وی ادامه داد: از جمله اقدامات مهم مدیریتی دنیا، براساس سیاستهای بین المللی همچون "چارچوب سندای"، در مواجه شدن با خطر حوادث و بلایا، انجام اقداماتی در راستای کاهش پیامدهای منفی ناشی از حوادث در گروههای خاص، همچون کودکان است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا تلاش شده است تا از طریق اقدامات مناسب همچون آموزشهای هدفمند و تخصصی، کودکان را جهت روبرویی با این شرایط توانمند و آماده کنند.
عباسی دولت آبادی افزود: این آمادگی علاوه بر کاهش نتایج منفی ناشی از بلایا سبب افزایش آمادگی خانواده ها می شود. در این بین کودکان می توانند همچون حلقه یک زنجیر، رابطی میان متخصصین، اعضای خانواده و جامعه باشند.
وی ادامه داد: آموزش در کودکان سبب یادگیری و ایجاد تغییر رفتار پایدار در افراد می شود، از سوی دیگر کودکان، آموزش های دریافت کرده را با زبانی ساده و روشی اثربخش به سایرین منتقل می کنند. درنتیجه در درازمدت، توانمندسازی و آموزش کودکان، سبب آمادگی جامعه و کاهش پیامدهای منفی ناشی از رخداد حوادث و بلایا خواهد شد.
عباسی دولت آبادی گفت: در کشور ایران پس از زلزله بم در خصوص توجه به کودکان و پیشگیری از بروز عوارض جسمی و روانی ناشی از بلایا، اقداماتی ارزنده چون تدوین "استانداردهای حمایت از کودکان در شرایط بحرانی" صورت گرفته است. در حال حاضر لازم است در کشورما نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا مانند ژاپن، برنامه ریزی طولانی مدت آموزش تخصصی کودکان در حیطه کاهش خطر حوادث و بلایا و مدیریت آن صورت گیرد، همچنین برنامه ریزی هایی با همکاری و مشورت متخصصین انجام شود.
انتهای پیام/