سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرامیداشت یاد عالم مبارز علامه بلادی بوشهری

آیین بزرگداشت شصت و ششمین سالگرد درگذشت علامه سید عبدالله بلادی بوشهری در مسجد حاجی بابا کوی بهبهانی این شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، آیت الله سید عبدالله مجتهد بلادی بوشهری بهبهانی به سال ۱۲۹۱ هجری قمری در خانواده‌ای اهل علم و تقوی در شهر مقدس نجف اشرف دیده به جهان گشود.

این عالم پس از تکمیل تحصیلات خود در نجف و گرفتن مجوز اجتهاد، در سال ۱۳۲۶ قمری در گرماگرم جنبش مشروطیت در ایران، از نجف اشرف به بوشهر بازگشت و خیلی زود جذب این جنبش شد.

وی با وقوع جنگ جهانگیر اول، مبارزه سختی را با انگلیس آغاز کرد و پس از به قدرت رسیدن رضاخان پهلوی، به صف مخالفان وی پیوست و چندین رساله کوتاه و بلند به زبان‌های فارسی و عربی درباره اعمال ضد اسلامی رضاشاه منتشر ساخت. رئیسعلی دلواری برای برخی فعالیت‌های مبارزاتی‌اش علیه استعمار انگلیس از علامه بلادی فتوا می‌گرفت.

با سقوط رضاشاه، آیت اله بلادی به ارشاد و هدایت مردم ادامه داد و سرانجام در ۲۳ محرم الحرام سال ۱۳۷۳ قمری/۲۱ مهر ۱۳۳۱ شمسی در سن ۸۱ سالگی دارفانی را وداع گفت.

این عالم ۸۴ کتاب و رساله در موضوعات مختلف به رشته تحریر درآورد.

مدیرحوزه علمیه خواهران بوشهر آیین بزرگداشت شصت و ششمین سالگرد درگذشت علامه سید عبدالله بلادی بوشهری گفت: ذکر شده که وی در سن ۱۲ سالگی روحیه استکبارستیزی و ظلم ستیزی را از سید جمال الدین اسد آبادی الهام می‌گیرد و به مجاهد استعمارستیز جنوب ایران تبدیل می‌شود.

حجت الاسلام یوسف جمالی، افزود: علامه بلادی بوشهری (ره) در استان بوشهر جبهه مردمی را بر علیه مستکبران بیگانه تشکیل داد و حتی در هجرتی که در زمان حکومت رضا شاه پهلوی به شیراز داشت با روحیه استعمارستیزی جلوی روس‌ها ایستاد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ اثر فاخر از این عالم به جا مانده است، بیان کرد: معرفی عالمان دینی مانند علامه بلادی بوشهری (ره) موجب شناخت نسل جدید از گذشته تابناک این استان می‌شود.

حجت الاسلام جمالی تصریح کرد: تا کنون سه کنگره برای معرفی این شخصیت علمی، مذهبی و مبارزاتی در بوشهر برگزار شده است.

انتهای پیام/ک

علامه بلادی بوشهر عالمی استعمارستیز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.