سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهردار مشهد عنوان کرد:

۷۰ درصد هزینه‌ها در حوزه مترو مربوط به تجهیزات است

شهردار مشهد گفت: ۷۰ درصد هزینه‌ها در حوزه مترو مربوط به تجهیزات است وما برای تامین تجهیزات نیازمند اختصاص ارز دولتی به این حوزه هستیم.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛تقی زاده خامسی شهردار مشهد در یازدهمین نشست تخصصی مدیران حمل و نقل و ترافیک مراکز استان‌های کشور  گفت: تعمیر وبهبود وضعیت پیاده رو‌ها مهمتر از تعریض خیابان‌ها و صرف هزینه‌های گزاف در این حوزه است.

وی افزود: باید تلاش کنیم با استفاده از قانون حضور خودرو‌های شخصی در معابر را به حداقل برسانییم و تلاش کنییم مردم در عوض بیشتر از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

شهردار مشهد افزود: آیا واقعا مشکلات ما در حوزه حمل ونقل نشات گرفته از قانون است و قانون گذاری ما در این حوزه مشکل دارد اگر واقعا قانون نیاز به تغییری دارد تغییر قانون کار سخت و مشکلی نیست و تنها نیاز به پیگیری دارد.

تقی زاده خامسی گفت: گاهی سیاست‌های دولت‌ها موجب مشکلات در حوزه حمل ونقل وترافیک است، اما رویکرد غالب دولت‌های بعد از انقلاب نسبت به این امر نگاهی مثبت است والان در دولت یازدهم نگاهی مثبت به حوزه حمل ونقل و ترافیک وجود دارد.

وی افزود: متاسفانه در توسعه حوزه دوچرخه سواری موفق نیستیم واین مسئله نیاز به بررسی دارد که چرا با وجود امکاناتی از قبیل: وجود ایستگاه‌های مناسب و وجود مسیر‌های مخصوص و امن برای دوچرخه سواران مردم استقبال نمی‌کنند.

افزایش سهم حمل ونقل عمومی در پایان برنامه پنجم توسعه

محمد رضا حیدری رئیس شورای شهر مشهد هم در این جلسه گفت: در قانون برنامه پنجم قرار بر این بود که در پایان برنامه ۴۰ درصد سهم حمل ونقل عمومی افزایش پیدا کند، اما این داده‌ها چه در حوزه درون شهری چه درحوزه برون شهری افزایش پیدا نکرده است.
 
وی افزود:همه‌ آمار‌ها به ضرر حمل ونقل عمومی بوده؛ در سال ۹۵ درشهر مشهد میزان استفاده از حمل و نقل عمومی ۲۶ درصد بوده است ودر سال ۹۶ متأسفانه این آمار کاهش پیدا کرده است.

رئیس شورای شهر مشهد افزود: ما باید تلاش کنیم هزینه استفاده از وسایل عمومی ارزان‌تر از وسایل نقلیه شخصی باشد تا مردم ترغیب به استفاده از حمل و نقل عمومی شوند.

هدف گذاری اصلی شورای پنجم توسعه حمل ونقل عمومی است

وحید برکچی معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد هم در ادامه این نشست  با بیان اینکه  هدف از برنامه ریزی در حوزه حمل ونقل، رفاه عمومی واجتماعی است گفت: درجهت ارتقا رفاه اجتماعی به دنبال کاهش زمان سفر، کاهش آلودگی، و کاهش تصادفات و سوانح هستیم و این اهداف تنها با نگاه کلیدی مردم ومسئولین به حوزه حمل ونقل وترافیک میسر خواهد شد.

وی افزود: با توجه به میزان افزایش خودرو‌های شخصی تنها باید مردم را با رویکرد و فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی و انسان محور آشنا کرد.

معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: با آغاز کار شورای پنجم هدف گذاری اصلی در شهرداری مشهد توسعه حمل ونقل عمومی بوده است.

برکچی افزود: مادر در حوزه اتوبوسرانی می‌توانیم ظرفیت اتوبوس‌های خط ۳ BRT را از ۸۰ هزار نفر به ۱۵۰ هزار نفر افزایش دهیم.

وی گفت: گفت: همچنین در حمل و نقل ریلی با مشارکت شورای شهر مشهد و شهرداری بااستفاده از اوراق مشارکتی که در سال گذشته مصوب ومنتشر شد توانستیم خط ۲ قطار شهری را با حضور رئیس جمهور افتتاح کنییم و امیدواریم تا پایان امسال بخش عمده‌ای ازاین خط را به پایان برسانیم.

معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد افزود: در راستای توسعه حمل ونقل عمومی تعداد ۱۵۰ دستگاه اتوبوس و ۷۰ دستگاه مینی بوس در اواخر سال گذشته با حضور ریاست مجلس شورای اسلامی به ناوگان حمل ونقل عمومی مشهد افزوده شد.

برکچی با بیان اینکه  بحث توسعه حمل‌ونقل انسان محور، پیاده محور و دوچرخه سواری در دستور کار شهرداری مشهد قراردارد گفت: توسعه محور‌های دوچرخه سواری خصوصا در مناطق ۹، ۱۱ و ۱۲ شهر مشهد به علت برخورداری از وضعیت جغرافیایی مناسب این مناطق به‌صورت ویژه در دستورکار قرارگرفته است.

وی افزود: تمام اقداماتی که در حوزه حمل ونقل عمومی به ویژه حمل و نقل انسان محور تا به امروز صورت گرفته است تأثیر گذار نخواهد بود مگر اینکه در بحث فرهنگ سازی قدم اساسی برداشته شود.
 

محمد باقر سلیمی رئیس پلیس راهور خراسان رضوی هم در ادامه این نشست گفت: تصادفات رانندگی یک معضل جهانی است و نهمین علت مرگ ومیر درجهان حوادث رانندگی است و کشور ما هم از این آمار جدا نیست.

وی افزود: روزانه ۳ هزار نفر در تصادفات جان خود رااز دست می‌دهند و ۳۷ هزار نفر مجروح می‌شوند.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی گفت: کشور‌های درحال توسعه علی رغم برخورداری ۳۰ درصدی از ناوگان حمل و نقل جهانی حدود ۶۰ درصد از قربانیان حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: در کشور ما دومین عامل مرگ ومیر حوادث رانندگی است و در گروه سنی ۱۵ تا ۴۴ سال بیشترین قربانیان حوادث رانندگی را داریم

انتهای پیام//م. ن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.