سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش خسارت خشکیدگی خرما در کرمان

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: برای مدیریت عارضه خشکیدگی خرما در نخلستان ها، درپنج منطقه استان طرح تحقیقی- ترویجی اجرا و باعث کاهش خسارت شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  رستگاری مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کرمان گفت: در چند سال اخیر عارضه خشکیدگی خوشه خرما یکی از عوامل اصلی کاهش تولید محصول خرما می‌باشد و براساس بررسی‌های انجام شده این عارضه در سال‌های گرم خسارت بیشتری داشته است.

رستگاری افزود: نتایج طرح‌های تحقیقاتی انجام شده در این زمینه مشخص کرد که تعدیل شرایط آب و هوایی نخلستان، جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب و وزش باد‌های گرم و خشک به خوشه ها، بهبود شرایط تغذیه‌ای و آبیاری مطلوب نخلستان باعث کاهش قابل ملاحظه خسارت این عارضه می‌شود.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: به منظور آشنایی باغداران با روش مدیریت این عارضه در نخلستان، درپنج منطقه که در سال‌های مساعد برای بروز عارضه، خشکیدگی خسارت قابل توجهی ایجاد می‌نماید طرح تحقیقی- ترویجی اجرا شدکه این مناطق شامل دو منطقه در بم، یک منطقه در نرماشیر و دو منطقه مدیریت شده بود که خسارت آن به ترتیب، به ۵/۱۹، ۳۰ و صفر درصد کاهش یافت.

وی افزود:در سال‌های گذشته متوسط میزان خشکیدگی خوشه خرما دراین مناطق به ترتیب ۵۰، ۶۰ و ۲۰ درصد  بوده است.

سطح زیر کشت خرما در استان کرمان بیش از ۲۸ هزار هکتار می‌باشد و میزان محصول تولیدی آن بطور سالیانه حدود ۱۰۹ هزار تن برآورد شده است.
انتهای پیام/ی

برداشت109 هزار تن خرما در کرمان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.