سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کانون ترانه سرایان، محفلی برای ترانه دوستان

ترانه یکی از قدیمی‌ترین قالب‌های شعر است و به شعر و آهنگی می گویند که توسط ترانه سرا برای اجرای موسیقیایی نوشته می‌شود و خواننده آن را تحت قواعد موسیقایی اجرا می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، هر شعری که قابلیت موسیقایی داشته باشد را می‌توان ترانه نامید که دارای یک پیوند درونی با موسیقی بوده و همانند شعر قواعد مخصوص خود را دارد و دارای قافیه و وزن است.

ترانه‌سرا به فردی گفته می شود كه شعرهایی با قابلیت همراه شدن با ملودی می‌سراید تا بتواند با موسیقی مورد نظر یک ترکیب دلنشین ایجاد نماید.

یک ترانه سرا برای نوشتن ترانه های بدیع و پربار بايد با نکته ها و آموزه های مهمی مانند؛ اصول جمله بندی، ترکیبات، اشارات و کنایات شعری برای رساندن پیام شاعرانه آشنا بوده و با زبان روز هماهنگ و مسلط به آن باشد.

در سال های اخیر ترانه سرایی در میان نسل جوان رواج زیادی پیدا کرده و هر روز به تعداد علاقمندان آن افزوده می شود، هرچند پررنگ شدن ترانه و ترانه سرایی باعث نگاه جدی تر به جایگاه آن و رشد ترانه سرایان مستعد شده، اما از سوی دیگر به علت روی آوردن افراد نا آگاه و کم دانش به سمت این هنر گاهی شاهد گسترش ترانه هایی با کیفیت های پایین و ضعیفی هستیم که از ارزش هنری استانداردی برخوردار نیستند، از این رو لزوم تولید ترانه خوب و تربیت ترانه سرایان خلاق و توانمند برای پیشرفت سطح ترانه سرایی اهمیت بالایی دارد.

گردهمایی ترانه سرایان و علاقمندان ترانه

كانون ترانه‌سرایان اهواز که فعالیت خود را از فروردین سال 90 آغاز كرده یکی از محفل های ارزشمندی است که در راستای این هدف و پیشرفت ترانه استان تلاش می کند و با برگزاری جلسات هفتگی به گردآوری علاقمندان و ترانه سرایان استانی و همچنین نقد و بررسی آثار آن ها می پردازد.

محمد نویری، دبیر کانون ترانه سرایان اهواز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در خصوص این کانون و چگونگی روند فعالیت های آن گفت: نشست هفتگی كانون ترانه ‌سرایان بیش از 7 سال است که با هدف گردآوری علاقمندان به ترانه و ترانه سرایان استانی شروع به کار کرده و تاکنون فعالیت خود را ادامه داده است.

وی افزود: در بدو حرکت ما کسی به ترانه‌سرا‌ها اعتماد نمی‌کرد و جایگاهی برای ترانه قائل نبود، اما کم کم با ادامه روند جلسات و حضور مسئولان، شرایط بهتر شد و دید تازه ای نسبت به ترانه شکل گرفت.

نقد و آموزش در جلسات هفتگی

نویری اظهار داشت: اغلب افرادی که درجلسات حاضر می شوند افرادی هستند که یا تازه تصمیم گرفته اند ترانه سرایی را آغاز کنند یا اگر چه مدت هاست شروع کرده اند چون در جلسه نقدی شرکت نکرده و نگاه جدی به این فعالیت نداشته اند یک سری اشکالات مقدماتی در ترانه هایشان وجود دارد که با 3 یا 4 جلسه اول حضور در جلسات کانون و آشنایی کلی با مفاهیم این اشکال ها رفع می شود.

دبیر کانون ترانه سرایان اهواز تصریح کرد: افرادی بوده اند که وقتی جلسه اول در کانون حضور پیدا می کردند متن هایی می نوشتند که شباهتی به ترانه نداشت و نمی شد حتی نام دلنوشته را روی آن ها گذاشت، اما با ادامه حضور در جلسات و جدی گرفتن ترانه سرایی، این افراد امروز توانسته اند با خواننده های خیلی مطرحی در کشور کار کنند.

نگاه تازه تر و جدی تر مسئولان

وی در خصوص نگاه مدیران استان به ترانه عنوان کرد: خوشبختانه در 2 سال اخیر مدیریت فرهنگی استان به این سمت پیش رفت که هم در حوزه ی هنری و هم ارشاد، افراد فرهنگی در راس امور آمدند که نگاه جدی تر و امیدوارانه تری به ترانه دارند.

محمد نویری اذعان داشت: دغدغه و هدف مهم ما در کانون این است که بتوانیم مخاطب جدی را جذب کنیم که دغدغه ترانه داشته باشد، بخواهد ترانه سرایی کند و یا منتقد ترانه باشد، که بتواند با شرکت در جلسات کانون، حاضرین را به سمت و سویی سوق دهد که ترانه سالم تر و صحیح تری را به لحاظ محتوایی و ساختاری بنویسند.

مشکلات مالی، سد راه برنامه های بیشتر

وی در خصوص مشکلات کانون ترانه سرایان بیان داشت: هر وقت به سمت اجرای جلسه چشمگیر رفتیم، به علت مسائل مختلف که قسمت عمده آن مسائل مالی بود مجبور شدیم یا برنامه را خیلی کوتاه کنیم و یا اصلا آن را برگزار نکنیم.

نویری اظهار کرد: اغلب در این برنامه ها لازم است از مهمان های مطرح و چهره ای دعوت شود که مشخصا برای حضور آن ها نیازمند همکاری و وجود امکانات مطلوبی هستیم و مشکلاتی مانند هزینه ی ایاب و ذهاب، خوراک و مکانی برای اسکان این مهمانان داریم و در این زمینه نگران و دغدغه مند هستیم.

نبود حمایت مالی و معنوی

دبیر کانون ترانه سرایان اهواز در خصوص حمایت های انجام شده برای رفع این مشکلات گفت: امروز نگاه مسئولان استانی به ترانه سرایان و کانون ترانه نگاه جدی تر و دغدغه مند تری شده است و در طی سال های گذشته، غیر از مکان برگزاری جلسات کانون که با همکاری مسئول کانون ادبی کتابخانه مرکزی صورت گرفته، عملا هیچ گونه حمایت مالی و معنوی از ما نشده است و متاسفانه به دلیل این که پیگیری های ما برای همکاری و رفع مشکلاتی مانند جذب بودجه و اسپانسرینگ استقبالی به همراه نداشت باعث دل سردی و نا امیدی ما برای حل مشکلات گردیده است.

درخشش ترانه سرایان خوزستانی در جشنواره

نویری بیان کرد: خوشبختانه نخستین مراسم جایزی ادبی دکتر افشین یداللهی برای نخستین بار در اهواز برگزار شد که در این مراسم با توجه به این که اکثر برگزیدگان از هنرجوهای کانون بودند، موجب شد که مدیران فرهنگی استان بیشتر با ترانه سراهای بومی آشنا شوند و کارهای آن ها را دنبال کنند.

وی اظهار داشت: تا کنون 7 جشن تولد برای کانون برگزار کرده ایم و خوشبختانه امسال کمی از ما حمایت شد و کیانی، مشاور هنری استاندار که آشنا با ترانه و در این زمینه دغدغه مند هستند با ما همکاری کردند.


مطالعه و خرید پایین کتاب، معضلی همیشگی

محمد نویری در خصوص چاپ کتاب های ترانه و مشکلات آن افزود: در خوزستان نشرهای خوبی داریم که هر کدام از ترانه سراها اراده کند می توانیم مجموعه ترانه هایش را چاپ کنیم ولی مساله جدی تر بعد از چاپ آغاز می شود، فرض کنیم که مجموعه ترانه ای را چاپ کردیم برای بعد از چاپ چه برنامه ای داریم؟ آیا ساز و کاری داریم که این کتاب تهیه و خوانده شود، مورد نقد قرار بگیرد و کمکی به پیشرفت آن ترانه سرا و مخاطبانش کند؟ پس مساله اصلی نه چاپ کتاب بلکه پخش و معرفی آن و همچنین خرید و مطالعه کتاب است که این روزها تعریفی ندارد.

وی تصریح کرد: نشست هفتگی كانون ترانه‌سرایان اهواز، روزهای چهارشنبه ساعت 18 در محل سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی استان خوزستان برپا می‌شود و حضور برای عموم آزاد است.

پیشرفت حتی با پایین ترین سطح

پوریا کمایی، یکی از ترانه سرایان برجسته استانی و ترانه سرای برگزیده بخش رویش جشنواره ادبی دکتر افشین یداللهی، در خصوص تاثیر کانون ترانه سرایان اهواز در پیشبرد سطح ترانه استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، اذعان داشت: حدود 6سال است که در کانون ترانه سرایان عضو هستم و در چند سال اخیر اجرای جلسات هفتگی را برعهده داشته ام و دغدغه کانون همواره بر این بوده که افرادی که در جلسات شرکت می کنند و ترانه خود را می خوانند توسط عده ای که تجربه بیشتری دارند نقد شوند و نکته های کار را بیاموزند. همیشه آموزش در نقدهای شرکت کننده ها جاری بوده است.

وی گفت: در این سال ها افراد زیادی را در جلسات کانون دیده ام از زیر صفر شروع کرده اند و الان به کیفیت های عالی و استانداردی رسیده اند و دارند با خواننده های مطرح کار می کنند.

رواج سرقت ادبی

کمایی در خصوص ضعف ترانه در استان بیان داشت: در خوزستان رابطه نزدیکی بین ترانه سرا و خواننده نیست و دور بودن ترانه ها و ترانه سرایان از افرادی که کار را به مرحله ی اجرا می رساند باعث شده کمتر صدای ترانه های خوزستان شنیده شود.

این ترانه سرا در ارتباط با سرقت ادبی عنوان کرد: متاسفانه سرقت ادبی این روزا خیلی رایج شده و برای همکارانم در استان نیز چندین بار این اتفاق رخ داده است.سرقت ها فقط به سرقت ترانه سرا از ترانه سرا محدود نمی شوند، بلکه گاهی پیش آمده از سوی خواننده و آهنگساز بی اخلاقی هایی صورت می گیرد، ترانه را از ترانه سرا دریافت می کنند اما بدون پرداخت دستمزد به ترانه سرا، آن را منتشر می کنند. حمایت زیادی هم از ما وجود ندارد که بتوانیم شکایت کنیم و آن شخص محکوم شود و از سوی دیگر روند بسیار طولانی و خسته کننده ای دارد که باعث می شود خیلی ها منصرف شده و از حق و حقوق خود بگذرند.


بی اعتمادی به ترانه سرایان بومی

کمایی در ارتباط با تامین مالی ترانه سرایان استانی عنوان کرد: در خوزستان رابطه  خوبی میان ترانه سرا، خواننده و آهنگساز نیست. خواننده ها ترجیح میدهند با افراد شناخته شده کشوری همکاری کنند و مبلغی که می توانند به ترانه سرایان بومی بپردازند را به ترانه سرایانی بدهند که نامشان شناخته شده تر است و باعث می شوند کار بیشتر دیده و شنیده شود با این که شاید ترانه سرایان استانی بهتر و با کیفیت تر باشد.

امید به دریافت امکانات و تعامل بیشتر از سوی مسئولان

پوریا کمایی در ارتباط با تاثیر برگزیدگی در جشنواره ادبی در روند کاری خود گفت: اخیرا کیانی،مشاور هنری استاندار  نگاهش سمت ما هم آمده و چند باری به ما سر زده اند و در آخرین جشن تولد کانون هم حضور داشتند، از این بابت نگاه ها و توجه ها خیلی بهتر شده ولی به آن صورت که به خود من یا سایر برگزیدگان امکانات بیشتر یا فضای بازتری برای همکاری ها داده شده باشد، خیر این گونه نشده است.فعلا در همین حد که مسئولان چند بار در جلسات ما شرکت داشتند و با هم تعامل داشتیم رویکرد خوبی داشته اند و شاید در ادامه بهتر و بیشتر شود.امید داریم که در آینده نزدیک جایگاه ترانه در استان به سطح ایده آل خود برسد و مسئولان استانی به همکاری و تعامل بیشتری با کانون برای پیشرفت و حل مشکلات برسند.

 

گزارش از سمانه برون

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار هنرمندان ، شعر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.