سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

صنعتی شدن پرورش شتر از نیازهای استان گلستان

پرورش شتر یکی از حرفه های قوم ترکمن استان گلستان است که از دیر باز به صورت سنتی انجام می شد اما با گذشت این سالها هنوزبه این حرفه توجه نشده است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازگرگان؛مردم ترکمن گلستان بیشتر در شمال استان ساکن اند که در آن منطقه بیش از 3 هزار هکتار بیابان وجود دارد و پرورش شتر با شرایط اقلیمی منطقه متناسب است.

 

 

شتر حیوانی با نیاز آبی و مصرف علوفه پایین که در شرایط گرم و خشک و کم آبی بسیار مقاوم است.

 

استان گلستان 862 هزار هکتار مرتع دارد که با وجود این ظرفیت پرورش شتر گزینه مناسبی برای انتخاب خواهد بود.

 

به سراغ یکی از شتر داران شهرستان گنبدکاووس روستای عوض حاجی رفتم .

 

 

آقای شهابی یکی از پرورش دهندگان شتر در گلستان است که به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛ گفت: قبل از این که کار شتر داری را شروع کنم گاوداری داشتم که خیلی پر هزینه بود اما شتر حیوانی کم هزینه و از نظر بیماری هم بسیار مقاوم است به همین منظور تصمیم گرفتم گاوهایم را بفروشم و شتر پرورش دهم و کارم را گسترش دهم.

 

وی افزود: از ابتدا با 10 نفر شتر شروع کردم و در حال حاضر 40 نفر شتر دارم و قصد دارم که تعدادشان را به 150 نفر برسانم .

 

آقای شهابی از ایجاد اشتغال برای 5 نفر در مجموعه پرورش شترش گفت: در حال حاضر 5 نفری که در این مجموعه کار می کنند بیمه شده اند و اگر این کار را گسترش دهم تعداد بیشتری را به کار گیری خواهم کرد.

 

از یکی از کارگران درباره کار شتر داری و سختی هایش به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛ گفت:کار پرورش شتر نسبت به پرورش گاو از نظر تمیز کردن جایگاه ، از نظر کمتر غذا خوردن بسیار راحت تر است.

 

 

وی افزود: شتر حیوانی است که در روز باید حتما به صحرا برود و از علوفه های موجود در صحرا استفاده کند و علوفه هایی که حیوانات دیگر نمی توانند از آن استفاده کنند این حیوان می تواند آنها را بخورد.

 

آقای شهابی پرورش دهنده شتر گفت: شتر حیوانی است که می تواند تشنگی را تا هفت روز تحمل کند و این ویژگی در این شرایط کم آبی بسیار با اهمیت است.

 

زمان دوشیدن شترها شد کاری که خانم ها به صورت سنتی آن را انجام می دادند.

 

به همراه دختر آقای شهابی و همسرش به جایگاه دوشیدن شیر رفتیم .

 

 

دختر آقای شهابی می گفت: شتر هر دو سال یک بار زایمان می کند و بعد از آن هم به صورت سنتی تا 6 ماه می شود شیرش را دوشید اما اگر این کار به صورت صنعتی و با استفاده از دستگاه های شیر دوش انجام شود تا 12 ماه می توان از آن شیر گرفت.

 

او می گفت: ما روزانه سه بار شترها را می دوشیم بعضی از شتر ها روزانه 7 کیلو و بعضی هم تا 15 کیلو شیر می دهند که این میزان بسته به نژاد شتر ها دارد.

 

وی افزود: از شیر شتر دوغ و خامه می گیریم که هر دوی آنها بسیار ترش هستند و برای خیلی از بیماری ها نیز مفید هستند.

 

فواید محصولات شتر

 

با کارشناس تغذیه درباره محصولات شتر صحبت کردم.

 

دکتر ابو مردانی کارشناس تغذیه در در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛ گفت: شیر شتر قند کم ، چربی کم و پروتئین زیادی داره که از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است که برای بیماران دیابتی بسیار مفید است .

 

 

وی افزود: استفاده از شیر یا دوغ شتر برای بیماران اوتیسمی نیز بسیار مفید است.

 

وی همچنین گفت: گوشت شتر ، گوشت بسیار لخم و کم چربی است که برای بیمارانی که کلسترول بالایی دارند می تواند گوشت مناسبی برای انتخاب باشد.

 

تخله مدیر امور دام استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛ گفت: در استان گلستان 7 هزار و 500 نفر شتر وجود دارد که سالانه از این تعداد هزار و 500 تن گوشت و 3 هزار تن شیر تولید می شود.

 

 

 وی افزود: 500 نفر در گلستان به صورت سنتی کار پرورش شتر را انجام می دهند که  از این 500 نفر پرورش دهنده شتر 3 نفر به صورت نیمه صنعتی این کار را انجام می دهند ما به دنبال این هستیم که تسهیلات ارزان برای گسترش این حرفه در نظر بگیریم و پروانه های صنعتی را نیز صادر می کنیم .

 

مشکلاتی که سد راه صنعتی شدن هستند

 

آقای شهابی درباره مشکلات موجود برای پرورش شتر گفت: تسهیلاتی که برای پرورش شتر در نظر گرفته می شود بسیار کم است در صورتی که من یک شتر نر دو کوهانه را  30 میلیون تومان خریداری کرده ام.

 

 

وی ادامه داد: باید میزان تسهیلات که برای پرورش این حیوان در نظر می گیرند را افزایش دهند و سد راه صنعتی شدن این حرفه را از پیش رو بردارند.

 

آقای سالاری یکی از پرورش دهندگان شتر در منطقه آق قلاست که برای صنعتی کردن حرفه شتر داری با مشکلاتی مواجه است که به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛ گفت: 7 سال است که به دنبال پرورش شتر به صورت صنعتی هستم و درخواست 3 هکتار زمین شوره زار را کرده ام که متاسفانه هنوز پاسخی نگرفتم.

 

 

وی ادامه داد: من حتی پول هم برای این کار نمی خواهم فقط به دنبال این هستم که این حرفه را صنعتی کنم اما هیچ کدام از مسئولان به ما پاسخ نمی دهند.

 

وی گفت: در طول این 7 سال برای صنعتی کردن این حرفه پرونده ام را هر سال باید تمدید کنم که تاکنون 10 میلیون تومان هزینه کرده ام متاسفانه فقط برخی از مسئولان وعده می دهند.

 

پرورش شتر در استان گلستان با ظرفیت هایی که وجود دارد باید از خیلی سالهای قبل تر به صورت صنعتی انجام می شد.

 

 

اما متاسفانه با گذشت این همه سال و این همه متقاضی باز هم تدابیر درستی برای نظم بخشیدن ، تجمیع پرورش دهندگان و تشویق آنها برای صنعتی کردن این حرفه اندیشیده نشده است.

 

گزارش از فاطمه حبیبی

انتهای پیام/ح

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.