سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معرفی خودرو/

چری آریزو 5 (Turbo) را بشناسید

برند خودروسازی چری در سال ۱۹۹۹ شکل گرفت و از سال ۲۰۰۳ با تولید انواع خودرو‌های سواری آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شاید با گذشت سال‌ها، فراموش کرده باشید که اولین خودروی چینی بازار ایران، چه بود و توسط کدام برند ساخته می‌شد. پاسخ این سوال، می‌تواند نشانه‌ای از تجربه‌ی بالای گروه خودروسازی چری در امر صادرات به خارج از چین باشد، ضمن اینکه پیشرفت قابل توجه صنایع مرتبط با خودرو، دراین کشور را یادآوری می‌کند. به نظر می‌رسد، سدان A۱۵ که بعد‌ها به چری ویانا تغییر نام یافت، اولین خودروی چینی با واردات انبوه در بازار ایران باشد. نگاهی گذرا به A۱۵ و محصولات مدرن چری، مثل آریزو ۵؛ بار دیگر ثابت می‌کند خودروسازی چین در مسیر پیشرفت است و البته در نقطه‌ی مقابل آن، خودروسازان وطنی، با حرکتی لاک‌پشتی؛ نظاره‌گر بازار جهانی هستند.

خودروسازی چری، در شرق چین و شهر ووهو استان آنهوی (Wuhu, Anhui Province) این کشور حضور دارد. این برند در سال ۱۹۹۹ شکل گرفت و از سال ۲۰۰۳ با تولید انواع خودرو‌های سواری آغاز به کار کرد. چری از آن دسته گروه‌های صنعتی چین محسوب می‌شود که با هدف صادرات و فروش در بازار جهانی تاسیس شد و البته با سرعت غیر قابل تصوری رشد کرد. این شرکت، هم‌اکنون رتبه دهم ساخت و مونتاژ خودرو در چین را با تیراژ ۷۰۰ هزار دستگاه در سال به خود اختصاص داده است. چری علاوه بر تولید خودرو با برند اختصاصی، برای شرکت‌های مطرح دنیا، خصوصا جگوار و لندروور، خودرو مونتاژ می‌کند و در مجموع نزدیک به یک‌چهارم کل تولیدات این شرکت، به خارج از چین صادر می‌شود. محصولات چری علاوه بر چین و ایران، در کشور‌های ترکیه، مراکش، مصر، برزیل، شیلی و آفریقای جنوبی عرضه می‌شوند، درحالی‌که حضور محدودی هم در روسیه دارند. لازم به توضیح است، برند MVM که در ایران با مدل‌هایی مثل X۵۵ و ۵۵۰ حضور دارد هم، زیرمجموعه‌ی چری محسوب می‌شود.

تنوع محصولات چری فراتر از انتظار است و ۱۰ مدل مختلف را شامل می‌شود. این شرکت، کراس‌اور‌های خود را با نام تیگو تولید می‌کند که شامل تیگو ۲ (در ایران MVM X۲۲)، تیگو ۳ (در ایران MVM X۳)، تیگو ۵ و تیگو ۷ هستند. سواری‌های چری هم با نام آریزو شناخته می‌شوند که آریزو ۳، آریزو ۵ و آریزو ۷ را شامل می‌شود. درحالیکه چند مدل خودروی کوچک اقتصادی هم در سبد چری وجود دارد، این برند با سری آریزو و تیگو، سعی می‌کند کیفیتی قابل قبول داشته باشد و حضوری قدرتمند در بازار خارج از چین نشان دهد. از گروه آریزو، شاهد واردات سدان میان‌جثه‌ی آریزو ۵ به ایران هستیم که به تازگی، با پیشرانه‌ی توربو شارژ و البته قیمت بالاتر نسبت به نسخه‌ی استاندارد، پیش‌فروش می‌شود.

طراحی ظاهری و بدنه

برای علاقه‌مندان حرفه‌ای خودرو، نمای روبروی آریزو ۵، الهام گرفته از محصولات مدرن اوپل به نظر می‌رسد، هرچند که نمی‌توان جذابیت ظاهری و طراحی قابل قبول این محصول را نادیده گرفت. با نگاهی به جدیدترین مدل‌های چری که آریزو ۵ و کراس‌اور تیگو ۷ را شامل می‌شود، متوجه زبان طراحی این برند، خصوصا در فرم چراغ‌های اصلی و جلوپنجره می‌شویم. با این سبک، به وضوح خطوط تیز روی بدنه و زاویه‌های تند قطعات متخلف، بر منحنی‌ها و گوشه‌های مدور، ترجیح داده شده‌اند.

نمای روبروی آریزو ۵، به دو قسمت بالا و پایین تقسیم شده است که با خط روی جلوپنجره مشخص می‌شود. امتداد این خط تا زیر چراغ اصلی، سپر و گلگیر را جدای از دیگر قسمت‌ها نشان می‌دهد. جلوپنجره ۶ ضلعی، با لوگوی کوچک چری و زمینه‌ی مشبک سیاه‌رنگ دیده می‌شود، درحالیکه قاب براق فلزی دارد و خبری از لوگوی درشت قدیمی نیست. چراغ اصلی، نقش بسیار مهمی در حس اسپرت آریزو ۵ بازی می‌کند و مجزا از دیگر قطعات بدنه، زیبایی بسیار خوبی دارد. سپر این مدل، از کنار چرخ جلو و ناحیه‌ی گلگیر به صورت مدور طراحی شده است تا حالت چهارگوش کلاسیک نداشته باشد. این بخش، با فضای سیاه‌رنگ و پلاستیکی دیده می‌شود که هدایت‌کننده‌ی هوا و البته کاهش‌دهنده‌ی هزینه‌های تولید خواهد بود. چراغ روشنایی روز LED هم در طرفین سپر و با جایگاهی پلاستیکی قرار داده شده است که البته می‌توانست با کمی هزینه‌ی بیشتر، طراحی بهتری داشته باشد.

از نکات مثبت در طراحی چری آریزو ۵، باید به خطوط حجم‌دهنده‌ی روی کاپوت اشاره کرد که همراه با خط باریک بالای سپر، جایگاه چراغ‌های اصلی را تقویت می‌کنند و حس یک خودروی اسپرت مدرن را به چشم بیننده می‌رسانند. خطوط روی کاپوت، امتداد جذابی با ستون‌های A. دارند و حجم بدنه‌ی آریزو ۵ را بزرگ‌تر نشان می‌دهند.

از نمای جانبی، تاکید طراحان چری بر خطوط تیز، بیشتر توی چشم می‌زند و فرم سه بعدی محصول را مشخص می‌کند. خط اصلی این قسمت، از انتهای چراغ عقب و دقیقا در امتداد دستگیره‌ها تا لبه‌ی گلگیر جلو دیده می‌شود، درحالیکه کاملا موازی با آن؛ خط دیگری در پایین در‌ها وجود دارد. چری آریزو ۵، با شیب نسبتا متقارن سقف در طرفین طراحی شده است که باعث میشود، شیشه‌های جلو و عقب هم‌اندازه به نظر برسند. این موضوع، طول کاپوت عقب کاهش می‌دهد و حس یک خودروی اسپرت فست‌بک، شبیه به محصولات آئودی تداعی می‌کند. از دیگر نکات مهم در نمای جانبی آریزو ۵، می‌توان به رینگ‌های ۱۶ اینچ و آینه بغل‌های راهنمادار اشاره کرد که نیمی از آن هم‌رنگ بدنه و نیمی دیگر، پلاستیک سیاه رنگ است.‌

می‌توان ادعا کرد، طراحی خوب آریزو ۵ در پشت خودرو هم ادامه داشته است. البته باید توجه داشت که فرم چراغ‌های عقب و پیکربندی بدنه، شباهت بسیار زیادی به هیوندای سوناتا ۲۰۱۷ دارد. کوتاه بودن کاپوت عقب، با اضافه شدن لبه‌ای شبیه به دیفیوزر، کمتر توی ذوق می‌زند و بار دیگر، طراحی هوشمندانه‌ی آریزو ۵ را ثابت می‌کند. چراغ‌های عقب، با خطوط تیز در لبه‌ها همراه هستند تا اسپرت‌تر دیده شوند. سپر هم، برجستگی اغراق‌آمیزی دارد که مسلما با هدف افزایش حجم ظاهری خودرو و با ابهت‌تر دیده‌شدن آن، انجام شده است. مشابه سوناتا، خطی شبیه به نیم‌دایره پیرامون سپر عقب دیده می‌شود که در بخش پایین دارای قطعه‌ای پلاستیکی با حاشیه‌ی منحنی است. لبه‌های درپوش صندوق و محل قرار گرفتن پلاک هم، تفاوت خاصی با سدان مشهور هیوندای ندارد.

در مجموع، می‌توان نمره‌ی خوبی به طراحی چری آریزو ۵ داد و ظاهر آنرا، عامه پسند و جذاب توصیف کرد. ابعاد این خودرو شامل طول ۴۵۷۲ میلی‌متر با عرض ۱۸۲۵ میلی‌متر و ارتفاع ۱۴۸۲ میلی‌متر است که فاصله محور‌های ۲۶۷۰ فراهم می‌کند.

طراحی داخلی و کابین

برای عامه‌ی مردم، آنچه در نمای داخلی یک خودروی چینی اهمیت دارد، موادر به کار رفته در داشبورد و تودری‌ها است. این روزها، تقریبا تمام مدل‌های چینی بازار، به لطف استفاده از نمایشگر لمسی و ترفند‌های مربوط به چیدمان ادوات، ترکیب جذابی در فضای داخلی ارائه می‌کنند، اما به دلیل استفاده از پلاستیک خشک و بعضا مواد بازیافتی، خریدار خود را پشیمان می‌کنند. اگر تجربه‌ی حضور در سدان‌های چینی ارزان‌قیمت، مثل آریو S. ۳۰۰، بی‌وای‌دی F. ۳ یا برلیانس H. ۳۳۰؛ داشته باشید مسلما متوجه این موضوع خواهید شد که آریزو ۵ در زمینه‌ی مواد به کار رفته در کابین، بهتر از رقبای هم‌وطن خود عمل می‌کند. هرچند که داشبورد این خودرو، چندان نرم و با کیفیت عالی نیست، اما حسی نزدیک به یک محصول کره‌ای دارد.

ترکیب و طراحی ادوات مختلف داشبورد به تبعیت از ظاهر بیرونی خودرو، اسپرت و مدرن به نظر می‌رسد. مجاری هوای تهویه مطبوع، با حالتی کشیده و پرانتزی، پیرامون نمایشگر ۷ اینچی قرار گرفته‌اند. کلید‌های مربوط به سرگرمی‌های چندرسانه‌ای، به خوبی گروه‌بندی شده‌اند و روی سطحی شیبدار با ترکیب زیبا ارائه می‌شوند. جای‌گذاری دیگر ادوات روی داشبودر، مثل کلید‌های گردان تهویه مطبوع، قابل قبول است.

فرمان خودرو در مدل فول‌آپشن، پوشش قابل قبولی دارد که پلاستیک خشک نیست و تاحدودی جنس چرم را شبیه‌سازی می‌کند. ترکیب کلی فرمان ساده است و با کلید‌های غیر فلزی برای کنترل سیستم صوتی و برقراری تماس تلفنی در طرفین، ارائه می‌شود. پشت فرمان، پنل‌های سیلندری سرعت و دور موتور قرار دارند که دایره‌ی ساده نیستند و با حالت ۶ ضلعی به هم پیوسته ارائه می‌شوند. عقربه‌ی سفید با هاله‌ی نور سرخ، حس اسپرت و جوان‌پسندی به راننده‌ی آریزو ۵ می‌دهد، ضمن اینکه همراه با نمایشگر TFT میانی، می‌توان از تمامی هشدار‌های مربوط تجهیزات فنی و ایمنی خودرو، باخبر شد.

بر خلاف خودرو‌های وطنی، چینی‌ها اهمیت زیادی به کیفیت نشیمن محصولات خود می‌دهند. این موضوع در چری آریزو ۵ هم به خوبی دیده می‌شود به طوری که نه‌تن‌ها مواد قابل قبولی در پوشش صندلی‌ها به کار گرفته شده است که نوع طراحی آنها، ارگونومیک و هماهنگ با بدن سرنشین خواهد بود. طول داشبورد آریزو ۵، نسبتا زیاد است و به همین دلیل، مجاری هوای متعددی در آن طراحر شده‌اند که حتی قسمت‌های کناری و بالایی را پوشش می‌دهند. در قسمت بین صندلی‌ها به تبعیت از مد روز؛ جالیوانی پلاستیکی و محفظه‌ی وسط همراه با استراحتگاه بازو از جنس پوشش صندلی‌ها قرار دارد، اما ترمز دستی با ظاهری ناخوشایند دیده می‌شود. تقریبا تمام قسمت‌های داخل در، پلاستیک خشک سیاه‌رنگ وجود دارد و استفاده‌ی کمی از پوشش پارچه‌ای برده است.‌

نمی‌توان آریزو ۵ را خودروی جاداری به حساب آورد، چرا که برای افرادی با قد بلندتر از ۱۸۰ سانتیمتر، هم در ردیف جلو و هم روی صندلی‌های عقب؛ با کمبورد فضای سر مواجه است. از سویی دیگر، کشیدگی اتاق و عرض خودرو، قابل قبول به نظر می‌رسد که در نتیجه‌ی آن، فضای مقابل زانو و اطراف شانه‌ها برای چهار سرنشین بالغ، کافی خواهد بود. داخل صندوق بار آریزو ۵، می‌توان از ۴۳۰ لیتر فضای مفید استفاده کرد که البته چندان زیاد نیست و در مقایسه با تندر ۹۰ با صندوق ۵۱۰ لیتری، کاملا معمولی است. از سویی دیگر، امکان خواباندن صندلی‌های عقب؛ کمک زیادی به افزایش فضای حمل بار می‌کند.

پیشرانه و قوای فنی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، چری آریزو ۵ با دو پیشرانه‌ی متفاوت در کشور عرضه می‌شود که شامل ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و ۱.۵ لیتری توربوشارژ است. هرچند که ظاهر این مدل‌ها، کاملا مشابه به نظر می‌رسد، با توجه به اختلاف قیمت قابل توجه آنها، می‌توان پیش‌بینی کرد که خریدار آریزو ۵، دچار سردرگمی و دودلی میان این خودرو‌ها نشود.

همانند یک سال گذشته، آریزو ۵ همچنان با پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری استاندارد به قدرت ۱۱۶ اسب بخار همراه با گشتاور ۱۴۱ نیوتن‌متر ارائه می‌شود. بیشترین قدرت این پیشرانه، در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و بالاترین گشتاور از دور موتور ۳۸۰۰ دور بر دقیقه اندازه‌گیری شده است. آریزو ۵ استاندارد، با جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته در زمانی حدود ۱۳ تا ۱۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که البته با گیربکس اتوماتیک CVT، نزدیک به ۱۵ ثانیه است. میانگین مصرف سوخت این خودرو هم، طبیعتا در نسخه‌ی دستی و اتوماتیک، حدود یک لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تفاوت دارد و عددی حدود ۹ تا ۱۰ لیتر خواهد داشت. نهایت سرعت آریزو ۵ با پیشرانه‌ی ۱۱۶ اسب بخار، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است.

نمونه‌ی توربوشارژ چری آریزو ۵ به تازگی در ایران پیش‌فروش می‌شود. این محصول با پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری، قدرت ۱۴۵ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر فراهم می‌کند که آمار قابول قبولی به نظر می‌رسد. با توجه به تازگی آریزو ۵ توربوشارژ در کشور، هنوز نتیجه‌ی تست این خودرو با بنزین وطنی مشخص نیست و نمی‌توان درباره‌ی زمان صفر تا ۱۰۰ آن با قاطعیت سخن گفت، اما با توجه به اظهارات سایت‌های چینی مبنی بر توانایی رسیدن خودرو به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زمان ۹.۵ ثانیه، می‌توان نتیجه گرفت این عدد در ایران، بین ۱۰ تا ۱۱ ثانیه باشد. قرار است آریزو ۵ توربو، فقط با جعبه دنده‌ی خودکار CVT عرضه شود که با این اوصاف، میانگین مصرف سوختی فراتر از ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت. نهایت سرعت آریزو ۵ توربو، ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است.

جالب است بدانید، آریزو ۵ توربو با پیشرانه‌ی ۱۴۵ اسب بخار، در بازار چین هم تازه وارد محسوب می‌شود. این خودرو، قبلا با پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتر توربوشارژ به قدرت ۱۲۰ اسب بخار تولید می‌شد که با نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، موفقیت چندانی به دست نیاورد.

آپشن‌های رفاهی

از مهم‌ترین امکانات فنی چری آریزو ۵ می‌توان به کولر برقی در نمونه‌ی فول‌آپشن این خودرو اشاره کرد که فشار بسیار کمی به پیشرانه‌ی بنزینی می‌آورد. ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، قفل مرکزی، شیشه‌بالابر برقی چهار طرف، چراغ‌های ترمز و روشنایی روز LED، خاموش شدن چراغ‌ها پس از خروج از خودرو (روشنایی بدرقه)، تنظیمات دستی صندلی راننده در چهار جهت و کروز کنترل در همه‌ی مدل‌های آریزو ۵ وجود دارند.

امکانات اضافی این خودرو که در نمونه‌ی توربوشارژ و نسخه‌ی مجهز به گیربکس اتوماتیک (تیپ اکسلنت) وجود دارد، عباتند از؛ غربیلک چرمی فرمان، سانروف برقی و رینگ‌های اسپرت ۱۶ اینچ. نمایشگر اصلیچری آریزو ۵، سایز ۷ اینچ است و با دوربین پارک و سنسور عقب عمل می‌کند. سیستم پخش چندرسانه‌ای دارای ۶ بلندگو است. از طریق بلوتوث، می‌توان تلفن همراه را به نمایشگر و سیستم سرگرمی‌های خودرو متصل کرد و امکان پاسخ یا قطع تماس با دکمه‌های روی فرمان هم وجود دارد. درگاه‌های USB و AUX همراه با امکان شارژ ۱۲ ولت در کابین خودرو وجود دارند.

آپشن‌های چری آریزو ۵ در تیپ‌های مختلف، متفاوت است و بهتر است به هنگام ثبت نام خودرو، فهرست کامل امکانات خودرو توسط خریدار مشاهده شود. به عنوان مثال، تیپ دنده دستی این خودور که با کد MT شناخته می‌شود، دارای استارت دکمه‌ای، نمایشگر ۷ اینچ و صندلی‌های چرمی نخواهد بود.

تست تصادف و آپشن‌های ایمنی

همان‌طور که برای همه‌ی ما قابل پیش‌بینی است، چری آریزو ۵ هم مثل دیگر خودرو‌های چینی بازار ایران، دارای ۵ ستاره‌ی از نهاد تست تصادف خودرو‌های چین (C-NCAP) است. از سویی دیگر، تلاش ما برای پیدا فیلم مربوط به این آزمون، بی‌نتیجه بود.

امکانات آریزو ۵ در تیپ‌های مختلف تفاوت دارد. در ارزان‌ترین نسخه (تیپ MT دنده دستی)، تنها دو کیسه‌ی هوا برای سرنشینان جلو وجود دارد، ضمن اینکه با سیستم ضد سرقت الکترونیکی (ایموبلایزر)، کمربند‌های ایمنی سه نقطه‌ای پیش‌کشنده چهار صندلی، ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیک قدرت ترمز (EBD) ارائه می‌شود. امکانات ارزشمندی، مثل فناوری کنترل لغزش (TCS)، سیستم کمکی ترمز (BA)، فناوری حفظ پایداری و تعادل (ESP)، چهار کیسه‌های هوای پرده‌ای جانبی و سیستم کمی حفظ خودرو در شیب (HHC)، تنها در نسخه‌ی فول‌آپشن (تیپ اکسلنت) ارائه می‌شوند و نمونه‌ی دنده دستی از ان‌ها بی‌بهره خواهد بود.

آزمون فنی و کیفیت رانندگی

آنچه مسلم به نظر می‌رسد، تفاوت قابل توجه آپشن‌های ایمنی و رفاهی در آریزو ۵ مجهز به پیشرانه‌ی تنفس طبیعی و جعبه‌دنده‌ی دستی با نسخه‌ی توربوشارژ دنده اتوماتیک است. هرچند که قیمت این دو محصول نیز اختلاف زیادی دارد، از نظر ظاهری تفاوت خاصی در آن‌ها احساس نمی‌شود.

تیپ دنده دستی آریزو ۵ با پیشرانه‌ی ضعیف‌تر، در کلاس سدان‌های اقتصادی چینی قرار می‌گیرد که البته نسبت به رقبای داخلی، گران‌تر است. پیشرانه‌ی ۱۱۶ اسب بخار، نیاز‌های یک خانواده‌ی معمولی را فراهم می‌کند و مسلما مناسب شتاب‌گیری‌های ناگهانی نخواهد بود. در حالیکه مدل‌های چینی با پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری، مثل ام‌جی ۳۶۰، بی‌وای‌دی F۳ و حتی بسترن B۳۰ با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری، حدود ۱۰۷ اسب بخار قدرت دارند، چری با آریزو ۵ نشان می‌دهد فناوری بالاتری ارائه می‌کند و در ازای قیمت بیشتر، کیفیت فنی بهتری دارد. البته نباید فراموش کرد، برتری شتاب و قدرت آریزو ۵، کمی مصرف سوخت بالاتر هم خواهد داشت.

فعلا، نمونه‌ی ۱.۵ لیتری ۱۱۶ اسب بخار با جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک (تیپ اکسلنت) ثبت نام نمی‌شود. این موضوع، احتمالا با هدف جذب خریداران به سمت نمونه‌ی توربوشارژ انجام شده است، اما در مجموع به نفع مشتری خواهد بود، چرا که پیشرانه‌ی تنفس طبیعی با جعبه دنده‌ی اتوماتیک CVT، نه‌تن‌ها کند و کسالت‌آور است، بلکه مصرف سوخت بالاتری دارد و با توجه به قیمت بیشتر، خرید نسخه‌ی دنده دستی (تیپ MT) منطقی‌تر به نظر می‌رسد. البته خرید آریزو ۵ در نسخه‌ی اکسلنت، علاوه بر گیربکس اتوماتیک؛ امکانات جالبی مثل کولر برقی به همراه خواهد داشت که در افزایش راندمان تابستانی پیشرانه، تاثیرگزار خواهد بود.

نمونه‌ی توربوشارژ، هرچند که هنوز به دست خریدار ایرانی نرسیده است و مشخص نیست با بنزین وطنی، چه عملکردی داشته باشد، قدرت بسیار خوبی نزدیک به یک مزدا ۳ موتور ۲۰۰۰ ارائه می‌کند. این موضوع، روی کاغذ جذابیت زیادی دارد، اما باید توجه داشت که چنین قدرتی در دور‌های بالای موتور در دسترس راننده خواهد بود و ممکن است، مثل شاسی‌بلند جک S. ۵ با پیشرانه‌ی توربوشارژ ۲ لیتری؛ شاهد تاخیر‌های ناراحت‌کننده در عملکرد سیستم توربوشارژ باشیم. درحالیکه تاخیر توربو در ام‌جی جی‌تی با پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۲۰ اسب بخار، تا حد قابل قبولی رفع شده است، نمی‌توان به کیفیت علمکرد این سیستم در چری آریزو ۵ مطمئن بود، چراکه تولید قدرت ۱۴۵ اسب بخار از یک پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری، مسلما با چالش‌هایی روبرو است.

شاید تصور کنید، قیمت بالایی که برای آریزو ۵ پرداخت می‌شود، خریدار را صاحب محصولی با کیفیت بسیار بالا در کابین می‌کند. در پاسخ به این موضوع باید گفت، داشبورد این خودرو، شاید بهتری از بی‌وای‌دی F. ۳ و آریو S. ۳۰۰ باشد، اما در حد هیوندای النترا نخواهد بود. برای داشتن صندلی و فرمان چرم مصنوعی هم، باید مبلغ بالاتری بپردازید، چرا که نمونه‌ی دنده دستی با چنین آپشنی ارائه نمی‌شود. البته نباید فراموش کرد، راحتی صندلی‌های آریزو ۵، خصوصا برای چهار سرنشین بالغ، فراتر از سدان‌های ساخت داخل احساس خواهد شد.

یکی از معایت آریزو ۵، فرم خاص صندوق عقب است که نه‌تن‌ها با فضای ۴۸۰ لیتر، چندان جادار محسوب نمی‌شود، به دلیل کشیدگی بدنه، ورودی کم‌عرضی دارد و نمی‌تواند برای حمل وسایل بزرگ مناسب باشد. این محصول، برای ۵ سرنشین، فضای کافی نخواهد داشت و البته برای چهار انسان بلندقد هم، در قسمت بالای سر با کمبود فضا مواجه است.

در مجموع، می‌توان ظاهر آریزو ۵ را، مهم‌ترین نکته‌ی مثبت این خودرو در مقایسه با رقبا در رنج قیمتی نسخه‌های مختلف این خودرو دانست. هرچند که کیفیت سواری و مواد به کار رفته در کابین آریزو ۵، بهتر از سدان‌های چینی زیر ۶۰ میلیون تومان است، از نظر شتاب‌گیری و مصرف سوخت، فراتر از انتظار عمل نمی‌کند. این محصول، رانندگی جوان‌پسندی ارائه نمی‌کند و عاشقان سرعت، بهتر است به جای خرید نمونه‌ی توربوشارژ، با کمی پس‌انداز بیشتر؛ سراغ مدل‌های دست دوم مزدا ۳ بروند.

انتهای پیام/

برچسب ها: نبض بازار ، خودرو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
سلام.دوستان‌من امسال 1400 آریزو 5 توربو خریدم.از همه چیزی که داره راضی هستم.فقط خیلی کمک های خشکی داره و اصلا خوب نیس.گفتم بگم شاید کسی اطلاع نداشته باشه.