سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روستایی در ایران که نام عجیبی دارد+تصاویر

یکی از روستا‌هایی که در توابع شهرستان شیروان در شمال شرقی استان خراسان شمالی قرار گرفته، با نام هنامه شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگارحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛یکی از روستا‌هایی که در توابع شهرستان شیروان در شمال شرقی استان خراسان شمالی قرار گرفته، با نام هنامه شناخته می‌شود. نام این روستا در زبان زرتشتی به معنای خوشنام، محل پاک و مقدس است.

قدمت روستای هنامه به زمان زرتشتیان برمی گردد. در کوه‌های جنوب شرقی منتهی به این روستا آثار شهر دیده می‌شود. در قسمت شمال روستای هنامه نیز آثار معادن شدادی(معدن های قدیمی رها شده) و کوره‌های قدیمی جلب توجه می‌کنند. مقبره قدیمی«اورته شیخ»هم از جاذبه‌های گردشگری این روستا به حساب می‌آید.

غار‌های هنامه که در جنوب شرقی این روستا واقع شده‌اند، مربوط به سده ۴ تا ۵ هجری قمری هستند. این غار‌ها در تاریخ ۲۶ اسفند ماه سال ۱۳۸۶ به ثبت ملی رسیده‌اند.

غارهای هنامه مجموعه‌ای از معماری دستکند هستند. از نمونه‌های دیگر این معماری دستکند می‌توان به غار «خربس» در جزیره قشم و روستای «میمند» در کرمان اشاره کرد.

گفتنی است؛ مردم هنامه در روز‌های عید نوروز و در اوقات فراغت خود مراسم سنتی کشتی با چوخه را در مکانی به نام«بیری»برگزار می‌کنند. این مراسم همراه با دهل و سرنا برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
حسین
۱۰:۵۱ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
به همه چیز شبیه جز به روستا پس آدم هاش کو !!!!!؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۰۸:۲۶ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
کجای این اسم عجیبه؟
لابد اسم روستای سر ... حاجی رو نشنیدید!