سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی توانمندی‌های آباده برای حضور نمایندگان شورای جهانی صنایع دستی

توانمندی‌های شهرستان آباده برای حضور نمایندگان شورای جهانی صنایع دستی بررسی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی استان فارس از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهرستان آباده برای حضور نمایندگان شورای جهانی صنایع دستی بازدید کرد.

حیدر علی زاهدیان نژاد معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی استان فارس در این بازدید گفت: پس از کسب عنوان شهر ملی منبت برای شهرستان آباده و در پی اعلام حضور نمایندگان شورای جهانی صنایع دستی به منظور ارزیابی توانمندی‌های شهر‌ها و روستا‌های ملی، با حضور کارشناسان حوزه صنایع دستی استان بررسی‌های میدانی و محیطی از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود شهرستان شامل فروشگاه‌های صنایع دستی، کارگا‌های تولید منبت، وضعیت استفاده از المان‌های صنایع دستی در میادین و خیابان‌ها صورت گرفت.

وی همچنین افزود: در این سفر که با همراهی مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آباده صورت گرفت، با تنی چند از هنرمندان و پیشکسوتان رشته منبت شهرستان در کارگاه‌های شخصی ایشان دیدار‌هایی انجام و از نزدیک، مسائل و مشکلات موجود بررسی و راهکار‌هایی ارائه شد.

زاهدیان در ادامه تشریح سفر خود به شهر ملی منبت با بیان تأثیر بسزای وجود زیر ساخت‌های گردشگری در روند ثبت شهر‌های خلاق صنایع دستی و تبدیل شهر‌های ملی به جهانی اظهار کرد: در این سفر یک روزه از اقامتگا‌های بوم گردی که می‌توانند داشته‌های سنتی، فرهنگی و آیینی شهر را تبدیل به امکانی برای جذب گردشگر و ایجاد درآمد کنند نیز بازدید و ظرفیت‌های این اقامتگاه‌ها برای پذیرش گردشگران داخلی و خارجی بررسی شد.

در سفر معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی استان به آباده شهر ملی منبت، نشست مشترکی با فرماندار شهرستان آباده به منظور برنامه ریزی، هماهنگی و ایجاد تعامل میان دستگاه‌های اجرایی شهرستان و استان برای رسیدن به عنوان شهر جهانی منبت برای آباده برگزار شد.

گفتنی است، هنر منبت یکی از هنر‌های دست ساز ایرانی است که از هزار و ۵۰۰ سال قبل در برخی از مناطق کشور رواج داشته است که بنابر اسناد تاریخی موجود خاستگاه منبت سنتی (ظریف) در استان فارس شهر آباده است.

این هنر اصیل ایرانی که از ریشه نبات (گیاه) گرفته شده، هنر کنده کاری بر روی چوب است و در حال حاضر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری قرار دارد.

با توجه به طرح ایجاد شبکه شهر‌های خلاق در محور‌های مختلف اعم از ادبی و صنایع دستی همچنین نظر به اصالت و قدمت این هنر و لزوم حفاظت از هنر‌های سنتی، پرونده پیشنهاد شهرستان آباده به عنوان شهر ملی منبت پس از طرح در شورای راهبردی شهر‌ها و روستا‌های ملی در معاونت صنایع دستی مطرح و پس از طی روند قانونی با این عنوان ثبت شد.

انتهای پیام/ن

ثبت جهانی منبت آباده

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.