سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان یاسوج گزارش می دهد؛

هفته جهانی کودک ؛ بهانه‌ای برای درک دنیای کودکان

کودکان، آسیب پذیرترین گروه در هر جامعه هستند و از هیچ چیز آنان از جمله غذا، پوشاک و نیاز‌های دیگرشان نباید کاست.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج  15 اکتبر مصادف با16 مهر هرسال روز جهانی کودک نام گرفته است. روزی که در آن پدران، مادران، مربیان و دست اندر کاران مسائل کودکان، فرصت می یابند تا درباره کودک و دنیای زیبای آن بیندیشند و افق‌های زیباتری برای آینده کودکان ترسیم کنند.
 
در دنیایی که روزانه مبالغ بسیار زیادی صرف تجملات، جنگ و ساخت سلاح می‌شود، یونیسف اعلام کرده، که تنها با اختصاص ۵ دلار برای هر کودک می‌توان جان ۹۰ درصد از کودکانی را که هر سال می‌میرند، نجات داد و برای بهبودی چشمگیر زندگی کودکان جهان سوم کافی است که همان مبلغ در یک سال خرج شود؛ جالب اینجاست که این مبلغ تنها معادل بودجه ۶ هفته تسلیحاتی جهان است.
 
کودکان، آسیب پذیرترین گروه در هر جامعه هستند و از هیچ چیز آنان از جمله غذا، پوشاک و نیاز‌های دیگرشان نباید کاست. عدم توجه به وضعیت کودکان به علت مشکلات اقتصادی و کاستن بودجه‌هایی که شرایط زندگی و حیات کودکان را خدشه‌دار می‌سازد به امید اینکه اقتصاد آینده کشور تامین باشد، نه توجیه و بازده اقتصادی دارد و نه حرکتی انسانی محسوب می‌شود.
 
کهگیلویه و بویراحمد نقاط دورافتاده زیادی دارد به گونه‌ای که شاید تاکنون اسم آن را نیز نشنیده باشیم در این روستا‌ها کودکانی هستند که نه از روز کودک خبر دارند و نه از اینکه چنین روزی وجود دارد این کودکان تنها در فکر این هستند که لقمه‌ای نان برای خوردن داشته باشند اینکه آیا این نان بتواند مواد مورد نیاز بدنشان را تامین کند خیلی مهم نیست فقط می‌خواهند شب گرسنه نخوابند.
 
نحوه زندگی عشایری و عدم توجه کافی به مقوله رژیم غذایی موجب شده است که مردم دیار زاگرس نشین کهگیلویه و بویراحمد از مواردی، چون کم وزنی کوتاه قدی و دیگر موارد مربوط به سوء تغذیه با مشکلات عدیده‌ای روبروشود.

کهگیلویه و بویراحمد جز ۷ استان با مشکل سوء تغذیه

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۷ استان نیز که شامل سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، بوشهر، کرمان، بندرعباس و ایلام هستند، در معرض سوء تغذیه قرار دارند.
محمد نفریه افزود: بهزیستی موظف شده تا ۷ استان در معرض سوءتغذیه را از طریق روستا مهد‌ها و حاشیه مهد‌ها تحت پوشش یک وعده غذای گرم قرار دهد.

متاسفانه استفاده از غذا‌های رایج در بازار از جمله فست فود‌ها و تنقلات تجاری کم ارزش یا بی ارزش و گا‌ها مضر مثل انواع فرآورده‌های غلات حجیم شده به طور بی رویه، مصرف چیپس، پفک، نوشیدنی‌های صنعتی به خصوص قبل از وعده‌های غذایی و از طرفی آگاهی کم آنان در زمینه تغذیه سالم از جمله مشکلاتی است که درالگوی غذایی دانش آموزان و کودکان وجود دارد.
 
تغییر سبک زندگی، تبلیغات مواد غذایی مختلف، اشتغال همزمان والدین، کم تحرکی، صنعتی شدن همه می‌تواند در نامطلوب شدن الگو‌های غذایی گروه‌های مختلف جامعه و استان کهگیلویه وبویراحمد موثر باشد.
 
راهکار‌ها برای از بین بردن فقرغذایی زنجیره‌ای از اقدامات است که بایستی توسط نهاد‌های مختلف حکومتی و اجتماعی با هدف مشخص و هماهنگی کامل صورت گیرد تا منجر به از بین بردن فقرغذایی و بهبود تغذیه جامعه شود.

بیش از 2 هزار کودک زیر پنج سال در کهگیلویه و بویراحمد سوء تغذیه دارند

 
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) کهگیلویه و بویراحمد   از وجود 2 هزار کودک زیر پنج سال دارای سوء تغذیه در استان خبر داد.
 
فرید محبی افزود: با مشارکت‌های انجام گرفته و برنامه مشترک، این جامعه هدف مورد حمایت قرار گرفته‌اند و سهمیه کالای حمایتی به آن‌ها تعلق می‌گیرد.
 
وی جمعیت تحت پوشش کمیته امداد در استان را ۱۰ درصد جمعیت کل استان دانست و بیان کرد: در برخی از شهرستان‌ها جمعیت تحت پوشش تا ۳۰ درصد نیز می‌رسد.
 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در راستای حمایت از مادران شیرده، ۴۳ نفر در استان تحت حمایت قرار گرفته‌اند و از سبد کالایی در این راستا برخوردار می‌شوند.
 
محبی تصریح کرد: در راستای حمایت از دانش آموزان مستعد نیز حمایت‌های مناسبی محقق شده است و ۳۱۲ دانش آموز از ظرفیت ۵ مجتمع شبانه روزی ما استفاده می‌کنند.
 
وی طرح اکرام ایتام را از جمله طرح‌های موفق دانست و ادامه داد: 4 هزارنفر در استان در قالب این طرح مورد حمایت قرار گرفته‌اند و 6 هزارحامی نیز در این راستا فعال هستند.
 
محبی اضافه کرد: استقبال از این طرح خوب است و سالی سه میلیارد تومان به شکل‌های مختلف کمک می‌شود.

عزم ملی برای بهبود وضعیت تغذیه جامعه

 
کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: برای جلوگیری از سوء تغذیه افراد در خانواده علاوه بر توان اقتصادی خانوار برای تامین مواد غذایی در سبد خانوار لازم است خانوار‌ها اطلاعات علمی در زمینه ارزش غذا، بهداشت مواد غذایی، الگو‌های پخت پز و آماده کردن غذا، اصول نگهداری مواد غذایی، توجه به گروه‌های آسیب پذیر مخصوصا در خانوار‌های کم درآمد و اصلاح عادات غذایی داشته باشندو همچنین لازم است والدین خود الگوی مناسبی در این زمینه باشند.
 
بوستانی با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی لازمه امنیت غذایی در جامعه است، اما شرط کافی نیست گفت:چون نحوه تهیه غذا، بهداشت مواد غذایی، نحوه پخت و پز، دسترسی گروه‌های آسیب پذیر جامعه مانند کودکان، مادران باردار، نوجوانان در سن رشد و بیماران و سایر افراد همگی زنجیر وار در امنیت غذایی موثرند. باید به این نکته توجه کرد که درشرایط اقتصادی مطلوب هم ممکن است سوءتغذیه به صورت اضافه وزن وچاقی ایجادشود که در نتیجه مصرف بی رویه و بیشتراز نیاز بدن مواد غذایی می‌باشد.

این کارشناس تغذیه عنوان کرد: براساس مطالعات انجام شده کم وزنی (وزن برای سن) کودکان زیر ۵ سال استان کهگیلویه و بویراحمد ۶.۱۱ درصد است که در مقایسه با میزان کشوری (۳ درصد) وضعیت مناسبی ندارد.
 
وی افزود: کوتاه قدی (قد برای سن) کودکان زیر ۵ سال در کهگیلویه و بویراحمد ۱۲.۲ درصد است که در مقایسه با میانگین کشوری (۶.۸) مقداری بیشتری است.
 
این مسئول تغذیه ادامه داد: در شاخص لاغری کودکان زیر ۵ سال (قد برای وزن) در استان کهگیلویه و بویراحمد ۳ درصد است که مشابه میانگین کشوری (۳ درصد) است.
 
بوستانی افزود: درخصوص وضعیت کمبود ویتامین D. استان کهگیلویه وبویراحمد همانند دیگر استان‌ها و میانگین کشوری در تمامی گروه‌های سنی دچار کمبود بوده که ضروری است که با مشورت کارشناسان تغذیه و یا پزشک جهت رفع مشکل مکمل ویتامین D. مصرف شود و افراد در طول روز در برابر نور خورشید قرار گیرند تا این ویتامین در بدن ساخته شود.
 
کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهار کرد: راهکار‌ها برای از بین بردن فقر غذایی زنجیره‌ای از اقدامات است که بایستی توسط نهاد‌های مختلف حکومتی و اجتماعی با هدف مشخص و هماهنگی کامل صورت گیرد تا منجر به از بین بردن فقر غذایی و بهبود تغذیه جامعه شود.
 
وی ادامه داد: از جمله این راهکار‌ها می‌توان به عزم ملی برای بهبود وضعیت تغذیه جامعه، تدوین سند ملی امنیت غذا و تغذیه کشورپایبندی تمامی سازمان‌ها و نهاد‌ها به شرح وظایف مربوطه در سند، ایجاد شرایط دسترسی فیزیکی همه خانوار‌ها به مواد غذایی سالم مورد نیاز، ایجاد شرایط اقتصادی با ایجاد زمینه‌های اشتغال و درآمد خانوار با توجه به ظرفیت‌های محلی برای بالا بردن توان خرید مردم، آموزش تغذیه سالم از دوران کودکی وایجاد عادات غذایی درست، آموزش تغذیه سالم به خانوارها، حذف تبلیغات مواد غذایی مضر، الگو سازی خانوار‌ها در زمینه تغذیه سالم، شناسایی خانوار‌های نیازمند و کم درآمد، هدفمند سازی حمایت‌های غذایی با راهکار‌های مدون و اجرایی جهت خانوار‌های کم درآمد اشاره کرد.
 
به هرحال؛ فقر غذایی می‌تواند در هر برهه‌ای موجب برهم خوردن چرخه فیزیولوژیک بدنی و فیزیکی انسان‌ها منجر گردد که در پی آن سبب بروز بیماری‌های دامنه دار و پایین آمدن سلامت خانواده و جامعه منجر گردد. نگاه اساسی به مقوله سوء تغذیه و کمک به سطح بهبود معیشتی و سبد غذایی مردم می‌تواند علاوه بر بالا بردن سطح سلامت جامعه به کیفیت بهتر زیستن و بالا رفتن عمر افراد یک جامعه و شادابی مردم کمک شایانی نماید.
 
گزارش از مرضیه سادات غلامی
 
انتهای پیام/غ
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.