سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از ابتدای سال جاری تا کنون؛

جذب دو هزار اسکناس، سکه و اقلام پستی در موزۀ آستان قدس رضوی

از ابتدای سال تاکنون، بالغ بر دو هزار مورد اسکناس، سکه و اقلام پستی جذب گنجینۀ تمبر، سکه و اسکناس آستان‌قدس‌رضوی شده است.

 به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ محمدحسین یزدی‌نژاد؛ رئیس گنجینۀ تمبر، اسکناس و سکۀ آستان قدس رضوی گفت: در حال حاضر، بیش از ۹۸۰ هزار اسکناس، سکه و اقلام پستی در گنجینۀ تمبر، سکه و اسکناس آستان‌قدس‌رضوی نگهداری می‌شود که از این میان، بیش از ۲ هزار شیء، تنها در شش ماه نخست سال ۱۳۹۷، از طریق خریداری و اهدایی ارادتمندان علی‌بن موسی‌الرضا (ع)، به این مجموعه افزوده شده است.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون، بیش از ۷۰۰ قطعه سکه شامل ۳۳ قطعه سکه طلا، ۳۱۲ قطعه سکه نقره، ۱۱۱ قطعه سکه مس نیکل، ۱۴۱ قطعه سکه مسی، ۷ قطعه سکه برنز و ۸۷ قطعه سکه مفرغ به گنجینه اهدا و افزون بر ۲۲۲ قطعه سکه نقره خریداری شده است و در حال حاضر، بالغ بر ۶۵ هزار قطعه سکه در این گنجینه نگهداری می‌شود.

یزدی‌نژاد با اشاره به جنس و دوره زمانی سکه‌های مذکور گفت: جنس سکه‌های این مجموعه، از طلا، نقره، مس، مس- نیکل، استیل و برنز است که متعلق به دوره‌های تاریخی مختلف همچون ساسانیان، الیماییان، دوره‌های اسلامی، تیموریان، ایلخانان مغول، صفویه، قاجاریه و زندیه می‌باشد.

وی افزود: همچنین بیش از ۵۰۰ برگ اسکناس از ابتدای سال به مجموعه اضافه شده که ۱۰۰ برگ اسکناس از طریق خریداری بوده و ۴۰۰ برگ اسکناس ایرانی و خارجی توسط گنجینه‌داران و ارادتمندان به حضرت رضا (ع) اهدا شده است که با این تعداد، در حال حاضر بیش از ۲۴ هزار برگ اسکناس در این گنجینه موجود است.

رئیس گنجینۀ تمبر، اسکناس و سکۀ آستان‌قدس‌رضوی درباره اقلام پستی این گنجینه تصریح کرد: در شش ماه نخست سال ۱۳۹۷، حدود ۶۰۰ قطعه تمبر و ۱۰۰ طغری پاکت نامه تمبردار و بدون تمبر دوره قاجار و پهلوی اول، تلگراف، پاکت مهرروز و کارت پستال به این گنجینه اهدا شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر، تعداد کل تمبر‌ها و دیگر اقلام پستی این گنجینه، به مرز ۸۹۰ هزار قطعه رسیده است.

یزدی‌نژاد با اشاره به برخی موارد شاخص گفت: سکه‌های دوران ولایتعهدی امام‌رضا (ع)، سکه‌های دوره ساسانی و الیمایی «تترادراخمی» با سکه‌های درشت ۴ درهمی، سکۀ طلای شریف‌حسین امیر مکه پیش از روی کارآمدن آل سعود، اسکناس از ایران و ده‌ها کشور خارجی و سکه‌های طلای دورۀ قاجار، بخشی از اشیاء ارزشمند این مجموعه به شمار می‌رود.

گنجینۀ تمبر، اسکناس و سکۀ موزۀ آستان قدس رضوی با اشیایی از ۲۴۰ کشور و مستعمرۀ سابق جهان، به عنوان آئینۀ تمام‌نمای تاریخ، فرهنگ، هنر و تمدن ملل مختلف، روزانه پذیرای بسیاری از محققان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به آثار تاریخی و فرهنگی است.
 
انتهای پیام// ه.ز
 

دو هزار اسکناس، سکه و اقلام پستی در موزۀ آستان قدس رضوی جذب شد

برچسب ها: موزه ، گنجینه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.