سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

هدیه توخالی مسوولان به بانوان یاسوجی / پارکی که به جای لبخند به بانوان تلخند می زند

بانوان شهر یاسوج در حالی از پارک ویژه استفاده می کنند که شاهد بی‌توجهی مسئولان به مشکلات تنها پروژه مربوط به بانوان در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج  ؛ بعضی از امکانات و تجهیزات موجود در هر شهر شاید در نگاه اول جزء ضروریات و مسائل مهم نباشد، اما با دقت بیشتر و تمرکز در آن به عمق اهمیت و اثرگذاری آن پی برده می شود ،یکی از این امکانات، فضای تفریحی ویژه بانوان است، جایی که زنان و دختران جوان بتوانند با راحتی و آسایش به ورزش و فعالیت های مفرح بپردازند.

اعتقادات دینی ،فرهنگ، عادات، رسوم و خواسته های جامعه ما، انتظار ویژه ای از زنان دارد . دوچرخه سواری یا اسکیت زنان و ورزش های دیگر در معابر عمومی، پذیرفته نیست و با توجه به شرایط دینی و اجتماعی کشورمان، وجود فضاهای ویژه زنان، دارای کارکرد اجتماعی و مفید ارزیابی می شود.
در دهه 70 بود که ایده راه اندازی پارک های ویژه زنان به تبعیت از برخی کشورهای مسلمان به ذهن مدیران ایرانی راه یافت. طرح اولیه این بود، « پارکی که در آن زنان راحت باشند و دیوارهایش را پرده های بلند رنگی بپوشاند» داشتن درخت های بلند یا قرار گرفتن در بلندی 2 شرط برای اختصاص دادن هر زمینی به ایجاد پارک بانوان در آن است.
مزیت پارک های ویژه زنان برای بسیاری از بانوان می تواند این باشد که شاید دیگر صبح ها با خیال آسوده از پارکی که فقط اختصاص به زنان دارد، حتی نگهبانها و دربانش زن هستند، برای پیاده روی استفاده کنند و حتی وقتی هوا کمی تاریک می شود، در محیط پارک احساس ناامنی نکنند.

ساخت پارک بانوان یاسوج با هزینه ایی افزون بر 20 میلیارد ریال

در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد هم پروژه ساخت نخستین پارک بانوان اوایل تیرماه سال 94 در زمینی دره ‌مانند و ناهموار به مساحت 25 هزار مترمربع در حد فاصل خیابان پاسداران و بلوار دانشگاه یاسوج کلنگ‌زنی شد، پروژه‌ای که از همان ابتدا به علت جانمایی نادرست و مشرف بودن ساختمان‌ها و تپه‌های اطراف با اعتراضات بسیاری مواجه شد.
اعتباری که برای این پارک هزینه شده است قابل تامل است اعتباری که این روزها شاهد از بین رفتنش هستیم. 2 میلیارد و 300 میلیون تومان برای پارک هزینه شده است اما هنوز هم ناقص است و نیاز به کار دارد اما نکته قابل تامل تر اینجاست که از این مبلغ 1 میلیارد و 200 میلیون تومان آن صرف هزینه دیوارهای پارک شده است.

 بی تدبیری در جانمایی ساخت این پارک 

عملیات اجرایی نخستین پارک بانوان یاسوج با وجود همه مخالفت‌ها در مکان تعیین شده شروع شد و اواخر دی‌ ماه سال 95در حالی که هنوز نیمه‌تمام بود با حضور شهین‌دخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده افتتاح شد افتتاحیه‌ای که به علت تکمیل نبودن پروژه، با انتقادات زیادی همراه شد و دیری نپایید که مشکلات بی‌شمار این مکان که شاید نتوان نام پارک بر آن گذاشت سر باز کرده و به بانوان شهر یاسوج نیشخند زد.
اگرچه در روز کلنگ‌زنی این پروژه وعده‌هایی برای احداث کتابخانه، زمین فوتبال، استخر شنا، پیست‌های اسکیت ـ دوچرخه‌سواری و موتورسواری و همچنین بازارچه‌های برای اشتغالزایی و حمایت از تولیدات بانوان در این پارک داده شد، اما بانوان شهر یاسوج در روز افتتاحیه شاهد تحقق هیچکدام از وعده‌ها نبودند.
حالا و با گذشت تنها چند سال از افتتاح این پروژه، بانوان شهر یاسوج در حالی از این فضای ناخوشایند استفاده می‌کنند که شاهد بی‌توجهی مسئولان به مشکلات تنها پروژه مربوط به بانوان در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.
مدیرکل پیشین دفتر فنی استاندارکهگیلویه وبویراحمد می گوید:مشرف بودن 2 پارک عمومی و همچنین تپه ها و برخی ساختمان های اداری و خوابگاه های دانشجویی مشرف بر این پارک بیانگر جانمایی نامناسب اجرای آن در نخستین گام اجرا بوده است.
حسین کاظمی که خود در زمان آغاز و افتتاح این طرح نیز مسئول دفتر فنی استانداری کهگیلویه وبویراحمد به عنوان ناظر اصلی بر نحوه کیفیت و اجرای طرح های عمرانی را عهده دار بود، یادآور شد که مجموعه دفتر فنی و حوزه عمرانی استانداری از همان ابتدا با اجرای آن در این مکان مخالف بود.
وی تصریح کرد: علاوه بر جانمایی نامناسب کیفیت پایین اجرای طرح و نیمه کاره رها کردن آن توسط شورا و شهرداری یاسوج نیز بر مشکلات و چالش های آن اضافه شده است.
کاظمی گفت: دفتر فنی استانداری کهگیلویه وبویراحمد به همان میزان که مخالف ساخت پارک بانوان یاسوج بود ساخت پارک ویژه بانوان در گچساران را بهترین نمونه از پارک ویژه بانوان و دارای مشخصات و استانداردهای لازم تایید کرده است.
شهردار یاسوج نیز گفت: یکی از فضاهای شهری پارک بانوان است که مشکلاتی در آن وجود دارد از جمله این که فضاهای مشرف بر آن وجود دارد و بانوان نمی‌توانند به راحتی در آن ورزش و تفریح کنند.
مقدم گفت: برای رفع این مشکل و همچنین گسترش فضاهای مربوط به بانوان 10 هکتار اراضی ساحلی را برای ایجاد فضاهای ورزشی روباز اختصاص دادیم.

پارک بانوان یاسوج امنیت ندارد  

همانطور که گفته شد جانمایی نادرست از مهم‌ترین مشکلاتی است که از همان ابتدا و پیش از اجرای پروژه مورد اعتراض بسیاری قرار گرفت، واقع شدن این پارک در دره‌ای نیمه عمیق سبب شده که تپه‌ها و ساختمان‌های پیرامون کاملا بر آن مشرف بوده و بانوان نتوانند آن گونه که باید، راحت باشند.
در حالی که باید برای ساخت دیواره پارک بانوان از سازه‌های بتنی استفاده کرد، اما در پارک بانوان یاسوج ورقه‌های پلاستیکی (پلی کربنات) به عنوان حائل به کار رفته که به علت ضعف در اجرا و همچنین شرایط انقباض و انبساط دما بعضا از جا کنده شده و چهره زشت و ناخوشایندی به این پارک داده است.

زهرا قنبری یکی از بانوان شهر یاسوج که دارای دوفرزند و به شغل معلمی مشغول است در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج گفت: داشتن امکانات تفریحی و فرهنگی حق هر بانوی یاسوجی است که به هیچ عنوان فراهم نشده است.
وی افزود: چند سالی است که نام این پارک بانوان بر دوش زنان شهر سنگینی می کند در حالی که هیچ گونه شرایط استفاده برای بانوان را ندارد.
این بانوی یاسوجی با بیان اینکه امنیت برای هر بانوی ایرانی در اولویت است گفت: پارک بانوان با شرایطی که دارد هیچ گونه امنیتی برای زنان فراهم نمی کند.
وی افزود: در این پارک نه امنیت روحی روانی داریم نه امنیت سلامت.اگر شما بررسی کنید پارک بانوان باید جایی باشد که ساختمان های اطراف آن بر اینگونه مکانها مشرف باشند.اما پارک بانوان میان ساختمانهایو تپه های بلند قرار دارد.
اسما انصاری یک از دختران دانش آموز یاسوج در گفت و گو با ما می گوید:همزمان با افتتاح پارک بانوان من و چند تن از دوستانم اقدام به خرید دوچرخه کردیم که در این مکان به دوچرخه سواری بپردازیم اما بعد ها متوجه شدیم که هیچ گونه شرایط قابل استفاده برای ما در این پارک وجود ندارد.
وی عنوان کرد: تنها سهم ما دختر ها از این شهر همین پارک بود که متاسفانه هیچ گونه قابلیت استفاده ندارد.

سیل بند عمیق و عریضی که از وسط این پارک می گذرد

وضعیت بغرنج پارک بانوان یاسوج فقط به این مشکل ختم نمی‌شود، از دیگر مشکلات این پارک می‌توان به سیل‌بند عمیق و عریضی اشاره کرد که بدون هیچ حفاظی در طول پارک رها شده و هر لحظه احتمال سقوط بانوان یا کودکانشان در آن وجود دارد.
این سیل‌بند که خروجی فاضلاب بخش اعظمی از شهر یاسوج بوده و از وسط پارک بانوان می‌گذرد، به محلی برای انباشت زباله‌ها تبدیل شده و از حوض بالادست آن لایه‌هایی از لجن به درونش سرازیر می‌شود که بوی بسیار نامطبوع و متعفنی را ایجاد می‌کند.

خود کرده را تدبیر نیست

خلاصه اینکه از نام پایتخت طبیعت ایران فقط دره‌ای با بوی تعفن و یک دیواره پلاستیکی تخریب شده‌ سهم بانوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شده است که باید از بی‌توجهی مسئولان شهر یاسوج به این مسأله گلایه کرد، مسئولانی که روزی برای تمام شدن این پروژه به نام خود سر و گردن می‌شکستند حالا هرکدام به گوشه‌ای خزیده و از زیر بار مسئولیت این همه مشکل شانه خالی می‌کنند.
ساخت این پارک کاملا غیر استاندارد،که به نوعی مصداق همان ضرب المثل معروف خود کرده را تدبیر نیست؛ محسوب می شود حالا مسولان را در یک ندانم کاری بزرگ قرار داده است.
اگرچه امکان برطرف کردن برخی از مشکلات ذکر شده وجود دارد، اما مشرف بودن تپه‌ها و ساختمان‌های اطراف مشکلی است که به هیچ عنوان قابل حل شدن نیست، با توجه به این مشکل و عدم وجود امنیت لازم در این مکان، پیشنهاد می‌شود این پارک به فضای پارک کناری خود (پارک ولایت) اضافه شده و احداث پارک بانوان در مکان دیگری انجام شود.

 گزارش / مرضیه سادات غلامی 
 
 
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.