سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هاآرتص فاش کرد؛

استفاده عربستان از نرم‌افزار شرکت صهیونیستی برای هدف قرار دادن مخالف سعودی

عربستان برای هدف قرار دادن یکی از چهره‌های مخالف حکومت ریاض در کانادا از از فناوری نرم‌افزاری یک شرکت صهیونیستی استفاده کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی هاآرتص مقامات عربستان سعودی برای هدف قرار دادن و تعقیب عمر عبدالعزیز، از چهره‌های مخالف حکومت ریاض، در کانادا از طریق گوشی تلفن همراه وی، از فناوری نرم‌افزاری یک شرکت صهیونیستی استفاده کردند.

به موجب این گزارش یک گروه تحقیقاتی در کانادا به نام سیتیزن لب، اعلام کرد ظاهرا عوامل اطلاعاتی مرتبط با رژیم سعودی با استفاده از فناوری جاسوسی که از سوی یک شرکت اسرائیلی موسوم به «ان اس او-گروپ تکنالاجیز» در اختیار سعودی‌ها قرار گرفته بود، از طریق تلفن همراه از این ناراضی سعودی مقیم کانادا استراق سمع می‌کردند.

این گروه تحقیقاتی در گزارش خود که روز دوشنبه منتشر شد، تاکید کرد کارشناسانش یقین دارند که تابستان امسال از نرم‌افزار موسوم به پگاسوس متعلق به شرکتی صهیونیستی برای جاسوسی و استراق سمع از عمر عبدالعزیز -ناراضی تبعیدی ۲۷ ساله سعودی-استفاده شده است.

به موجب این گزارش که در نشریه کانادایی گلوب اند میل نیز به چاپ رسیده است، هدف دسترسی به گوشی آیفون عبدالعزیز بود که در شهر مونترال زندگی می‌کند و از منتقدان سرشناس و معروف سیاست‌های دولت سعودی در شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌رود.

ران دیبرت، رئیس مرکز تحقیقاتی سیتیزن لب، تاکید کرد: هرگونه استفاده از فناوری استراق سمع از سوی یک دولت خارجی در کانادا، تخلف و به مثابه جاسوسی غیر قانونی تلقی می‌شود.

به گفته کارشناسان سیتیزن لب، موارد مشکوک آلودگی به نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس در کانادا، انگلیس، فرانسه، مغرب و نیز ترکیه، لبنان، مصر، قطر و بحرین شناسایی شده است.

گفته می‌شود در ماه اوت امارات عربی متحده از نرم‌افزار این شرکت صهیونیستی به منظور ردیابی ۱۵۹ تن از اعضای خاندان درباری قطر استفاده کرد. همچنین گفته می‌شود حاکمان امارات از نرم افزار پگاسوس برای نظارت بر مخالفان رژیم هم در داخل و هم در خارج کشور بهره برداری می‌کنند.

با این همه مقامات شرکت صهیونیستی ادعا کرده‌اند از محصولات این شرکت که به صورت قانونی در اختیار نهاد‌های دولت‌های مشروع قرار می‌گیرد، صرفا به منظور تحقیق و مبارزه با جرم و جنایت و نیز کمک به جلوگیری از حملات انتحاری و تعقیب و بازداشت قاچاقچیان مواد مخدر و نیز مکان‌یابی کودکان گمشده استفاده می‌شود. این شرکت با این همه مشخص نکرد چه دولت‌هایی از فناوری آن استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.