"آرش محبی نژاد" افزود: قطعه سازان در صورت تامین شدن به موقع قطعات مورد نیاز و ترخیص آنها از گمرک و همچنین فراهم شدن نقدینگی مورد نیاز، قادر به پاسخگویی به نیاز خودروسازان در برنامه پیش فروش ها خواهند بود.
وی بیان داشت: در مجموع بیش از 18 هزار میلیارد تومان نقدینگی برای انجام فعالیت های جاری قطعه سازان مورد نیاز است که به دلیل عمل نکردن به موقع به تعهدات از سوی خودروسازان، تاکنون یک سوم این رقم معوق شده است.
این مقام صنفی به افزایش قیمت قطعات خودرو اشاره کرد و گفت: طبق محاسبه های انجام شده، قیمت قطعات خودرویی بطور متوسط در همسنجی با پارسال باید دستکم 80 درصد افزایش داشته باشد تا بتوان این صنعت را سرپا نگه داشت.
وی خاطرنشان کرد: البته با بخشی از این افزایش قیمت در نیمه نخست سال و طی مذاکره های انجام شده، موافقت شده است.
محبی نژاد خواستار آن شد که دولت با در اختیار قرار دادن مواد اولیه ارزان یا ارز ارزان قیمت به قطعه سازان موافقت کند تا رشد قیمتی کمتری را در تولید قطعات و به تبع آن در تولید خودرو شاهد باشیم.
وی در ادامه از چگونگی ترخیص قطعات از گمرک گلایه کرد و افزود: این موضوع از طرف بانک ها و گمرک به صورت سلیقه ای انجام می شود؛ به طوری که برخی قادر به ترخیص قطعات شده اند، اما برخی دیگر موفق نشدند.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان یادآور شد: مواد اولیه مورد استفاده برخی قطعه سازان مصرف دوگانه دارد و علاوه بر قطعه سازی می توان در سایر صنایع آنها را بکار برد، با این حال بسیاری قطعه سازان مشمول پرداخت نکردن ما به التفاوت ارزی نشدند.
بیشتر بخوانید:سرگیجه مشتریان در بازار خودرو/ افزایش دوباره قیمت خودرو کلید خورد!
در ماه های گذشته صنایع خودرو و قطعه سازی کشور متاثر از مسائل ارزی و تحریم های خارجی بوده است؛ چندی پیش مقدمات ترخیص بخشی از قطعات مورد نیاز خودروسازان فراهم شد که به گفته فعالان این بخش می توان با استفاده از آنها نزدیک به 20 هزار دستگاه خودرو را تکمیل و روانه بازار کرد و تا حدودی از التهابات قیمتی موجود بازار خودرو کاست. آمارها نشان می دهد اکنون نزدیک به یک هزار و 500 قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/