وی ادامه داد: بازار، چالش دیگری است که از تمام موضوعات مهم تر اســت. بسیاری از شــرکتها بازار مشخصی در داخل ندارند و صرفاً بر اساس یک توانمندی و علاقمندی فردی شکل گرفتهاند یا اینکه به رغم وجود بازار داخلی توانایی کسب سهم مناســبی از آن را ندارند. در مورد صادرات هم که توانایی های بیشــتری مورد نیاز اســت که عمدتاً شــرکتهای کوچک و متوسط از آن بی بهره هستند.
مهرداد شکریه یادآوری کرد: حوزه مواد و ساخت پیشرفته، موضوعی فرارشتهای بوده و به نحوی با تمام 9 حوزه مذکور مرتبط است اما عمده شرکتهای این حوزه در دسته دوم با عنوان «مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوریهای شیمیایی» قرار میگیرند که در مجموع 388 شرکت دانشبنیان (11 درصد کل شرکتهای دانشبنیان)در این دسته حضور دارند. در کل شرکتهای این دسته، 152 شرکت نوپا نوع 1، 117 شرکت تولیدی نوع 2، 82 شرکت تولیدی نوع 1 و همچنین 37 شرکت نوپا نوع 2 حضور دارند.
انتهای پیام/
ضرورت رونق بازار داخلی شرکتهای دانشبنیان برای پایداری