سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رأی الیوم: خاشقچی، صندوق اسرار خاندان سعودی بود

رأی الیوم نوشت روزنامه‌نگار منتقد عربستانی به مثابه صندوق اسرار خاندان سعودی بود و ریاض برای اینکه این صندوق به دست ترکیه نیفتد خطرات سنگین سیاسی و دیپلماتیک ربودن وی را پذیرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اینترنتی رأی الیوم نوشت جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی به مثابه صندوق اسرار و اطلاعات خاندان سعودی بود که ریاض برای اینکه این صندوق به دست ترکیه نیافتد خطرات سنگین سیاسی و دیپلماتیک ربودن وی را پذیرفت.

پایگاه اینترنتی روزنامه رأی الیوم که از لندن به روز می‌شود در مقاله‌ای افزود: مهمترین پرسش درباره ناپدید شدن جمال خاشقچی این است که چرا عربستان سعودی دست به یک ماجراجویی زده که مسئولیت سنگینی در پی دارد؛ چرا باید خودش را در معرض یک رسوایی بزرگ قرار دهد در حالیکه خاشقجی آن چنان برای عربستان سعودی خطرناک نبوده است که ارزش این خطرپذیری را داشته باشد.

در اینجا باید در نظر داشت که جمال یکی از افراد نزدیک به خانواده حاکم بر عربستان بود و از بسیاری از جزئیات مسائل از نزدیک خبر داشته است. وی همچنین مشاور رئیس سابق اطلاعات عربستان سعودی بوده و از مسائل امنیتی دولت این کشور باخبر بوده است.

از زمانی که ترکیه به روسیه و ایران نزدیک شد، روابط میان ریاض و آنکارا بطور روزافزونی تیره شد و رابطه بین این دو پس از بحران خلیج فارس وارد مرحله برخورد شده است و طرفین یکدیگر را زیر نظر دارند و در زمینه مسائل مختلف منطقه در جنگ سرد به سر می‌برند.

جمال خاشقچی با یک تبعه ترکیه ازدواج کرد که این زن به یکی از مشاوران رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نزدیک است. وی یک پژوهشگر در امور سلطان نشین عمان است که این کشور با عربستان همسویی ندارد. همچنین این روزنامه‌نگار رابطه خوبی با مقامات ترکیه از جمله رئیس جمهور این کشور داشت.

بدون تردید نظام سعودی به این مسأله اینگونه نگاه نمی‌کند که یک تبعه سعودی با یک تبعه ترکیه ازدواج کرده بلکه اینگونه به این مسأله می‌نگرد که جمال خاشقجی مثل یک صندوق سیاه است که شاید اسنادی درباره خانواده حاکم بر عربستان و اطلاعات سعودی در خود دارد و بیش از هر زمان دیگری در دسترس مقامات ترکیه قرار خواهد گرفت و در اینجا دیگر نباید خطر کرد؛ گرچه ممکن است جمال و نامزدش چنین قصدی نداشتند.

بر اساس ترس از اطلاعاتی که این روزنامه‌نگار داشت و ممکن بود به نحوی به دست مقامات ترکیه و شاید عمان برسد نظام عربستان سعودی تصمیم گرفت جمال خاشقجی را در این فرصت که همراه با خطرات سنگین سیاسی، دیپلماتیک و حقوقی است هدف قرار دهد، اما این خطرات قابل تحمل‌تر از آن است که صندوق سیاه (سرشار از اطلاعات و اسرار) در دست دشمنانش قرار گیرد.

این برداشتی است که می‌توان از این ابهامات ایجاد شده و اطلاعات به دست آمده استنباط کرد، اما باید منتظر ماند و دید چه اتفاق جدیدی خواهد افتاد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۷:۱۵ ۱۸ مهر ۱۳۹۷
خدمت ظالم را کردن اینعاقبت را هم دارد
ناشناس
۰۶:۱۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۷
احتمالأ وی کشته نشده و توسط همون هواپیمای مذکور به عربستان منتقل شده ، اون جسد قطعه قطعه شده هم برای رد گم کردن بوده.
مصمم
۰۰:۱۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۷
اگر چه آل سعود به ظاهر این صندوقچه اسرار که می رفت با انتقادهای خود برای آل سعود مشکل ساز بشود و مشکلی به مشکلات این رژیم بیفزاید ، از پیش روی برداشت و او را به وحشیانه ترین شکل کشت و مصله کرد اما خطر نفس این جنایت برای آل سعود نه تنها از خطر انتقادهای او کمتر نیست و نخواهد بود بلکه بسیار بیشتر و نابود کننده تر خواهد بود.
ناشناس
۲۰:۱۲ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
ببین چقدر این سران،چقدر جنایتکار ند وحب دنیا دارند تشنه قدرت،هستند،وحاضرند دست،بهر،جنایتی،بزنند،این،سلمان،خیلی،راحت،پدرش،راهم،میکشد،تا بقدرت،برسد،
ناشناس
۲۰:۰۰ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
ان شاء الله بزودی زود پیدا بشه و به آغوش خانوادش برگرده
خیلی سخته چشم انتظاری
آمین یا رب العالمین
ناشناس
۱۶:۲۷ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
مرگ بر رژیم صهیونیستی جنایتکار و خبیث
ناشناس
۱۹:۲۴ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
این آقا چیکاره بود؟
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
ربطی به این خبر نداشت
ناشناس
۲۰:۵۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
مرگ بر آل سعود