سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دفن زباله درتربت جام وضعیت مناسبی ندارد

دفن زباله‌های تولیدی بامشکل مواجه است و وضعیت مناسبی نداردوخیلی ازبیماری‌ها ناشی از دفن غیر اصولی و بهداشتی پسماندشهرستان است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ جمع‌آوری و حمل و نقل زباله یکی از مهم‌ترین عملیات مدیریت مواد زاید جامد است، طبق محاسبات انجام شده حدود ۸۰ درصد کل مخارج مدیریت مواد زاید جامد مربوط به جمع‌آوری زباله‌ است؛ که درصد بالایی از این مقدار مربوط به حقوق کارگران و نیروی انسانی است.
 
 
به عبارت دیگر اکثریت مخارج سیستم مدیریت مواد زاید جامد فقط صرف حقوق و دستمزد می‌شود به همین جهت اصلاح، بهینه‌سازی و مکانیزه کردن سیستم جمع‌آوری و حمل زباله، ضمن تسریع در عملیات، هزینه و نیروی انسانی کمتری را نیاز خواهد داشت.

زباله به مجموعه مواد ناشی از فعالیت‌های انسان و حیوان که معمولاً جامد بوده و به صورت ناخواسته یا غیر قابل استفاده دور ریخته می‌شوند اطلاق می‌گردد.
 
این تعریف به صورت کلی در برگیرنده همه منابع، انواع طبقه‌بندی‌ها، ترکیب و خصوصیات مواد زاید بوده و به چهار دسته کلی زباله‌های شهری، زباله‌های صنعتی و زباله‌های خطرناک و زباله‌های بیمارستانی تقسیم می‌گردند

دفن زباله درتربت جام وضعیت مناسبی ندارد

مرتضی حمیدی فرماندار تربت جام در حاشیه بازدید میدانی از محل دفن زباله های تربت جام در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی بخش مهمی از سلامت جامعه را برعهده دارد علیرغم همه تلاش‌هایی که شده برای دفن اصولی پسماند شوراو‌شهرداری باید ابتدا به شرکت‌ها واگذار تا زباله‌ها درداخل منازل بازیافت و تفکیک شود و این کارموجب کمک به اقتصاد و اشتغال می‌شود و از طرفی کاهش دفن زباله خواهیم داشت.

وی ادامه می دهد :برای دفن زباله تولیدی بایستی فضای مناسب و اطراف آن فنس کشی شده باشد تا تبعات آن متوجه مردم نشود.

فرماندارتربت جام  تصریح می کند:شهرداری در مکان فعلی دفن زباله که ۵۰هکتار است در پروسه زمانی مشخص دفن زباله را به جایی برساند که مشکلات زیست محیطی ومنابع طبیعی و حتی معارض نداشته باشدو این درصورتی است که مکان جدیدی که شهرداری درحال حفر می‌باشد معارض دارد و ادامه ندهد.

حمیدی خاطرنشان کرد:ادارات عضو کارگروه همکاری کنددفن زباله‌ها برابر طرح مشاور و کارشناس ساماندهی شود تا به صورت دائمی مورد استفاده قرارگیرد.

وی تاکید کرد:سلامت جامعه و امنیت غذایی مردم را بایستی تامین کنیم.

سرانه تولید زباله در تربت جام ۱۲۰۰گرم است

سیدعلی حسینی  شهردارتربت جام هم در اینباره به خبرنگار ما  می گوید :شهرداری با رویکرد خدمات بهداشتی مطلوب به شهروندان بویژه در بحث جمع آوری زباله تولیدی در مدت کوتاه تحول مثبتی انجام گرفته است و قبلا محل دفن پسماند اطراف محل دپو زباله زیر پلاستیک وآشغال بودوالان تاحدودی دفن بهداشتی صورت می‌گیرد.

 وی می افزاید :استانداری شهرهارا منطقه‌ای کرده و دفن زباله تولیدی پنج شهر را به این شهرداری واگذار کرده است و الان حفر ترانشه ۲/۵هکتاری جدید برای دفن زباله  آماده شده است.
 
 
شهردار تربت جام می گوید: این زمین در حال حاضر  معارض دارد و قصور از سوی مجموعه شهرداری بوده که این را قبول داریم و با توجه به هزینه‌ای که برای حفر آن صورت گرفته چاره‌ای جز استفاده از این ترانشه نداریم.

حسینی تصریح می کند:برای مدیریت پسماند کار مطالعاتی صورت گرفته و حریم‌ها رعایت خواهد شد و حفرترانشه جدید در همان ۵۰هکتاری که قبلا به این امر اختصاص یافته ترانشه ایجاد خواهد شد تا معارضی نداشته باشد.

وی می گوید: سرانه تو‌لیدزباله میانگین استان ۶۰۰گرم است این در حالی است که سرانه تولید زباله در تربت جام ۱۲۰۰گرم است.

شهردار تربت جام خاطرنشان می کند : برای دفن اصولی و بهداشتی پسماند شهرستان نیاز به چهار میلیارد تومان اعتبار می‌باشد.

دفن پسماند تولیدی شهرستان بهداشتی نیست

دکتر افکار رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جامهم با بیان اینکه دفن پسماند تولیدی شهرستان بهداشتی نیست وبرای پیشگیری از سایر بیمتری‌ها باید برابر استانداردهاساماندهی شود می گویدادارات محیط زیست، شهرداری و منابع طبیعی با همراهی دانشکده علوم پزشکی بایستی با تشکیل کارگروه تخصصی نسبت به ساماندهی دفن بهداشتی زباله‌ها اقدام کند.

انتهای پیام//ز. ج.

گزارشگر : سیده زهرا جعفریان
برچسب ها: شهرداری ، آلودگی هوا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.