در این مراسم خنیفر با اشاره به اینکه ژاپن یکی از الگوهای آموزشی برتر در جهان است، اظهار کرد: در ژاپن مدرسه را کاخ آموزشی و سلف سرویس علمی و دانش آموز را روح ملی می دانند؛ اگر این اتفاق و نگاه را در کشور خودمان هم پیاده کنیم، موفق خواهیم شد.
وی با اشاره به تاریخچه تربیت معلم در کشور ادامه داد: از سال ۱۸۱۱ میلادی اولین گروه به عنوان معلم از سوی عباس میرزا برای معلمی تربیت شدند و ۱۶۷ سال پیش دارالفنون توسط امیرکبیر پایه گذاری میشود و ۲۰۷ سال پیش تربیت معلم شکل گرفت و از ۳۷ سال مراکز تربیت معلم شکل گرفت و از هفت سال قبل دانشگاه فرهنگیان بهره برداری شد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: اعتقاد داریم بهترین معلم، معلم شبانه روزی است که دروس پداگوژی را آموزش ببیند و با فضای تعلیم و تربیت آشنا باشد.
خنیفر با اشاره به اینکه کشور ما دارای ذخایر فراوان نفت و گاز است، گفت: نباید به نفت طلای سیاه بگوییم بلکه این ماده بلای سیاه است که باعث شده ما وابسته به آن باشیم و طبق آمار جدید تا ۷۰۰ سال دیگر نفت داریم و در نبود این ذخایر ایرانی خودش را می شناخت.
وی ادامه داد: شعار ما ایرانیها طی چند سال اخیر (ما میتوانیم) است که از منظر تعلیم و تربیت و نظام آموزشی عمومی محقق میشود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: هر تخصص و فرد متخصص به جز معلم را می توانیم وارد کنیم اما برای تربیت معلم باید وارد عمل شویم و در این زمینه نافی روشهای مختلف نیستیم اما سعی میکنیم که تمامی معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان تربیت شوند.
خنیفر اظهار کرد: هر ملتی که از مسیر تعلیم و تربیت درست حرکت کرده در کمتر از ۲۰ سال جزو تصمیم گران اصلی جهان شده است و به جای نشر در جهان نقش ایفا میکند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه امیدوارم الگوی شرقیها جایگزین غرب شود، گفت: الگوهای شرقی فرهنگ نزدیک تری به ما دارند؛ کلیات نظام غرب پراگماتیسم و کاپیتالیسم است اما در شرق روح انسانیت در نظام تعلیم و تربیت وجود دارد و امیدواریم فرزندان شرقی به جایی برسند که روح انسانیت و دیانت و باورها و اعتقادات ارزش انسانی در سطح جهانی به نمایش گذاشته شود.
وی تصریح کرد: امیدواریم این همکاریهای ناقابل اعزام اساتید و فرهنگیان به ژاپن و برعکس تداوم داشته باشد و از الگوهای تعلیم و تربیت بهره مند شویم.
در ادامه کراموتو نماینده دانشگاه IT ژاپن با اشاره به سابقه تمدن ایرانی و وضعیت مناسب آموزش، اظهار کرد: اکنون بر استفاده و گسترش نظام آموزشی با استفاده از کار پژوهی تمرکز داریم؛ همانطور که در ژاپن این موضوع در دوره دکتری مورد توجه است و برای توسعه این برنامه نیازمند تحقیق هستیم.
وی ادامه داد: ارتباط بین مدرسه و جامعه، لزوم داشتن برنامه درسی از مهمترین مواردی است که میتواند به توسعه بهتر نظام آموزشی کمک کند.
کراموتو با اشاره به ساختار آموزشی در ژاپن تصریح کرد: 55 درصد دانش آموزن پس از فارغالتحصیلی از دبیرستان وارد دانشگاه و دانشسرا میشوند و تعداد دانش آموزان اکنون به نوعی نیست که نیازمند معلم بیشترین باشیم چراکه جمعیت دانش آموزی کاهش پیدا کرده است.
نماینده دانشگاه IT ژاپن اظهار کرد: در سیستم اداری و اجرایی آموزش و پرورش آموزش مادامالعمر معلم، مدرسه گروهی و رابطه مدرسه و جامعه همواره مورد توجه قرار گرفته است و برای ارتقای دانشها و مهارتها میکوشیم.
کراموتو اظهار کرد: مدرسه نباید منزوی باشد و به عنوان نهادی اجتماعی باید به جامعه کمک کند و از آن کمک بگیرد و باید به این موضوع توجه کنیم که آموزش تنها در مدارس رخ نمیدهد بلکه آموزش در جامعه هم محقق میشود.
انتهای پیام/