سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به آلزایمر/ اختلالات خواب را جدی بگیریم

یک متخصص مغز و اعصاب با اشاره به بهترین راه پیشگیری از ابتلا به آلزایمر، گفت: بر اساس تحقیقات ۲۴ ساعت محرومیت از خواب می‌تواند بخش‌هایی از سلول‌های مغزی را از بین ببرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود طهماسیان عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و دبیر علمی پنجمین همایش بین‌المللی نقشه‌برداری مغز ایران در حاشیه این همایش در خصوص اختلالات خواب، اظهار کرد: جدیدترین یافته‌های مورد بررسی در این همایش که شامل حوزه های مختلف فراتحلیل مانند آپنه خواب، اختلالات بی‌خوابی یا محرومیت خواب است در مجلات معتبر بین سال های 2016 تا 2018 به چاپ رسیده است.

وی گفت: اختلالات خواب در بین کودکان، نوجوانان و بزرگسالان و افراد مسن دیده می‌شود که در افراد مسن به صورت کم خوابی و صبح زود بیدار شدن است.

طهماسیان در ادامه بیان کرد:بیشترین مشکلات  بین میانگین سنی 30 تا 50 مربوط به اختلالات خواب است که در این سن اکثر افراد دچار چاقی هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: برای درمان اختلالات خواب، تغییرات در مغز بررسی می‌شود و بر اساس تحقیقات 24 ساعت محرومیت از خواب می‌تواند بخش‌هایی از سلول‌های مغزی را از بین ببرد و اثراتی جبران‌ناپذیر و غیر قابل برگشت در مغز به وجود آورد.

وی در ادامه گفت: با وجود اینکه این اثرات غیر قابل جبران خواهد بود اما اهمیت آن در جامعه شناخته شده نیست، بسیاری از این اختلالات می‌تواند باعث بیماری‌هایی چون افسردگی، اضطراب و آلزایمر شود.

مصرف خودسرانه دارو، مشکل درمان اختلالات خواب

دبیر علمی پنجمین همایش بین‌المللی نقشه‌برداری مغز ایران در مورد درمان اختلالات خواب بیان کرد: این مشکل می‌تواند با دارو درمان شود ولی به دلیل مصرف خود سرانه دارو در افرادی که موجب اختلال خواب هستند درمان را با مشکل روبرو کرده‌اند اما چیزی که در این حوزه اهمیت دارد پیشگیری از عوارض اختلال خواب است، برای مثال تنها ریز فاکتوری که در مورد آلزایمر قابل پیشگیری است، همین مبحث اختلال خواب و آپنه خواب می‌باشد.

وی در خصوص آمار افراد مبتلا به اختلالات خواب تصریح کرد: حدود 30 درصد افراد دچار علائم بی‌خوابی هستند، حدود 10 درصد اختلال بیماری بی‌خوابی دارند و 24 درصد از مردم به ریسک آپنه خواب دچارند.

این متخصص مغز و اعصاب در پایان در خصوص اهمیت کلینیک‌های خواب گفت: این کلینیک‌ها تا بخش عمده‌ای برای تشخیص و پیشگیری موثرند اما به دلیل اهمیت این بیماری باید توسعه بیشتری در سطح کشور داشته باشیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.