سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ظریف در صحن علنی مجلس:

بنده و رئیس جمهور تضمین نمی‌دهیم با پیوستن به CFT مشکلات حل شود

وزیر امور خارجه گفت: نه بنده و نه رئیس جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه CFT مشکلات ما حل شود

به گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما توانسته‌ایم همان طور که مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیرشان فرمودند با شکست دادن تحریم‌ها آمریکا را شکست دهیم. ما بارها با مقاومت مردم و با تدبیر آمریکایی‌ها را شکست دادیم، این بار هم با درایت و با همراهی و همدلی آمریکا را شکست خواهیم داد.

رئیس دیپلماسی در ادامه گفت: تحریم‌های آمریکا علیه مردم بزرگ ایران حتماً شکست خواهد خورد، شکست تحریم‌ها نیازمند همراهی و همدلی همه مردم و نیازمند رعایت مصالح ملی خارج از نگرانی‌های جناحی است.

وی افزود: در دو هفته گذشته انزوای ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد به نمایش گذاشته شد. رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی نتوانست جامعه بین‌المللی را علیه جمهوری اسلامی بسیج کند.

ظریف تأکید کرد: رئیس جمهور آمریکا با سوء استفاده از ریاستش بر شورای امنیت، نه تنها نتوانست شورای امنیت را به ابزاری برای اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل کند بلکه جلسه شورای امنیت تبدیل به یک جلسه محاکمه سیاست‌های یک جانبه گرایانه آمریکا شد.

وی بیان کرد: اینها همه از برکات درایت مردم، مقام معظم رهبری و تصمیم مجلس شورای اسلامی و پیگیری برجام بود؛ برجام توانست سیاست‌های آمریکا را در دنیا منزوی کند، برجام توانست حقانیت مردم ایران را به دنیا نشان دهد. برجام توانست رژیم جنایتکار صهیونیستی و نتانیاهو را در دنیا رسوا کند، در حدی که اتهامات نتانیاهو در جلسات مختلف به استهزاء کشیده شد اینها همه از توفیقات مردم بزرگ ایران و شما نمایندگان مجلس برای رسیدگی به خواسته‌های مردم است.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: امروز هم مجلس در برابر یک تصمیم تاریخی قرار گرفته است، ما با برجام توانستیم یک رشته از بهانه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را از آنها بگیریم.

ظریف تصریح کرد: اگر برجام به نفع ایران نبود، آمریکا از آن خارج نمی‌شد، اگر برجام به نفع ایران نبود نتانیاهو از روز اول اعلام نمی‌کرد که من یک تنه و تنها در برابر برجام ایستاده‌ام. برجام توفیق این ملت بود. توفیق ملت را تبدیل به ضعف ملت نکنیم.

وی اظهار کرد: لوایحی که در برابر مجلس قرار گرفته و مجلس آنها را تصویب کرده و امروز هم در برابر وجدان عمومی جامعه، بر اساس مسائل ملی تصمیم خواهد گرفت، لوایحی است که بهانه‌های بعدی را از آمریکا می‌گیرد. لوایحی است که تاکنون آمریکا به همین بهانه مانع معاملات ما شده است. نکاتی است که بخاطر اینها به همین بهانه‌ها آمریکایی‌ها توانسته‌اند فشار آورده و اجازه معاملات مالی را ندهند.

وزیر امور خارجه بیان کرد: نه بنده و نه رئیس جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم با پیوستن به لایحه عدم حمایت مالی از تروریسم، مشکلات ما حل خواهد شد. اما می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه، آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.

ظریف تأکید کرد: جمهوری اسلامی در شرایط دشوار با نگرش دقیق، با بررسی جدی در محافل رسمی سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی هم تلاش کرده است که بهانه‌های آمریکا را بگیرد و هم تلاش کرده است که زمینه‌ای برای مداخلات آمریکا فراهم نکند.

وی گفت: شورای عالی امنیت ملی در دبیرخانه، ساعت‌ها برای بررسی این چهار لایحه زمان صرف کرد، علاوه بر اینکه دوستان در مجلس، در کمیسیون‌ها و ما در دولت فرصت‌های زیادی را برای بررسی گذاشتیم. شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه موارد مختلف این کنوانسیون را بررسی کرد و برای اینکه احتمال هرگونه ضرری را هم از این کنوانسیون رفع کند، حق شرط‌هایی را قائل شد که بسیار مهم است.

وزیر امور خارجه افزود: برخی از دوستان گفته‌اند ممکن است حق شرط‌هایمان را نپذیرند، مهم نیست، حق شرط ارائه می‌شود، برخی نمی‌پذیرند اما به معنای این نیست که حق شرط باطل است.

 ظریف بیان کرد: در همین موضوع مخالفت‌ با نامگذاری گروه‌های آزادی بخش به عنوان تروریسم اکثر کشورهای منطقه ما، حق شرطی مشابه ما گذاشته‌اند. گرچه برخی از کشورها با این حق شرط مخالفت کرده‌اند اما این به این معنی نبوده ‌است که حق شرط از درجه اعتبار ساقط شده است. طبق مقررات بین‌الملل درباره حق شرط، با یک یا چندین مخالفت این حق شرط‌ها از درجه اعتبار ساقط نمی‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از مقررات و مصوبات ما از جمله لایحه کنوانسیون حقوق کودک، لایحه مناطق دریایی جمهوری اسلامی ایران با مخالفت‌های متعددی مواجه شده است کشورهای متعددی بر این لوایح و قوانین ما ایراد گرفته‌اند، اما آیا اینها از درجه اعتبار ساقط شده است؟ حق شرط برای ما محترم خواهد بود و برای جمهوری اسلامی خط خود را مشخص خواهد کرد.

وزیر امور خارجه با تأکید بر حدود اختیارات ایران و کشورهای دیگر و آثار این اختیارات بیان کرد: بنده اطمینان می‌دهم که این آثار مورد انتقاد برخی واقع شود از نظر حقوقی حق شرط ما برایمان محترم و موجه است و این حق مجلس شورای اسلامی است که برای تسهیل کنوانسیون شروطی را تعیین کنند و این شروط در زمان الحاق، به عنوان شرط‌های جمهوری اسلامی ایران ابلاغ خواهد شد.

ظریف با اشاره به ارائه برخی از مشکلات از سوی عده‌ای ادامه داد: گران و یا ارزان شدن ارز هیچ ارتباطی به FATF نداشته است، بر اساس قانون پولشویی هم در زمانی که ورود ارز ممنوع شد و هم حالا که ورود ارز آزاد شده، بر رعایت مقررات پولشویی تأکید شده است.

وی خاطرنشان کرد: دوستان در توضیح برخی از مسائلی که دلایل دیگری دارد، اشاره به FATF نکنند، FATF ارتباطی با اینها ندارد. FATFارتباط مستقیمی با بسته شدن حساب‌ دانشجویان و بازرگانان ایرانی و در عدم امکان پرداخت به ایران دارد. ممکن است دلایل دیگری هم داشته باشد و ممکن است که خباثت‌ها و فشارهای آمریکا هم مزید بر علت باشد که حتما است، اما FATF یکی از مهمترین مشکلاتی است که حتی دوستان ما به ما می‌گویند.

رئیس دیپلماسی کشور گفت: چین از نظر مواضع بین‌المللی موازین شبیه به جمهوری اسلامی دارد و شریک راهبردی ایران است و همین‌طور کشورمان شریک راهبردی روسیه است، اما رئیس بانک مرکزی روسیه و همچنین چین به رئیس بانک مرکزی کشور گفته‌اند ما نمی‌توانیم بدون FATF کار شما را انجام دهیم.

ظریف ادامه داد: با اجرای شرایط FATF همه مشکلات حل نمی‌شود، اما یکی از مهمترین بهانه‌ها برداشته می‌شود که دیگر نمی‌تواند با بهانه‌گیری در این زمینه مانع اقدامات جمهوری اسلامی ایران شوند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما توانسته‌ایم اتحادیه اروپا را که شریک راهبردی آمریکا بوده، است و خواهد بود، با خود همراه کنیم. ما در این تردیدی نداریم که اروپایی‌ها شریک آمریکا هستند اما همین اروپایی‌ها آمده‌اند مکانیزمی را ایجاد کرده‌اند که بتوانند تحریم‌های آمریکا را دور بزنند.

وی خاطرنشان کرد: مکانیزمی که اروپایی‌ها در حال تدوین و ایجاد آن هستند در دنیا به عنوان نقطه شروع پایان حکومت دلار بر اقتصاد جهانی شناخته می‌شود. خودمان را دست کم نگیریم. من نمی‌گویم که این طرح سریعا به نتیجه خواهد رسید اما بدانیم که جمهوری اسلامی و برجام چه می‌تواند کند.

رئیس دپیلماسی کشور افزود: همین اروپایی‌ها به ما می‌گویند برای اینکه بتوانیم این مکانیزم ویژه مالی را برای شما اجرا کنیم، نیازمند آن هستیم که جمهوری اسلامی ایران عضو این کنوانسیون‌ها شده و شرایط FATF اجرا کند. اینها واقعیات است. نه کسی را می‌ترسانیم به قدرت، مردم‌ و مقاومتمان ایمان داریم اما دچار خود تحریمی نمی‌شویم.

ظریف در پایان خاطرنشان کرد: با دادن بهانه به کشورهای استکباری و صهیونیست‌ها خودمان را دچار خود تحریمی نمی‌کنیم‌، خودمان را از اولین مکانیزم مالی که در دنیا برای دور زدن تحریم‌ها توسط نزدیکترین متحدین آمریکا ایجاد شده به دلایل نگرانی‌ها محروم نمی‌کنیم. ما نگرانی‌هایمان را با ملاحظات جدی که در مصوبه کمیسیون مجلس است رفع کرده و همزمان در برابر دشمنی آمریکا می‌ایستیم و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند این بار هم آمریکا را در تحریم‌ها شکست خواهیم داد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: سیاسی ، سیاست خارجی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۷
خدایا خودت بهمون رحم کن
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۷
خیلی جالبه تضمین هم نمیدن دیگه یعنی چشم بسته یعنی برجام دوباره یعنی خسارت یعنی امید به خارج و رها کردن داخل خدایا پس دیگه تا کی آخه...چرا درست نمیشیم.
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۷
درسته برجام آمریکا را منزوی کرد از نظر شما. اما منزوی میره یه گوشه میشینه و کاری با کسی نداره ولی آمریکا فعلا که داره شاخ و شونه میکشه دوباره.برجام برای آمریکا و کشورهای اروپایی سود داشت ولی ملت که خیری ندیدن .