قاچاق سوخت کم شدن ارزش پول ملی ماست از موقعی که دلار توی کشور ما رکورد زده قاچاق سوخت چندبرابر شده . مسئولین به جای فکر کردن برای فشار بر مردم توسط گرون کردن بنزین و گازوئیل ، به فکر ارتقاء ارزش پول ملی کشورمان باشند تا قاچاق دیگر برای قاچاقچی به صرفه نباشد.
ملکوت
۰۸:۰۱ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
این نشانه ضعف مدیریت هست یا بهانه برای دو نرخی کردن بنزین .مرزه های کشور کنترل کنید تا قاچاق سوخت انجام نشود .
فرهاد
۰۷:۵۸ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
اینا همش بهانه است که سئولان دوست داره مردم رو اذیت کنه و باعث تشویش مردم بشه یکیش همین زمزمه های کارت سوخت و بنزین و گرانی سوخت است.
مهرداد رادمهر
۰۷:۵۴ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
کارت سوخت یک راه حل گذرا و بسیار پر هزینه برای مبارزه با قاچاق بنزین و مصرف بی رویه آن است. در حال حاضر چاره ای جزء استفاده از کارت سوخت و سهمیه بندی نیست. سهمیه 60 لیتر با قیمت فعلی و سهمیه آزاد با لیتری 4000 تومان برای جلوگیری از قاچاق باید لحاظ گردد. تنهاترین و بهترین راه واقعی کردن قیمت بنزین است؛ مشروط به اینکه : 1- پول نصف تولید روزانه بنزین به حالت یارانه ای در اول هر ماه براساس قیمت متوسط ماهیانه بنزین در ماه قبل، به حساب همه ایرانیان ساکن( زنده و با ملیت ایرانی) واریز شود؛ 2- نصف دیگر تولید بنزین به کشورهای همسایه به صورت ارزی صادر و منبع ارزی حاصل صرف زیر ساخت های حمل و نقل عمومی و نوسازی صنایع نفت و پالایشگاهی شود؛ 3- گاز طبیعی فشرده فقط به خودروهای عمومی( تاکسی - وانت بارها - اتوبوس ) با قیمت فعلی اختصاص یابد. این راهکار باعث ایجاد عدالت اجتماعی، کاهش بی رویه بنزین و آلایندگی هوا، کاهش قاچاق می شود. دولت و مجلس شورای اسلامی باید در این امر شجاعت بیشتری نشان دهند
ناشناس
۰۷:۵۴ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
بگید میخواهیم سوخت روگران کنیم ؛اینطوری بهتره
saeed
۰۷:۵۳ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
یکی میاد کارت سوخت رو احیا میکنه بعدی میاد بر میداره دوباره بعدی میاد احیاش میکنه و خلاصه همین داستان ادامه داره
جمشید
۰۷:۳۰ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
بابا بگید میخایم بنزین رو چند برابر کنیم تمام شد رفت،چرا اونقدر با مردم رو در وایسی میکنید
ناشناس
۰۷:۱۲ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
اوووووووووووووووووووووه مای گاد
ناشناس
۰۷:۰۳ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
سلام چند شب پیش در مورد یک اتوبوس که گازوئیل قاچاق داشت در تلویزیون نشان داد نظرم این است که جلوی هر ایست وبازرسی پلیس راهنمای ورانندگی یک باسکول نصب کنند با این کار وزن خالص خودرو مشخص میشود با تشکر
ناشناس
۰۷:۰۳ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
سلام چند شب پیش در مورد یک اتوبوس که گازوئیل قاچاق داشت در تلویزیون نشان داد نظرم این است که جلوی هر ایست وبازرسی پلیس راهنمای ورانندگی یک باسکول نصب کنند با این کار وزن خالص خودرو مشخص میشود با تشکر
ناشناس
۰۶:۲۸ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
قاچاق سوخت از جایگاههای سوخت می شود با نظارت و دوربین های آنلاین میتوانید جلوی قاچاق را بگیرید
حسن
۰۶:۱۴ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
سلام اگر قیمت دلار به ۲۰۰۰ هزار تومان بر گردد خود به خود قاچاق سوخت ول می شود و نیازی به کارت سوخت نیست
ناشناس
۰۶:۰۲ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
راستش را بگید به مردم ،قیمت بنزین قرارهای چند بشه ؟
A
۰۱:۵۲ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
اینها بهونه واسه گرون کردن بنزینه
ناشناس
۰۱:۴۱ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
بهترین راهکار برای به صفر رساندن قاچاق سوخت این است که دولت ، بانک مرکزی و مسئولین همت کنند ارزش پول ملی کاهش پیدا نکنه بلکه ارزشش برابر دلار افزایش پیدا کنه
وقتیکه ارزش دلار به 30،000 ریال کاهش پیدا کنه بنظر شما قاچاق سوخت توجیه اقتصادی داره؟!
ناشناس
۰۰:۴۷ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
ماهی 120 لیتر بنزین سهمیه به خودروهای شخصی بدن و قیمت را بکنند 10000 تومان این بهترین روش است که کسی هم فکر نکنم زیانمند بشه