به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ اسماعیل تبادر استاندار فارس درمراسم یادروز حافظ، با بیان اینکه اگر چه سخن گفتن از حافظ کاری آسان نیست، گفت: حافظ گنجینه شعر، شعور و فرهنگ پویا و زنده و آئینه تمام نمای تاریخ ایرانی است.
وی تصریح کرد: حافظ یکی از بزرگترین نابغههای نظم فارسی است که شعرای نامدار جهان در برابر نبوغش سر تعظیم فرود آورده اند تا آنجا که سید قطب، ادیب و شاعر مصری، دیوان حافظ و ترجمه عربی آن را هدیه ای به دنیای عرب و آن را ثروتی ادبی و رستاخیزی در اندیشه و هنر و احساس به شمار می آورد.
تبادار گفت: بی شک شناخت حافظ، شناخت وجوه پوشیده وجود ایرانیان است، و اگر تا همین امروز سَلَفی گری و ظاهر پرستی کسانی مثل ابن تیمیمه چه در ایران و در میان شیعیان و چه در میان اهل سنت، رونق نگرفته باید دلیل آن را در دولت بی زوالِ زبان شاعران بزرگ ما و از جمله در زبان حافظ جست و جو کرد.
وی اضافه کرد: اگر حافظ «آسایش دو گیتی» را تفسیر این دو حرف دانسته که با «دوستان مروت» و «با دشمنان مدارا» این توصیه ناشی از فهم او نسبت به نظری که در باب انسان و محدودیت های وجود او دارد.
استاندار فارس بیان کرد: جهان مطلوب حافظ، جهان رندان یا دنیای رندانه ای است که اگر محقق شود هر آزاده ای که به جست و جوی گوهر خویش برآید، در آن به کام دل می رسد.
وی، افزود: جامعه آرمانی حافظ، خراب آبادی است که در آن خود پرستیدن و تحقیر دیگران، نقش خرابی دارد.
تبادار گفت: خرابات حافظ، آبادترین جای زمین است، شهر عشق است که شهروندان آن، همه، عاشقانی خواهند بود که پاکبازی، یکرنگی و آزاد فکری را به عنوان دستاوردهای خطیر آفرینش برای همگان، ضروری و لازم می بینند.
تبادار افزود: در این آرمان شهر، ریا، سالوس، خودبینی، زهد فروشی، نصیحت بی جا و مُحتسبی و تر دامنی را راهی نیست و گشاده دلی، دگر بینی و یک رنگی، اهورایی ترین مفاهیم در این دنیایِ دل پذیرِ حافظ است و طبعا در چنین جایی، نه از جنگ خبری است و نه از ظلم، عدل و انصاف و مروت، پیوسته مد نظر است و نامردمی، مردود و عشق به انسان و انسانیت چون مشعلی پیوسته، در سینه ها زبانه می کشد.
استاندار فارس اضافه کرد: اگر کسانی می خواهند رمز نفرت ایرانیان از خونریزی را بفهمند باید بتوانند با عالم حافظ آشنا شوند.
تبادار بیان کرد: حافظ معنایی از قرآن را حفظ کرده که امروز می تواند ما و جهان را نجات دهد، آنچه به تعبیر خود او جمع میان لطایف حِکَمی با کتاب قرآنی است.
وی گفت: برای فهم این معنی باید بتوانیم به صدای او گوش فرا دهیم و آشنایان این راه به خوبی با مشکلات و خطرات آن آشنا هستند.
تبادار افزود: هنر حافظ، همساز کردن ناهمسازی ها است، او هم زمین را دارد و هم آسمان را، هم تن را محترم می شمارد و هم جان را، در مکتب تلفیقی عشق که از نظر حافظ بر همه مکاتب رجحان دارد، صَنَم و صمد هر دو خواستنی و جمع شدنی است.
استاندار فارس بیان کرد: عشق حافظ اکسیر حیات و کیمیای مراد و یا به تعبیر علمی و زمینی، تیزابی است که هر خارا سنگ نادلپذیری را در خود حل می کند.
وی با بیان اینکه حافظ پرورش را مقدم بر آموزش می داند، ادامه داد: آثار او بیش از آنکه تعلیمی باشد تربیتی است و در پی انسان سازی است.
تبادار درخصوص درخواست رئیس انجمن دوستداران حافظ مبنی بر احیای آب رکن آباد، گفت: انتظار دارم شهرداری و مدیرکل میراث به فوریت احیای آب رکن آباد را در دستور کار قرار دهند و هر اعتباری لازم است در کنار آنها هستیم.
گفتنی است، پایمرد رئیس انجمن دوستداران حافظ طی صحبتی در این آئین، تقاضای رسیدگی و احیای آب رکن آباد را داشت.
انتهای پیام/ر